آخرین اخبار

6. مهر 1395 - 7:36   |   کد مطلب: 24338
پزشک آرام دست کودک تب دار را می گیرد، حلق و گوش هایش را معاینه کرده و با توصیه هایی به مادر کودک، نسخه ای برایش می پیچد و در این جا این محبت است که بیشتر در میان این همه درد، مرهمی بر زخم های محرومیت شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها ها حرف از دفاع مقدس است، حرف از جبهه و جنگ و هشت سال ایستادگی در برابر ظلم ظالمان و اما در این میان به پاس این دفاع مقدس، تیم پزشکی بسیج جامعه پزشکی تویسرکان به مناطق محروم روستایی در شهرستان رفتند تا علاوه بر ویزیت رایگان روستاییان، به آنان بگویند که جهاد همچنان ادامه دارد و اگر حتی کاری از دستشان برنیاد، بگویند که محبت شاید این روزها مرهمی بر زخم های محرومیتشان باشد.

تیم پزشکی ساعت هفت و نیم صبح اعزام می شود، فاصله مرکز شهر تا روستای کنجوران علیا بیش از 40 کیلومتر است و مسیر گاها پر پیچ و خم.

«سعید سعیدی» فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان هم ساعاتی برای عرض خدا قوتی به گروه به روستا آمده است، وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس می گوید: بسیج جامعه پزشکی تویسرکان امروز در روستاهای کنجوران علیا، کنجوران وسطا و سازیان به ویزیت رایگان و ارائه داروهای رایگان به مردم محروم پرداخته اند.

وی اظهار کرد: این تیم را دو پزشک، یک دندانپزشک، یک کارشناس ماما و یک کارشناس تغذیه همراهی کرده و علاوه بر آن برای دانش آموزان مدرسه نیز تعدادی لوازم التحریر تهیه شده که بین آنان توزیع می شود.

فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان به برگزاری کلاس های آموزشی تغذیه و مباحث مرتبط با بانوان در این حضور یک روزه کارشناسان هم اشاره کرد و افزود: وظیفه ما است که از شبکه بهداشت و بسیج جامعه پزشکی که بدون هیچ چشم داشتی در راستای محرومیت زدایی شهرستان همکاری می کنند، تشکر کنیم.

حالا دیگر صدای دانش آموزان نیز می آید که بلندبلند می گویند بالا، پایین! بالا، پایین! درب کلاس را زده و وارد می شویم.

«محمدرضا عارفیان» دندانپزشک گروه از اقدامات انجام شده حرف ها برای گفتن بسیار دارد، او که سال ها بسیج جامعه پزشکی شهرستان را همراهی می کند می گوید: ما در روستاهای مختلف و به ویژه در مناطق محروم برای دانش آموزان درباره نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و چگونگی تغذیه مناسب برای حفظ و استحکام بیشتر دندان ها مطالبی را ارائه می دهیم.

وی می افزاید: به آنان می گوییم که سفیران ما در خانواده هایشان باشند و از فضای زندگی در روستا بهره لازم را برده و با مصرف لبنیاتی همچون ماست، کشک و دوغ، کلسیم مورد نیاز خود را تأمین کنند و از خوردن تنقلاتی همچون چیپس، پفک و لواشک که برای مدت ها به دندان ها چسبیده و سبب پوسیدگی آن ها می شوند جلوگیری کرده و یا حداقل کمتر مصرف کنند.

این دندانپزشک ادامه می دهد: در این جا محرومیت بسیار است، با این وجود به دنبال آن هستیم تا آنان را برای اینکه حداقل سالی یک بار را به دندانپزشک مراجعه کنند ترغیب کنیم تا از خراب شدن دندان هایشان و گاهی عفونی شدن آن به موقع مطلع شوند.

هنوز حرف های ما به اتمام نرسیده است که دانش آموزان مشتقانه از پزشک می خواهند ادامه مباحث خود را عنوان کند.

به سراغ «مریم صفاری» کارشناس تغذیه شبکه بهداشت تویسرکان نیز می رویم، او درباره فعالیت خود می گوید: در این مناطق برای دانش آموزان مواردی درباره اهمیت تغذیه صحیح گفته می شود، اینکه مصرف صبحانه و میان وعده های سالم در یادگیری و هوش آنان تأثیر بسیار دارد.

او افزاید: همچنین در رابطه با نحوه مصرف گروه های غذایی و انتخاب مواد غذایی که از گروه غلات، گوشت ها، شیر و لبنیات هم مباحثی عنوان شد.

این کارشناس تغذیه ادامه می دهد: در مناطق محروم گرچه سطح آگاهی نسبت به نحوه تغذیه سالم آنچنان که باید ایده آل نیست اما ما تمام تلاش خود را می کنیم تا در این فرصت اندک حرف های ناگفته را بگوییم.

دانش آموزان بسیاری از جمله فاطمه، سامان و پیمان که برخی از آن ها دستانشان به دلیل گردو پوست کندن سیاه شده هم از مواردی که آموخته بود می گویند، از نحوه درست مسواک زدن و خوردن مواد غذایی مناسب.

سر و صدای خارج از کلاس مرا ترغیب کرد که نگاهی بیاندازم و علت را جویا شوم، مراجعه کنندگان برای ویزیت بسیار هستند و اما در این میان کارشناس مامایی را در حین صبحت با روستاییان می بینم به سراغش رفته و او از خدمات ارائه شده برایمان حرف ها به میان می آورد.

وی می گوید: سعی شده در این ساعاتی که در بین اهالی روستا هستیم برای بانوان کلاس های آموزشی مناسبی برگزار کنیم، به طوری که آموزش هایی درباره سرطان های شایع در بین زنان هم ارائه شد تا آنان برای پیشگیری از مبتلا شدن به این گونه امراض، آگاهی های لازم را بیاموزند.

این کارشناس مامایی می افزاید: در این گونه مناطق به دلیل دوری مسافت از مراکز بهداشتی، بانوان روستایی کمتر برای گرفتن خدمات لازم و حتی توضیحات به پزشکان یا ماماها مراجعه می کنند و ارائه مطالبی از این دست برای حفظ سلامت آنان یک ضرورت است.

«عزت الله براتی» از داروخانه آمده است او که دو دوره تیم بسیج جامعه پزشکی را همراهی می کند، عنوان کرد: در این جا با توجه به نسخه پیچیده شده دکتر، داروهایی را رایگان در اختیار بیماران قرار می دهیم.

وی افزود: حضور در مناطق محروم و کمک رسانی و خدمت رسانی به اهالی روستاهایی که کمتر دسترسی به پزشکان دارند را، وظیفه خود می دانم.

به سراغ پزشک گروه هم می رویم، دکتر کرجی از حضور 6 ماهه خود در تیم می گوید، اینکه در این روزها استراحت اندکی هم نمی تواند داشته باشد، چرا که فرصتی برای آن پیدا نمی شود.

او آرام دست کودک تب دار را می گیرد، حلق و گوش هایش را معاینه کرده و با توصیه هایی به مادر کودک، نسخه ای برایش می پیچد و در این جا این محبت است که بیشتر در میان این همه درد، مرهمی بر زخم های محرومیت شده است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان