آخرین اخبار

15. مهر 1397 - 1:46   |   کد مطلب: 30345
16 تا 20 مهر ماه سال جاری پایتخت طلای سبز و بهشت غرب ایران، یعنی تویسرکان، سرزمین هزاره‌های گم‌شده ایران زمین میزبانی جشنواره گردو، منبت و فرش را بر عهده دارد و به نظر می رسد رويكرد مسئولان در اين جشنواره معرفي ظرفيت‌هاي بالقوه تويسركان به ويژه در بخش كشاورزي، صنایع دستی و گردشگري است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با توجه به اینکه در روزهای آینده شهرستان تویسرکان در سه روز متوالی میزبانیبرای جشنواره  گردو، منبت و فرش است بر آن شدیم تا به معرفی این محورهای عمده در حوزه اقتصادی تویسرکان بپردازیم؛

«میثم الوندی» رئیس اداره میراث فرهنگی تویسرکان، گفت: شهرستان تویسرکان از 221 اثر و بنای تاریخی و فرهنگی و طبیعت بکر و جذاب برخوردار است.

وی با بیان اینکه تویسرکان از 67 اثر ثبت شده در آثار ملی برخوردار است، اظهار کرد: حرم مطهر حیقوق نبی(ع) برای ثبت در آثار جهانی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاندید شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی تویسرکان افزود: با برخورداری از 226 اثر طبیعی، تاریخی و فرهنگی پس از شهر همدان رتبه دوم به لحاظ برخورداری از این گونه آثار در استان همدان را به خود اختصاص داده است.

تویسرکان با 6 هزارسال قدمت میزبان شایشته در جشنواره ها 

«محمود صلواتی» کارشناس مسائل فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: با توجه به کاوش های صورت گرفته در تپه باستانی باباکمال قدمت شهرستان تویسرکان به بیش از چهار سال قبل از میلا مسیح می رسد و با دو هزار سال بعد از میلاد، در حقیقت تویسرکان، شهرستانی با قدمتی بیش از 6 هزار ساله است.

وجود آرامگاه حضرت حیقوق نبی (ع ) در مرکز توی و نزدیک ” رود آور ” سابق با توجه به زمان زندگی آن حضرت در حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد و کاوش های باستان شناسی اطراف بقعه، نشانگر قدمت و وجود آبادانی منطقه در آن عصر است.تویسرکان در دوره های صفویه و قاجاریه نیز مورد توجه بوده است و از این دو دوره آثاری در شهر به جا مانده که می توان به بازار دوره قاجاراشاره کرد.

حیقوق نبی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۵۰ قبل از میلاد می‌زیسته و مقبره وی هم اکنون در جنوب غربی شهرستان تویسرکان واقع شده است و موضوع جالب توجه در خصوص این پیامبر آن است که تصویر وی هم‌اکنون در موزه واتیکان وجود دارد.

برگزاری جشنواره گردو، فرصتی برای زمینه سازی در راستای پویا کردن اقتصاد تویسرکان

جشنواره گردو در سال های اخیر در حدود پنج مرتبه در تویسرکان برگزار شده است و کارشناسان برگزاری هرچه مناسب این جشنواره را زمینه ساز پویایی اقتصاد شهرستان می دانند.

به گونه ای که معتقد هستند، جشنواه گردو به عنوان یک حرکت تأثیرگذار در اقتصاد شهرستان و ارتقای کمیت و کیفیت گردوی تویسرکان است.

 گردوی شهرستان تویسرکان از نظر کیفیت و تولید رتبه اول کشوری و از نظر سطح زیر کشت، رتبه دوم کشور را دارد و برگزاری جشنواره‌ گردو حرکتی در راستای معرفی توانمندی‌های بخش کشاورزی شهرستان و جذب توجه ویژه مسئولان به توسعه ملی و کیفی محصولات باغی شهرستان به ویژه گردو است.

و مسئولان رویکرد این جشنواره معرفی ظرفیت‌های بالقوه تویسرکان به ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری می دانند و معرفی توانمندی های کشاورزی، باغداری، گردشگری، صنایع تبدیلی وابسته به گردو و شناساندن شهرستان تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی کشور از اهداف دیگر برگزاری جشن گردو در تویسرکان است.

از نظر برخی کشاورزان برگزاری جشنواره گردو در سال های گذشته چندان ره آوردی برای مردم و آنان نداشته است و امید است سال جاری برنامه ریزی های گسترده تر و مناسبتری برای این امر انجام شود تا همه تویسرکانی ها بتوانند اهداف تعیین شده جشنواره را به زیبایی به صورت اجرایی شده مشاهده کنند.

اشترمل، نخستین دهکده مبل و منبت کشور در تویسرکان

و حال 16 تا 20 مهر ماه سال جاری پایتخت طلای سبز و بهشت غرب ایران، یعنی تویسرکان، سرزمین هزاره‌های گم‌شده ایران زمین میزبانی جشنواره گردو، منبت و فرش را بر عهده دارد و به نظر می رسد رويكرد مسئولان در اين جشنواره معرفي ظرفيت‌هاي بالقوه تويسركان به ويژه در بخش كشاورزي، صنایع دستی و گردشگري است.

عمده کارگاه های مبل و منبت تویسرکان در روستاهای این شهرستان است و در این میان تعداد کارگاه ها در اشترمل، جیجانکوه، سید شهاب و عین آباد بیشتر از سایر روستاها است به گونه ای که به گفته «سعدی عبدلی» بخش دار مرکزی تویسرکان تنها در روستای اشترمل 490 کارگاه فعال وجود دارد که تعدادی از این کارگاه ها خانگی است.

کارگاه های کوچک مبل و منبت به عنوان یکی از صنایع دستی تویسرکان را می توان از سرمایه های ارزشمند اقتصادی این شهرستان نام برد که البته با عدم پیگیری های مناسب متولیان امر آن طور که باید و شاید سبب ساز رونق اقتصادی در تویسرکان نشده است.

فعالیت بیش از 7هزار منبت کار در تویسرکان

«میثم الوندی» رییس میراث فرهنگی و صنایع دستی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: از مجموع 10 هزار و 437 کارگاه تولید مبل در سطح استان تعداد چهار هزار و 741 کارگاه در شهرستان تویسرکان فعالیت می کند یعنی در حدود 45 درصد از کل مبل و منبت استان مربوط به تویسرکان است.

وی تصریح کرد: همچنین از مجموع تعداد 17 هزار و 704 نفر شاغل کارگاه تولید مبل و منبت در سطح استان هفت هزار و 753 نفر در شهرستان تویسرکان فعالیت دارند و این بدان معنی است که در حدود 43.61 درصد شاغل در حوزه مبل و منبت در تویسرکان داریم.

زنگنه 
انتهای پیام/
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان