آخرین اخبار

27. فروردين 1398 - 5:31   |   کد مطلب: 30480
کارآفرینی یک خانواده تویسرکانی در راستای اقتصاد مقاومتی؛
همه فن حریف بودن یک خانواده/درآمدزایی با تولید عسل، منبت کاری و فرش بافی+تصاویر
یک خانواده موفق تویسرکانی با تولید عسل، منبت کاری و فرش بافی با همکاری تمامی اعضای خانواده نه تنها برای خود درآمدزایی می کنند، بلکه با تفکر اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی زمینه اشتغال 15 کارآموز را هم فراهم کرده اند.

 به گزارش خبرنگار رودآور؛  مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند و از این رو بر آن شدیم تا با یکی از خانواده های موفق کارآفرین تویسرکانی به گفت و گو بنشینیم، خانواده ای که مایحتاج زندگی خود را به واسطه همکاری و همدلی با یکدیگر تهیه می کنند، با امکانات موجود هر یک شغلی ایجاد کرده اند و به صورت تکمیل کننده یکدیگر تولیدات خود را به فروش می رسانند.

«ترکاشوند»، مادر خانواده در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از برند دار بودن عسل تولیدی توسط خانواده اش می گوید و از وحدت عمیقی که بین تک تک اعضای خانواده از کوچکترین عضو از نظر سنی گرفته تا بزرگترین عضو خانواده.

این بانونی موفق تویسرکانی سالیان سال است که با دیگر اعضای خانواده با بهره گیری از علم روز و با پرورش زنبور عسل، پنج نوع عسل تولید می کند و به گفته خودش حواسش هم جمع است تا به مشتری بگوید که کدام نوع عسل تغذیه شده و کدام یک تغذیه نشده و طبیعی تر است.

تولید عسل منبع اصلی درآمدزایی این خانواده است و اما در اینجا پسران، دختران و عروسان خانواده دست به دست هم داده اند تا نه تنها لقمه نانی حلال از کمترین امکانات برای خود به دست آورند بلکه با تفکر اقتصاد مقاومتی زمینه های اشتغالزایی چندین و چند خانواده دیگر را هم فراهم سازند.

مادر خانواده فرش بافی را هم خوب آموخته است و این روزها به عنوان کارآفرینی نمونه 15 شاگرد دارد، می گوید، گره زدن تار و پود فرش لذت بخش است و جذاب تر آن که این هنر را بتواند به سایرین و علاقمندان بیاموزد، چرا که معتقد است شاید روزی تنها منبع درآمد خانواده یکی از کارآموزان و شاگردانش فروش فرش های دستباف باشد.

او با این تفکر امور خود را پیش برده است، یعنی پویا سازی اقتصاد خانواده با تکیه بر هر آنچه دارند و به ویژه آموختن داشته های خود به دیگران و تأکید دارد که اگر ما دستمان به دهانمان می رسد و سرگرسنه بر بالین نمی گذاریم باید کاری انجام داد تا همه جامعه این گونه باشند و محرومیتی در جایی نباشد.

و در حقیقت اقتصاد که پویا شود کم کم محرومیت ها هم زوده شده و از فقر و نداری خبری نخواهد بود.

ترکاشوند از همکاری تک تک اعضای خانواده برای تولید در زمینه های مختلف حرف ها به میان می آورد، آنجا که برای عمق بخشی و بهتره جلوه دادن تابلو فرش های بافته شده خود، آن را درون قابی چوبی می گذارد که توسط پسر خانواده و با هنر منبت کاری ساخته شد، این گونه ارزش و زیبایی تابلوفرش هایش هم دو چندان می شود و بهتر به فروش می رسد.

و پسر خانواده با منبت کاری و ساخت مبل و دیگر وسایل چوبی و تزئینی خرج و مخارج زن و فرزند خود را تأمین می کند، منبت کاری یکی از حرفه های اصلی تویسرکانی ها است به آنان علاقه بسیاری به این هنر دست دارند و به ویژه آن که در نقش بستن طرح گلریز ماهرترین منبت کاران ایران هستند چرا که این طرح منحصر به تویسرکانی ها است.

دختر خانواده نیز عنوان می کند که از کودکی فوت و فن کارآفرینی را در خانواده آموخته است، اینکه با علی گفتن بر روی پای خود ایستاده اند و از هر آنچه داشته اند برای پیشرفت معنوی و اقتصادی خانواده یشان بهره گرفته اند و حتی دیگران را هم به آموختن حرفه تشویق و ترغیب می کنند.

به گزارش رودآور، در خانواده های تویسرکانی کم نیستند چنین افراد موفقی که در راستای پیاده سازی فرهنگ و تفکر اقتصاد مقاومتی از کوچکترین امکانات خود برای توانمندسازی یکدیگر و حتی خانواده های دیگر بهره می گیرند و معنا و مفهوم وحدت رویه در یک خانواده موفق را به تصویر می کشانند.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان