آخرین اخبار

7. بهمن 1398 - 7:46   |   کد مطلب: 23793
مرشد تویسرکانی که از سال 62 به عنوان یکی از مرشدهای مطرح استان همدان شناخته می شود، بهترین خاطره خود را شنیدن مستقیم جمله ای پرمعنا از حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در زمان ریاست جمهوری ایشان در سال 67 می داند، آنجا که ایشان در مراسمی در سالن 12 هزار نفری تهران فرمودند، ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، فقط یک ورزش نیست، یک فرهنگ است.

به گزارش خبرنگار رودآور، به زورخانه سجادی تویسرکان سری بزنیم و از نزدیک با بزرگان این عرصه در تویسرکان آشنا شویم.

سر در ورود مزین به نام مولای متقیان امام علی(ع) است، یا علی می گوییم وارد می شویم، در و دیوار زورخانه نشان از عشق و ارادت باستانی کاران تویسرکان به مولایشان دارد و زنگ زورخانه ای که تنها به عشق علی(ع) نواخته می شود.

از در که وارد می شویم، سمت راست ناخودآگاه چشممان به مرامنامه تاریخی پهلوانان باستانی ایرانی می افتد، مرامنامه ای به بلندای یک تاریخ پهلوانی و غیرت، که اشاره ای به آیین دیرینه راه و رسم جوانمردی و پهلوانی دارد.

تصاویری از شهدای پهلوان، روز کلنگ زنی زورخانه در سال های دور، پیشکسوتان و درگذشتگان این رشته ورزشی و پهلوانی نیز خود نمایی می کند.

و اما اینجا «فضل الله محمدی» مرشد زورخانه سجادی که 50 سال است در این رشته فعالیت دارد از ریشه دار بودن ورزش های باستانی و پهلوانی در اعتقادات ایرانیان می گوید، آنجا که پهلوانی و ورزش، راستی و درستی، صفا و صمیمیت، دلدادگی و عشق و ولایتمداری در هم آمیخته است، ضرب و زنگ می زند و می گوید یا علی مدد.

او علاقمند است تا نوجوانان و جوانان بیشتری را در این عرصه جذب کند، چرا که روی آوردن به ورزش را برای تخلیه هیجانات جوانی مناسب می داند و چه بهتر آنکه این ورزش همراه با آموختن احترام به یکدیگر با روش پهلوانی باشد.

محمدی ورزش های باستانی و زورخانه ای را جزیی جدا نشدنی از میراث عظیم فرهنگی به یادگار مانده از گذشتگان میداند که و تأکید دارد که بیش از پیش به ویژه از سوی مسئولان به جوانان شناسانده شود.

محمدی که از سال 62 به عنوان یکی از مرشدهای مطرح استان همدان شناخته می شود، بهترین خاطره خود را شنیدن مستقیم جمله ای پرمعنا از حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در زمان ریاست جمهوری ایشان در سال 67 می داند، آنجا که ایشان در مراسمی در سالن 12 هزار نفری تهران فرمودند، ورزش باستانی یک تاریخ است برای ما، فقط یک ورزش نیست، یک فرهنگ است.

او معتقد است، این جمله یک دنیا حرف است و از آن زمان تاکنون آن را در ذهن خود حک کرده است، تا هنگام آموختن این رشته به نوجوانان و جوانان فراموش نکند که باید همراه با انتقال ورزش، فلرهنگ اصیل رادمردی و دلیری را نیز به جوانان بیاموزد.

مرشد فعال تویسرکانی نهادینه شدن فرهنگ فروتنی، رامردی، مقابله با استکبار و اهمیت دادن به زورمندی و توانمندی همراه با مرام پهلوانی را از ویژگی های بارز ورزش های باستانی و زورخانه ای می داند.

به گزارش رودآور، ورزش پهلوانی از جمله ورزش های رزمی به شمار می آید که هر حرکت آن گنماد و نشانه ای از یک نوع تمرین رزمی است، گرفتن میل تمرینی برای به دست گرفتن گرز در میدان جنگ، استفاده از کباده تمرینی برای قوی کردن بازوان برای استفاده از تیر و کمان، برداشتن سنگ تمرینی برای قوی کردن ماهیچه ها برای استفاده از سپر، به کار بردن تخته شنا تمرینی برای استفاده از قبضه شمشیر و چرخیدن تمرینی برای مبارزه در میدان جنگ در آن واحد با چند نفر بوده است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان