آخرین اخبار

12. تير 1399 - 0:15   |   کد مطلب: 27357
یک استادکار حوزه منبت در تویسرکان از بیکار شدن عده بسیاری از منبت کاران این شهرستان، به دلیل ورود دستگاه سی.ان.سی از ایتالیا، چین و کره خبر داد و گفت: این دستگاه سبب نابودی هنردست هنرمندان و صنعت مبل و منبت تویسرکان شده و بدین دلیل خطر افزایش بیکاری و رکود اقتصادی بیشتری، جوانان ما را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ 22 بهمن ماه سال 95 بود که خبری با عنوان "دستگاه CNC ریشه منبت کاری را می زند" در سایت خبری روداور منتشر شد، خبری که در آن آمده بود: خبری که در آن از زبان یک جوان منبت کار روستایی که از عدم توجه مسئولان به خواسته هایشان گلایه مند است، آمده بود: اگر تهدیداتی مانند دستگاه CNC که متوجه منبت کاری به روش دست است را برطرف نکنیم، در آینده شاهد تعطیلی و بیکاری بسیاری از شاغلین خواهیم شد.

ظهرابی تصریح کرد: این دستگاه برای منبت کاری استفاده می شود و تمام هنر دست منبت کاران را می تواند یک شبه بر باد دهد چرا که دیگر با استفاده از این دستگاه منبت کاری حول محور دستان نمی چرخد و هویت خود را از دست می دهد.

حال این روزها یکی دیگر از منبت کاران تویسرکانی که خود را نماینده 200 استادکار ماهار معرفی می کند می خواهد گلایه هایشان به گوش مسئولان برسد.

این استادکار می گوید: این روزها تحقیقاتی انجام دادم مبنی بربیکارشدن نصف کامل منبت کاران عزیز شهرمان و آن هم تنها به دلیل وجود معظل بزرگ دستگاه سی.ان.سی.

آیا سازمان میراث فرهنگی وصنایع دستی اسمش با خودش نیست صنایع دستی به چه معنا است؟! آیا چون تکنولوژی پیشرفت کرده باید با تکنولوژی جلو بریم به بهای سنگین بیکارشدن 500 تا 800 استاکار ماهر؟!

 آیا کشورهای غربی به فکر ماهستند که ما این گونه به فکر آن ها هستیم؟ دستگاه سی.ان.سی ازایتالیا، چین وکره وغیره وارد کشورما شده و سبب نابودی هنردست هنرمندان خوب شهرمن تویسرکان شده است.

او ادامه می دهد: چرا با وجود اطلاع کامل کاری برای جلوگیری ازاین معضل اقدامی نمی شود که اگر این روند ادامه پیدا کند امسال که سال بداقتصادی برای صنعت مبلمان بود، درسال های بعد نیز سبب نابودی وازبین رفتن این حرفه خواهیم بود.

این استادکار حوزه منبت می افزاید: از کودکی به ما می گفتند منبت کاران تویسرکان به ویژه منبت کاران روستاهای اشترمل، عین آباد و سید شهاب را هیچ کجای ایران پیدا نخواهید کرد وهمین هنرمندی وذوق عامل پیشرفت این شغل درشهرما شده است که شهرهای دیگر نمی توانند چنین کارهای منبتی به بازار عرضه کنند.

وی در خطاب به مسئولان می گوید: اگراین دستگاه های خانمان سوز بیشترشوند به نظرشما برای شهرهای بزرگتر کاری یا زحمتی دارد نه تنها منبت کاران بیشتری بیکار می شوند.

وی به برخی از همکاران خود نیز گفت: استادان عزیزی که به خاطر راحتی کار تن به خرید این دستگاه ها دادید مطمئن باشید که خودشما باعث نابودی  ورکودبازارشدید چرا به فکرآینده خود وفرزندان و در نهایت شهرخود نیستید؟ آیا به نظرشما اگرهرنجاری یک دستگاه سی.ان.سی داشته باشد آن زمان این همه تولید بی کیفیت ودستگاهی باعث نابودی این حرفه گران مایه نمی شود؟

وی در پایان عاجزانه از مسئولان، استادان وهمکاران خود خواستک با معقولانه به این موضوع بیاندیشند.

این استادکار حوزه مب تویسرکان افزود: این حقیر منبت کار نمی باشم و وجود دستگاه سی.ان.سی برای من سود بیشتری دارد ولی سود بیشتررا نمی خواهم که با بیکاری استاد کاران منبت شهرم معامله کنم، این را هم دوست دارم همگان بدانند که من باوجود دستگاه مذکور سودی سه برابر به دست می آورم با این تفاوت که حاظرم سود فروشم به یک پنجم برسد اما جوان منبت کاری  درشهرم بیکارنشود.

وی تأکید کرد: این حرف ها برگفته از دردودل های بیش از200 منبت کاربیکارشده شده است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان