آخرین اخبار

17. تير 1398 - 9:57   |   کد مطلب: 23940
شهرستان تویسرکان با 22 امامزاده و بقعه متبرکه رتبه نخست استان همدان را دارد.

به گزارش خبرنگار رودآور،
امروز پنجم ذالقعده روز تکریم امامزداگان است.
از این رو محمدظاهری» رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با گرامیداشت روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، گفت: این شهرستان 22 امامزاده و بقعه متبرکه دارد که شجرنامه های آن بزرگواران در سامانه مربوطه در اداره اوقاف ثبت شده است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

1ـ امامزاده ابراهیم ـ اشتران

بقعه ای امامزاده در 20 کیلومتری شمال غربی شهر تویسرکان و در ابتدای روستای اشتران، روبروی مدرسه راهنمایی شهید مصطفی چمران قرار دارد.شهرت بقعه از دیرباز به نواده امام حسن مجتبی (علیه السلام) است.

بقعه از خارج به صورت مربع و به ابعاد 10*7 متر است که در و ایوان کوچک آن از جانب غرب و رو به مدرسه باز می شود.ایوان بقعه به ابعاد 3*7 و ارتفاع 5/2 متر می باشد که اخیزراً به همت اهالی بازسازی شده است.

2ـ امامزاده ابراهیم ـ بوجان

بقعه این امامزاده در 15 کیلومتری شمال غربی شهر تویسرکان بر روی تپه ای در روستای بوجان واقع شده که چشم انداز آن بینهایت زیبا و دینی است.بقعه به صورت مربع و به ابعاد 10*20 متر می باشد و در جنوب ان نیز دو اتاق روباز احداث شده است.

قبر امامزاده به اندازه 30 سانتیمتر بالا آورده و روی ان پارچه سبزی مخملی نهاده اند.طبق زیارت نامه منصوب در بقعه، امامزاده ابراهیم برادر امام رضا(علیه السلام) و فرزند امام هفتم(علیه السلام) است.

3ـ امامزاده ابراهیم ـ رودآور

بقعه این امامزاده در چهار کیلومتری غرب تویسرکان، در میان گورستان عمومی روستای رودآور واقع شده است.

در وسط اتاق، ضریح چوبی مشبکی به ابعاد 2*60/2 سانتی متر بر روی مرقد نصب شده که خیلی قدیمی است.

شخصیت مدفون در بقعه سیدابراهیم بن قاسم بن محمد البطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(عیه السلام)، برادر حسن بصیری می باشد که در همدان می زیسته و سپس به تویسرکان نقل مکان نموده است.

4ـ امامزاده ابراهیم ـ محله سرابی

بقعه این امامزاده در ابتدای محله ای به نام سرابی شهر تویسرکان و در کنار مسجد جامع بزرگ و تاریخی آن واقع شده است.

مرقد امامزاده به اندازه یک متر از کف بقعه ارتفاع دارد و بر روی آن پارچه سبز گذاشته اند.

امامزاده را از فرزندان امام هفتم(علیه السلام) دانسته اند.

5ـ امامزاده اسماعیل ـ محله زرهان

بقعه این امامزاده در خیابان امام حسین(علیه السلام) شهر تویسرکان واقع شده و در راه آن از کوچه باغی منشعب به خیابان مربوز می گذرد.

در گذشته این زیارتگاه در محل زرهان که قبرستان قدیمی در آنجا بود، قرار داشت و مشهور به امامزاده زرهان بود.اما امروزه گیرامون بقعه بازسازی شده و تبدیل به پارک شده است.در السنه و افواه مردم این امامزاده را "فقیره و غریبه" نیز می خوانند؛ زیرا کمتر کسی به آن رسیدیگی می کرد.حتی مدتی به شکل مخروبه در آمده بود.

اما بالاخره از سوی اوقاف و امور خیریه و با همت آقای مهدی روشنی مرمت شده و ضریحی آهنی، که توسط آقای حسن کنزی همدانی ساخته شده و در نوع خود بسیار زیبا و دیدنی است، در سال 1382 بر مرقد امامزاده نصب شده است.

بنای فعلی امامزاده مربوط به دوره آخر حکومت صفویه است و از آثار باستانی به شمار می رود.در اطرافش قبور عده ای از بزرگان شهر قرار دارد، از جمله قبر حجت الاسلام مرحوم شیخ محمدمدرس سبزواری.معمولا در شب های جمعه مجلس روضه خوانی و زیارت در این امامزاده برقرار می شود و مورد توجه و نذورات اهالی است.

در تابلویی بر دیوار بقعه از قول مرحوم علامه مجلسی نوشته شده که این جا مدفن اسماعیل بن موسی(علیه السلام) برادر امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) است.

6ـ امامزاده اسماعیل ـ محله سرابی

بقعه این امامزاده در محله ای به نام سرابی در شهر تویسرکان واقع شده که به "امامزاده کوه" مشهور است.چشم انداز بقعه فوق العاده زیبا و دینی است و بقعه در میان قبرستان و در ضلع جنوبی محله سرابی ف=قرار دارد.

بقعه به ظاهر مربوط به اواخر قاجاریه است اما تعمیراتی در آن صورت گرفته که هویت واقعی خود را از دست داده است.چنین مشهور است که امامزاده اسماعیل فرزند بلافصل امام هفتم(علیه السلام) است.

7ـ امامزاده باباپیرعلی ـ فرسفج

مشهور با (باباعلی و پیرعلی)، بقعه باشکوه و زیبای این امامزاده در میان روستای فرسفج در 23 کیلومتری جنوب غربی شهر تویسرکان و در مسیر جاده تویسران ـ کنگاور واقع شده است.

بنای قبل که از خشت و گل بود در سال 1379 هجری شمسی تخریب و به جای آن بنای کنونی ساخته شد که حدود چهار متر از کف جاده ارتفاع دارد و از راه جنوب و شمال به صحن آن توسط چندین پلکان راه می یابد.

بر روی در ورودی کتیبه ای است که بر ری آن نقل شده است:" ضریح مظهر امامزاده باباپیرعلی معروف به پیرعلی که با نظارت اداره اوقاف و امورخیریه و همکاری هیئت امنا و همیاری مردم خیر در سال 1382 هجری شمسی ساخته و نصب گردید.ساخت و قلمزنی سیدمحسن احمدی."

گفته می شود شخصیت مدفون در این بقه ابا علی حسن بن ابی جعفرمحمدبن حسن البصری بن قایم بن محمدالبطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام) است.

امامزاده باباعلی (ابوعلی حسن بن ابی جعفرمحمد) علاوه بر اینکه فرزند امامازده محمد شأن آباد است، عموی سیده زبیده خاتون ( یا زینب خاتون دختر عبدالله بن حسین بن حسن بصری مادر امامزاده ناصر) نیز می باشد.ایشان همچینین عموی امامزاده طاهربن علی مدفون در روستای حاجی آباد است.

8ـ امامزاده حیدر ـ سیستانه

بقعه این امامزاده در 23 کیلومتری شمال غربی تویسرکان، در بالای تگه ای در روستای سیستانه قرار دارد.

بدون شک شخصیت مدفون در این بقعه، سید حیدر بن ابی عبدالله بن حسین ابی الحسینعلی الاطروش بن ابی عبدالله حسین بین ابی الحسن علی بن ابی عبدالله حسین بن الحسن البصری بن قاسم بن محمد البطحانی بن قاسم بن الحسن بن زید بن امام حسن(علیه السلام) است.

9ـ امامزاده رحمان ـ کهنوش

بقعه این امامزاده مقابل مسجد حضرت ابوالفضل(علیه السلام) روستای کهنوش در 34 کیلومتری شمال غربی تویسرکان قرار دارد.

سنگ قبر کوچکی دروسط بقعه قرار دارد که بر روی آن چنین نوشته شده است:"بسم الله الرحمن الرحیم، هذا قبر المطهر سیدبابارحمان بن سید رضا، وفات، سنه 787ه.ق"

10ـ امامزاده زید ـ روستای امامزاده زید

بقعه با شکوه این امامزاده در روستای "شاه زید" که فعلا به شهر تویسرکان متصل شده است قرار دارد.بقعه امامزاده در انتهای روستا و در ضلع غربی آن قرار دارد و معروف به "شاه زید" است.تاریخ بنای اصلی بقعه به درستی معلوم نیست، اما کنونی متعلق به دوره قاجاریه است که در دوره پهلوی بازسازی و پس از انقلاب نیز تجدید بنا و توسعه داده شد.این بنا شامل؛ صحن، ایوان، حرم و ضریح می باشد.ضریح چوبی مشبک بر روی مرقد مطهر نصی می باشد که بر بالبای آن کتیبه دیل نقش بسته است:"بسم الله الرحمن الرحیم، اتوکل... هذا الصندوق من سید الشهداء و قدوه الاولیاء شاه زید بن عبی بن حسین."

تمام دیوار قعه، توسط سنک های مرمر پوشش یافته و الباقی دیوار آن گچ اندود است.قدمت بنا را متعلق به اواخر صفویه می دانند.

11ـ امامزاده طاهر ـ حاجی آباد

بقعه این امامزاده در خارج از روستای حاجی آباد، در 22 کیلومتری شمال غربی تویسرکان، بر روی تپه ای پرارتفاع و مشرف بر روستای حاجی آباد، قلقل و اشتران با چشم اندازی زیبا و دیدنی قرار دارد.

شخصیت خفته در این مزار متبرک سید جلیل القدر ابوقاسم طاهربن علی ابی الحسن بی ابی جعفر محمد بن حسن البصری است که به 9 واسطه، نسب به امام جسن مجتبی(علیه السلام) می رساند.

12ـ امام‏زاده ناصر (شاه زاده ناصر)

امام‏زاده ناصر در نزدیکى قریه زیوج در کنار کرزان رود و در 4 کیلومترى شهر تویسرکان، واقع شده است. نسب این بزرگوار، به نقل از کتاب خطى «سرّالانساب» به امام على بن موسى الرضا علیه‏السلام مى‏رسد و در محل به شاه‏زاده ناصر شهرت دارد. ایشان در سال 250 ه .ق به شهادت رسیده است. مساحت بناى امام‏زاده حدود 300 متر مربع است و نماى خارجى آن از چهار جهت مشابه و یکسان مى‏باشد.

روستای کرزان، گل آباد و کلیجان و زیوج از صحن امامزاده قابل دیدن است.در داخل ضریح امامزاده سنگ قبری قرار دارد و کتیبه ای به این مضمون بر روی آن حجاری شده است: "لسم الله الرحمن الرحیم، احمد الله مبید الامم و محیی الرحم، این مکان مقدس مرقد مطهر نفس شریفه و روح زکیه و سلاله طاهر امامزاده لازم التعظیم حضرت ناصر بن موسی بن جعفر علیه الصلواه و السلام تاریخ 15/9/1370 اهدایی حاج سلمان اسماعیلی".

13ـ امامازده عبدالله ـ آرتیمان

بقعه این امامزاده در حدو سه کیلومتری شما شهر تویسرکان، در میان روستای آرتیمان، در دره ای مصفا و سرسبز و پرطراوات قرار گرفته است.در میان روستا مزاری قرار دارد که به امامزاده عبدالله از نوادگان امام جعفر صادق(علیه السلام) در آن آرمیده است.این امامزاده به سید ینوا مشهور است.وجه تسمیه آن به این دلیل است که در گذشته مرقد و گنبدی نداشته است.

در وسط اتاق مرقد، ضریح بسیار عالی از نوع فلزی نقره و با روکش آب طلا همچون سبک ضریح امان رضا(علیه السلام) نصب شده که بر ابهت زیارتگاه افزوده است.بر روی ضریح کتبیه قلمزنی نوشته شده است:"بسمه تعالی، ضریح مطهر شاهزاده عبدالله ".

14ـ امامزاده عبدالله ـ کرزان

بقعه این امامزاده ئر میان قبرستان بزرگ روستای کرزان، در حدود 10 کیلومتری شمال غربی تویسرکان واقع شده است.

بقعه بسیار قدیمی و متعلق به اواخر دوره صفویه یا ابتدای دوره زندیه می باشد.گفته می شود شخصیت مدفون در بقعه، عبدالله بن موسی(علیه السلام) برادر امام رضا(علیه السلام) است.

15ـ امامزاده علی اصغر ـ ولاشجرد

بقعه این امامزاده در میان میدان مرکزی روستای ولاشجرد، در حدود 28 کیلومتری شهر تویسرکان و 17 کیلومتری شمال شرقی کنگاور قرار دارد و مقداری از سطح خیابان بالاتر واقع شده است.بقعه شامل؛ ایوان ورودی، شبستان و اتاق مرقد می باشد.

شخصیت مدفون در این بقعه از نوادگان امام جعفر ضادق(علیه السلام) و نسب شریف او از قرار دیل استک"علی الاضغر بن عیسی الاکبر بن محمد الاکبربن علی العریضی بن امام جعفر صادق(علیه السلام)" وی سیدی جیلی القدر، عظیم الشأن و بزرگوار بود.

16ـ امامزاده محمد ـ شأن آباد

بقعه این امامازده در میان روستای شأن آباد، در 12 کیلومتری جنوب تویسرکان واقع شده است.اصل بنا قدیمی و در چند مرحله قسمت هایی به آن اضافه شده است.به اعتقاد اهالی این آرامگاه متعلق به شاهزاده محمد، فرزند امام محمدباقر(علیه السلام) است و مورد توجه اهالی روستا ور ستهای هم جوار می باشد و می گویند کتیبه ای داشته که حکایت از سال 956هوق داشته است.مؤسس و بانی حرم را رحمت الله زنگنه معرفی کرده اند.

این بارگاه از یادگارهای اواسط دوره صفویه می باشد که در دوره های بعدی تعمیر شده است.

چنان که اشاره شد خفته در مزار شاهزاده محمد معرفی شده و بدون شک وی سید جلیل القدر، عظیم الشأن و عالی مقام ابو جعفرمحمد بن حسن البصری بن قاسم بن محمدالبطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن(عالیه السلام) است که با 6 واسطه نسب به امام جسن مجتبی(علیه السلام) می رساند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان