آخرین اخبار

24. آذر 1397 - 6:07   |   کد مطلب: 29460
نیمه تعطیل بودن کارخانه ها نمکی بر زخم بیکاری است و مؤید تضاد آمارهای اشتغالزایی با واقعیت ها و خام فروشی، خشکسالی، سرمازدگی و نبود تدابیر کافی برای رفع این مشکلات، کمبود و یا نبود کارخانه های تبدیلی لازم برای بهره مندی و سودآوری بیشتر از محصولات باغی و کشاورزی، اقتصاد استان را مختل کرده و زمینه ساز افزایش رشد بیکاری شده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ بیکاری، بیکاری و بازم هم بیکاری، معظلی که این روزها گریبان گیر شهرهای بسیاری شده است و شهرستان های استان همدان و به ویژه تویسرکان را هم گریبان گیر خود کرده است.

مطابق با گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران سال گذشته استان همدان با افزایش یک درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال 94 روبرو بوده است به طوری که این رقم به 9.5 درصد رسید.

با این وجود جالب است که بدانیم استاندار همدان گفته بود که در این استان ماهانه در حدود 800 و تا کمی بیشتر شغل ایجاد می شود.

 این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در فصل بهار 95 به ترتیب38.9 درصد و 8.8 درصد بود و حتی در تابستان همین سال به 40.6 درصد و 8.0 درصد رسیدو

 در پاییز سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی در استان همدان طبق اسناد ارائه شده در خبرگزاری ها 37.5 درصد و 10.7 درصد و در زمستان به 37.3 درصد و10.7 درصد بود.

با یک مقایسه سرانگشتی می توان قضاوت کرد که در این استان با کاهش بیکاری روبرو نبودیم، مسئله ای که حتی از سوی برخی نمایندگان استان از جمله مفتح، نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، آزادی خواه نماینده مردم ملایر، خجسته نماینده مردم همدان و فامنین و بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی تأیید می شود.

مراجعات جوانان جویای کار به نمایندگان، معظلی بی درمان!

به طور مثال نمایندگان تویسرکان و ملایر معتقدند، زمانی که خیل عظیمی از مردم و به ویژه جوانان تحصیل کرده نامه به دست برای باز شدن گره مشکل بیکاری به آنان مراجعه می کنند، واقعایت ها خود را به خوبی نشان می دهد، تا جایی که آمار و ارقام شغل های ایجاد شده با این همه بیکاری حقیقی همخوانی ندارد.

شغل های ایجاد شده برای رفع معظل بیکاری کفایت نمی کند

به نظر می رسد آمارهای ارائه شده درباره اشتغالزایی به اندازه ای که برای جبران معضل بیکاری باشد کفایت نداشته است، این مسئله را می توان با یک گزارش ساده مردمی و رفتن در بین مردم و حرف زدن با آنان متوجه شد و به طور عمده در بیشتر خانواده های همدانی یک نفر بیکار و حتی بیکار تحصیل کرده می توان یافت.

 نیمه تعطیل بودن کارخانه ها نمکی بر زخم بیکاری

  تعطیلی یا نیمه تعطیلی بیش از 170 کارخانه که از سوی متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم تأیید شده شاید زمینه ساز افزایش نرخ بیکاری ها بوده است و نمکی بر زخم بیکاری.

استان همدان ظرفیت های بسیاری در بخش کشاورزی و باغی دارد، اما لااقل عمده محصولات باغی شهرستان تویسرکان و گردوی آن که در کشور و حتی در جهان معروف است، از امکانات فرآوری شده و نبود کارخانه های تبدیلی و بسته بندی رنج می برد و در عمل سودی به جیب کشاورزان متناسب با زحمتی که می کشند نمی رود، از این رو آنان عطائیش را به لقائش می بخشند و بسیار پیش آمده که باغات خود را فروخته به شهر می آیند و حتی به حاشیه نشینی کلان شهرها هم راضی می شوند تا لقمه نانی برای خود و خانواده یشان دست و پا کنند.

این ها همه نشان می دهد که مسئولان امر حتی با وجود این ظرفیت ها فرصت سوزی را در پیش گرفته اند و در عمل آن چنان که باید برای رفع بیکاری تلاش ویژه ای نداشته اند، بماند که همین مسئولان در سخنرانی های خود همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران می دانند و در واقعیت از ظرفیت های آن چه در حوزه کشاورزی و داروهای گیاهی و چه در حوزه گردشگری برای رفع بیکاری چاره ای اساسی و اصولی تدبیر نکرده اند.

بانوانی سرپرست خانواده ای که با درآمد ماهانه 50 تومان هم کنار آمده اند

بیکاری در تمامی اقشار و حتی در بین قشر ورزشکار و بانوان هم وجود دارد، بانوانی که برخی از آنان سرپرست خانواده هستند و حتی با درآمد ماهانه 50 تا 100 هزار تومان هم کنار می آیند تا نان شبی برای فرزندان خود دست و پا کنند و در این میان هستند بانوانی که تن به کارهای مردانه و سخت از جمله وجین(گزین سیر) و چیدن خیار از طلوع تا غروب آفتاب دست می زنند، این موضوع در گزارش های متعدد سایت خبری رودآور منتشر شده است، از جمله "زنان سرپرستی که با چیدن سبزی، نان می خرند/ کسب روزی حلال در اوج محرومیت/زنان کارگر مظلومیت را فریاد می زنند"

بیکاری، شتاب دهنده مهاجرت به کلان شهرها

31 خرداد ماه سال جاری هم خبری در سایت خبری رودآور منتشر شد که در آن آمده بود: «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان در کارگروه اشتغال این شهرستان طبق اعلام روابط عمومی این اداره گفته است که ۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ در شهرستان تویسرکان تسهیلات  اشتغال پرداخت شده است که بیشترین پرداختی در بخش صنعت، کشاورزی وخدمات بوده است.

وی همچنین از اعطا ۱۵۰ میلیارد ریال وام ازدواج در سال ۹۵ در شهر ستان خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به سال۹۴  پنج برابر شده است.

گرچه آمارها و ارقام ها به ظاهر حرف از اشتغالزایی می زند و امیدوار کننده است اما به نظر می رسد بیکاری در تویسرکان همچنان حرف اول را می زند و گاهی هم زمینه ساز رشد منفی جمعیت در این شهرستان شده است.

مسئله ای که «محمد علیپور» مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان سی ام خرداد ماه، در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان همدان بر آن تأکید داشت که جمعیت در شهرستان‌های استان همدان رشد منفی دارد.

وی در این باره اظهار کرده بود: براساس آمارهای سال گذشته به جز شهرستان همدان، رشد جمعیت در شهرستان‌های دیگر استان رشد منفی داشته است.

استان همدان از کمبود و گاهی صنایع تبدیلی و خام فروشی رنج می برد

 بسیاری از مردم استان و همدان معتقد هستند که بیکاری و نبود فرصت های شغلی سبب مهاجرت بخش مهمی از همشهریانشان به کلان شهرها شده است و افراد تحصیل کرده و یا سرمایه گذار برای جویا شدن کار در این استان کمتر به تکاپو می افتند و البته بخشی از آن را هم ناشی از سیاسی بازی برخی مسئولان در سال های گذشته می دانند.

به گزارش رودآور، خام فروشی، خشکسالی، سرمازدگی و نبود تدابیر لازم برای رفع این مشکلات، کمبود و یا نبود کارخانه های تبدیلی لازم برای بهره مندی و سودآوری بیشتر از محصولات باغی و کشاورزی، اقتصاد استان و لااقل شهرستان تویسرکان را مختل کرده است، حال باید منتظر ماند و دید این بار مسئولان اجرایی استان برای رفع معظل بیکاری چه تدبیری اندیشیده اند، چهار ماه هم از سال جاری می گذرد و همچنان بیکاری و نبود فرصت های شغلی حرف اول برخی از مردم برای تصمیم گیری و رفتن به سوی کلان شهرها شده و گام های مهاجرت را تندتر  کرده است.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان