آخرین اخبار

29. فروردين 1397 - 7:28   |   کد مطلب: 28950
بخشی از شیشه پنجره و درب اتاق شکسته است و آن را با گل و لای پوشانده اند، اتاق نمور و تاریک است، با سقفی از تیرهای چوبی نم دار و خس و خاشاک و کمی هم از گل در آن استفاده شده، بیشتر به یک انباری قدیمی و یا یک زیرزمین شبیه است که سال های سال دست نخورده باقی مانده و دیوارهای گلی ترک خورده که هر لحظه احتمال آوار شدنش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار رودآور، می گویند که اعتیاد بلای خانمانسوز است، راست گفته اند و اینجا در همین نزدیکی و البته دورتر از مرکز شهر، در یکی ازروستاهای دور دست تویسرکان خانواده ای چهار نفره زندگی می کنند که اعتیاد سرپرست خانواده، خانمانشان را به باد داده است.

پدر، مادر و دو فرزند پسر آن هم در یک خانه کاه گلی با سقفی از چوب  و خاشاک. پدرمعتاد است و زمانی که به دیدار خانواده می رویم به آرامی از درب ورودی خانه بیرون می رود و ما هم با دیگر اعضای خانواده به گفت و گو می نشینم.

مادر خانواده منتظرمان نبود و بچه به بغل، بدون کفش در کوچه و کنار درب منزل ایستاده آسمان را می کند و آهی می کشد و شیشه شیری که آب درونش است و بس.

حیاطی کوچک، با پستی و بلندی های بسیار و تلی از خاک و خانه ای در حال آوار شدن و بهتر است بگوییم تک اتاقی که در حال آوار شدن است.

نکند زلزله ای بیاد و سقف این خانه آوار شود، تیرهایش چوبی است و مادر هر لحظه کودکش را در آغوش گرفته است، هنوز بارانی نباریده است و تا پاییز زمان بسیار، اما از هم اینک ترس از آوار شدن دارد و کودک را محکم تر در آغوش می گیرد.

نمای بیرونی تنها اتاق خانه که هم آشپزخانه است و هم حال و پذیرایی و حتی اتاق خواب آن هم برای چهار نفر، تلی از فروریختن را در آینده ای نزدیک نشان می دهد.

بخشی از شیشه پنجره و درب اتاق شکسته است و آن را با گل و لای پوشانده اند، اتاق نمور و تاریک است، با سقفی از تیرهای چوبی نم دار و خس و خاشاک و کمی هم از گل در آن استفاده شده، بیشتر به یک انباری قدیمی و یا یک زیرزمین شبیه است که سال های سال دست نخورده باقی مانده، در هر گوشه ای از اتاق انبوهی از ظرف و ظروف و وسایل خانه که بسیار کهنه هستند دیده می شود، گویی همین اینک از درون زباله ها جمع آوری شده اند و هنوز بوی نامطبوعشان اتاق را احاطه کرده است.

از لای پنجره شکسته شده می خواهم نفسی تازه کنم و گلدانی که هنوز می گوید در این اتاق انسان هایی زندگی می کنند، اتاق سردی خاصی دارد و تاریک است، نمی شود اندکی بر روی زمین نشست، پاهایم "نم" را هم احساس می کنند، از پنجره شکسته نور خورشید را که تنها روزنه امیدی برای گل است می بینیم و بس.

مادر می گوید که دو پسر دارد یکی دانش آموز و دیگری خردسال، کمی خودش بیمار است و همسرش بیمارتر، چرا که شوهرش گرفتار اعتیاد شده است و حتی با هزار مکافات سال گذشته 300 هزارتومانی تهیه می کند تا او را به کمپ ترک اعتیاد معرفی کند هنوز نرفته پدر به خانه باز می گردد و باز خرید مواد و مصرف آن و باز "روز از نوی" او با اعتیاد آغاز می شود.

در خرج و مخارج زندگیشان مانده اند، نمی دانند با کدام پول و هزینه خرج خورد و خوراک و هزینه تحصیل فرزند دیگر که دانش آموز است را تهیه کنند، برای نان شب هم گاهی درمانده اند چه رسد به لباسی و کفشی که به پا کنند.

مادر این روزها و در ماه مبارک رمضان بیشتر از همیشه از نداشتن یک حمام ساده دلش شکسته است، می گوید، حمام عمومی روستا هم سالیان سال است تخریب شده و آنان شاید ماه به ماه از حمام نتوانند استفاده کنند، چرا که همسایه ها همیشه راضی به آن نمی شوند تا حمامشان را در اختیار یک خانواده چهار نفره قرار دهند.

بارها و بارها در میان صحبت های چند دقیقه ای ما شیشه شیر فرزند کوچک به زمین می افتد و مادر هر بار شیشه را با مقداری آب در دهان فرزند می گذارد، شیشه شیرینی که با افتادن بر روی زمین خاکی شده است و کودک آب را با کمی خاک می خورد واین می شود ماجرای یک زندگی خیلی سخت و طاقت فرسا از زبان یک مادر.

اگر کمی به اطراف خودمان دقت کنیم هستند خانواده های از این دست که نه تنها هر لحظه احتمال فرروریختن سقف خانه یشان می رود، بلکه برای لقمه نانی حاضر می شوند سر در زباله ها فرو کنند تا شاید تکه نانی خشک شده و یا نیمه غذایی در ظرفی یک بار مصرف پیدا کنند، گاهی هم کاهوها و میوه هایی پلاسیده می شود تنها شام و ناهار این خانواده ها.

به سراغ ارگان ها مختلف می رویم تا شاید لااقل برای مادر و فرزندان این خانواده چاره اندیشی شود.

تازمانی که سرپرست خانواده زنده است به طور قانونی اجازه دخالت نداریم

در این باره «پیمان ترکمانه» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور می گوید: کمیته برای چنین خانواده هایی طبق قانون شرایط و ضوابط خود عمل می کند.

وی اظهار کرد: تا زمانی که پدر خانواده در قید حیات است  به عنوان سرپرست این خانواده ها محسوب می شوند و ما نمی توانیم به طور مستقیم وارد عرصه شویم، گاهی پیش آمده که به سراغشان می رویم و جویای احوال، اما حتی پدران معتادی هم هستند که اجازه ورودبه منزل را به ما نمی دهند چه رسد به آن که کمیسیون بررسی بیاید و به نوعی آنان را از کار افتاده تلقی کنند تا شاید به زن و فرزندانشان کمکی شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان افزود: این گونه خانواده ها را شاید بتوان کمک مقطعی کرد ولی از آنجا که سرپرست خانواده زنده است ما به طور قانونی اجازه دخالت در امور خانه و خانواده هایشان را نداریم.

تنها با ارائه سندی مبنی بر عدم صلاحیت سرپرست خانواده از مراجع قانونی می توانیم خانواده های معتاد را حمایت کنیم

و «حمید رضا الوند» مدیر کل بهزیستی استان همدان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: برای این دست خانواده ها آن طور که عموم تصور می کنند نمی توان چاره ویژه ای اندیشید، چرا که سرپرست خانواده هنوز زنده است، مگر آن که کمیسیونی آن هم متشکل از نماینده تأمین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی تشکیل شود و مسائلی را تأیید کنند و بعد از آن یک مرجع ذی صلاح قانونی بگوید که سرپرست خانواده صلاحیت تأمین اعضای خانواده را ندارد، در این صورت با حکم قضایی می توان به برخی از این خانواده ها کمک رسانی کرد.

هدف ترک اعتیاد سرپرست و حفظ ساختار خانواده است

وی اظهار کرد: این خانواده ها می توانند به بهزیستی مراجعه کنند و کمک ما در ابتدای امر به گونه ای است که آنان را به کمپ ترک اعتیاد معرفی می کنیم.

مدیر کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در همه جای دنیا و ویژه تر در ایران اسلامی، ساختار خانواده و خویشاوندی نخستین ساختاری است که می تواند به کمک این خانواده ها بیایند، افزود: برای جلوگیری از فروپاشی ساز و کار و ساختار خویشاوندی می طلب که در ابتدا اقوام درجه یک این خانواده ها زمینه ترک اعتیاد سرپرست را فراهم و او را به مراکز درمانی معرفی کنند.

الوند عنوان کرد: نمی شود که ما کاسه داغتر از آش شویم و تا زمانی که حکمی از مراجع قضایی منوط بر عدم صلاحیت سرپرست خانواده نداریم نه اورژانس اجتماعی می تواند حماینی کند و نه ما، چرا که اگر فردا روزی، همین فرد معتاد ادعا کند که ما کمک نمی خواهیم و زندگی خانوادگی خودمان است چه اقدامی باید انجام دهیم؟ در حقیقت ما نمی توانیم بدون اجازه مراجع قانونی دخالتی در امور خانواده ها داشته باشیم.

وی گفت: در این شرایط بسیار روی داده که با حکم قضایی سرپرست معتاد دستگیر شده و بنا به شرایط یا به زندان می رود و یا به مراکز ترک اعتیادمعرفی می شود، در این صورت بهزیستی و یا دیگر سازمان های حمایتی در طول مدت نبود سرپرست خانواده می تواند طبق قانون از اعضای آن خانواده حمایت کند، چرا که دراین مدت نان آوری به صورت رسمی قیم آنان نیست.

بنیاد صیانت در کنار ارگان های حمایتی از خانواده های زندانیان حمایت می کند

مدیر کل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: حتی بنیاد صیانت از چنین خانواده هایی در صورت نبود حضور سرپرست خانواده به علت زندانی بودن و یا حضور در کمپ ترک اعتیاد همراه با ارگان های حمایتی از زنان و فرزندان آنان حمایت می کند.

کمک های خودجوش خیران می تواند چاره ساز شود

الوند در ادامه به سه اصل هرم خانواده، ان.جی.اوها و دولت اشاره کرد و افزود: دولت به تنهایی نمی تواند در این عرصه موفق شود و کمک خیران که عمدتاً به صورت ان.جی.اوها هستند و همچنین ساختار خویشاوندی در این زمینه یک ضرورت است.

در صورت اثبات آن که سرپرست خانواده معتاد متجاهر است می تواند حکم دستگری او را صادر کرد

«یونس طرهانی» دادستان تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در صورتی که این امر ثابت شود که سرپرست خانواده معتاد متجاهر است با حکم قضایی فرد معتاد دستگیر می شود که بنا به شرایط و در صورت یافتن مواد مخدر در خانه روانه زندان شده و یا به مراکز کمپ ترک اعتیاد معرفی می شوند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مراکز کمپ ترک اعتیاد هزینه ای بین 300 تا 400 هزار تومان آن هم برای ترک اعتیاد در 21 روز دریافت می کنند و عمده این خانواده ها توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند، ضمن آن که ترک کردن اعتیاد یک فرد که به طور مثال فردی 10 سال گرفتار مواد بوده است در 21 روز تضمین شده نیست.

مراکز حمایتی و کمپ های ترک اعتیاد نیاز به برنامه ریزی های ویژه تری دارند

دادستان تویسرکان افزود: گاهی هم رخ داده که معتادین متجاهر را به مرکز ترک اعتیاد همدان که دولتی است معرفی می شوند و در حدود سه ماهی زمینه ترک اعتیاد معتادان فراهم است، ولی از آن جا که این مرکز در خود همدان است و از سایر شهرستان های استان هم به آن معتادینی معرفی می شوند، تعداد افراد پذیرش شده بالا است، از این رو سالانه تعداد مشخصی را از ما می خواهند تا به آن ها معرفی کنیم و باز در اینجا هم دست ما برای معرفی تا حدودی بسته می شد.

به گزارش رودآور؛ خانواده های معتادین به هر حال انسان هستند و طبق قانون هم نمی شود بالاجبار آنان را زیرپوشش کمیته امداد، بهزیستی و یا دیگر نهادهای حمایتی دولتی آورد، چرا که این سازمان ها نیز ساز و کار تعریف شده خود را دارند، شاید در این میان ورود خودجوش خیران با کمک یکدیگر بتواند سقفی برای این خانواده ها بسازد و یا نان شبی برای آنان تهیه کند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان