آخرین اخبار

16. دى 1399 - 4:59   |   کد مطلب: 24268
فرسفج یکی از سه شهر، شهرستان تویسرکان است، در این شهر باغات سیب به وفور وجود دارد به نحوی که عنوان "شهر شکوفه های سیب" را برای فرسفج به ارمغان آورده است، کارونسرای شاه عباسی جامانده از دوران صفویه قدمتی طولانی به این شهر داده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، فرسفج یکی از شهرهای استان همدان است که در جهت جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده و با داشتن 96 هکتار دارای 1721 نفر جمعیت است. شغل غالب مردم این ناحیه کشاورزی است و محصولات کشاورزی همچون سیب، آلو، شلیل، انگور، یونجه، گندم و جو بدست می آید.در این شهر باغات سیب به وفور وجود دارد به نحوی که عنوان ( شهر شکوفه های سیب) را برای فرسفج به ارمغان آورده است. وجه تسمیه فرسفج که به زبان  محلی پرسپه نیز خوانده می شود بدلیل وجود مراتع سرسبز چراگاه اسب بوده است.

      این شهر دارای شش  اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی، پل شاه عباسی، حمام تاریخی، بقعه امامزاده باباعلی، برج دیدبانی و تپه تاریخی است. که مهمترین آنها کاروانسرای شاه عباسی است. امکان دسترسی به این منطقه از مرکز استان از دو محور  جاده همدان – ملایر و طی جاده جوکار به تویسرکان و دیگری جاده همدان - کرمانشاه و عبور از جاده فرعی کنگاور به تویسرکان  میسر می باشد زبان مردم فارسی و لهجه  آنها لک می باشد.

كاروانسراي شاه عباسي فرسفج: 

در دوران حكومت شاه عباس صفوي به منظور ايجاد امنيت و ايجاد تسهيلات سفر و توسعه تجارت در بيش تر نقاط كشور جاده هايي ساخته شده و در مسير آن ها كاروانسراهايي احداث گرديده بود. كه به فاصله يك منزلي از يكديگر قرار داشتند (فاصله اي كه كاروانيان مي توانستند از صبح تا شامگاه با چهارپايان طي نمايند تا شب را در كاروانسراي بعدي استراحت كنند). يكي از اين كاروانسراها، كاروانسراي شاه عباسي است كه در 20 كيلومتري مسير تويسركان به كنگاور در حاشيه اين جاده و در مجاورت شهر فعلي فرسفج احداث شده بود. اين كاروانسرا عمدتاً محل استراحت مسافرين و كاروان هايي بوده كه به قصد تجارت، زيارت و سياحت به غرب كشور و عتبات عاليات عراق سفر مي كردند. در اين كاروانسرا امكاناتي براي استقرار چهار پايان و بارهايشان و قسمت هايي نيز براي استراحت و خواب كاروانيان اختصاص داده شده بود كه پس از گذرانيدن شب به صبح روز بعد مجدداً به حركت خود ادامه مي دادند. ساختمان اين كاروانسرا در فاصله سال هاي 1006 تا 1038 و به سبك معماري دوره صفويه ساخته شده است و مساحت آن حدود 4000 متر مربع است. ويژگي كاروانسراي فرسفج در وجود برج و باروهايي در چهار گوشه آن است كه بنا به ملاحظات امنيتي احداث شده بودند.

مجموعه بنای کاروانسرای فرسفج مشتمل است بر شانزده هجره کوچک و پستوهای آنها ، سه هجره شاه نشین، چهار اصطبل بزرگ، هفت برج مدوّر و فضای هشتی. این فضاها به شکل بسیار زیبا و متناسب و با ظرافتی خاص در معماری در کنار یکدیگر باعث شکل گیری شاهکاری در معماری دوره صفویه شده اند که جریان آب قنات در حیات کاروانسرا زیبایی و طراوت خاصی به آن داده است.  اين اثر طي شماره 1970 مورخه 6/2/1376 در فهرست آثار تاريخي ايران به ثبت رسيده و در سال های اخیر به صورت کامل مرمت و بازسازی شده است.

در فاصله کمی از این کاروانسرا و در بخش انتهایی شهر فرسفج بر روی رودخانه قلقلرود پلی آجری با قوسی بزرگ و دو قوس کوچک کناری به منظور تردد اهالی و کاروان ها در دوره صفویه احداث شده و همچنان پا برجاست.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان