آخرین اخبار

28. شهريور 1396 - 7:32   |   کد مطلب: 30547
مسئولان برای آموزش گردوتکانان، تکانی نخوردند؛
فرصت سوزی آموزشی در جشنواره گردو/دست و پای گردوتکانان همچنان می شکند
از آنجا که اقتصاد عمده مردم تویسرکان با توجه به تک محصولی بودن شهرستان، به تولید گردو وابستگی تنگاتنگی دارد، ضرورت توجه به ارائه آموزش های لازم چه درخصوص نحوه مقابله با سرمازدگی و چه در زمان گردوتکانی بیش از پیش احساس می شود و مردمی که این روزها خواستار زمینه سازی برای با بهره گیری از امکانات و تحقیقات پژوهشی و علوم روز دنیا در کاهش خسارات مالی و جانی در حوزه تولید گردو هستند همچنان چشم انتظارند تا مسئولان تکانی به خود بدهند.

به گزارش خبرنگار رودآور، جشنواره گردوی تویسرکان که از 22 تا 24 شهریور ماه برگزار شد، به اذعان برخی افراد نسبت به جشنواره های دیگر از مزیت ها و محاسن بیشتری برخوردار بود و پیگیری های مفتح و زمینه سازی برای حضور دو معاون وزیر جهاد کشاورزی و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی رنگ و بویی با قول های مساعد برای حمایت از متولیان امر در تویسرکان خبر داد و اما جشنواره با همه خوبی هایی که داشت نقاط ضعف هم چاشنی کارش بود.

روز اول و افتتاحیه محل جشنواره در جوار آرامگاه حیقوق نبی(ع)، در حالی که در یک طرف نمایشگاه ربان افتتاح در دست قیچی شدن بود، آن طرف تر و در حضور مدعوین هنوز برخی غرفه ها آماده نبودند و خودروهایی برای آوردن وسایل تعدادی از غرفه ها در حال رفت و آمد بود و نورناکافی در شب اول جشنواره هم موضوع دیگر.

از تمامی موارد که به طور معمول گریبان گیر عمده جشنواره ها می شود و کمبود مالی و امکانات که بگذریم می رسیم به ماجرای اصلی جشنواره و فرصت سوزی آموزشی در مهمترین جشنواره برای مهمترین محصول اصلی تویسرکانی ها.

فرصت سوزی آموزشی در جشنواره گردو

موضوعی که بارها و بارها قبل از برگزاری جشنواره های متعدد از سوی خبرنگاران محلی گفته شد و آن گونه که باید متولیان امر به آن نپرداختند، سرمازدگی باغات و آموزش کشاورزان و باغداران و نحوه سرشاخه زنی همه داستان آموزشی در حوزه گردوی تویسرکان نیست بلکه زمینه سازی برای ورود دستگاه ها و ماشین آلات کشاورزی در راستای گردوتکانی و ارائه آن به باغداران با تسهیلات ارزان قیمت و نحوه چگونه بالارفتن از درختان سر به فلک کشیده گردو به گونه ای که خطر جانی برای گردوتکانان نداشته باشد هم  باید جز اصلی جشنواره می شد که نشد.

سال های گذشته شاهد فوت تعدادی از گردوتکانان تویسرکانی به دلیل سقوط ار درختان گردو بودیم/حادثه برای و گردوتکان در روز گذشته

در چندین سال اخیر بودند تعدادی از گردوتکانان که با سقوط از درختان گردو جان به جان آفرین تسلیم کردند و یا اینکه دچار ضایع نخاعی و یا حتی مغزی شدند، تعداد دست و پاهای شکسته شده را هم به آسیب دیدگان باید اضافه کرد و این روزها همچنان عمده گردوتکانان با خطر پرت شدن از درخت گردو مواجه هستند، به طوری که بنا به گزارشی که روز گذشته منتشر شد حداقل دو گردوتکان یا بر اثر بی اختیاطی و یا بر اثرشکستگی شاخه درخت در دو منطقه قلعه قاضی و سرابی دچار آسیب دیدگی شدند، خوشبختانه حال عمومی این دو مصدوم خوب و مشکل حادی ندارند.

اما تا پایان فصل گردو تکانی خانواده های گردوتکانان با ترس و لرز هر روز باید شاهد بالارفتن از درختان گردو باشند که نکند شاخه ای شکسته شود و یا اتفاقی دیگری روی دهد.

تعداد بالای درختان گردو و گردوتکانان بسیار، دوره های آموزشی مکرر می خواهد

به گفته «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان، این شهرستان از پنج هزار و 500 هکتار باغات گردو برخوردار است و سالانه در حدود 15 هزار تن گردو تولید می شود.

این وسعت از زمین و تعداد بالای درختان گردو به طور قطع بر تعداد گردوتکانان هم می افزاید و بهره نگرفتن از فرصت برگزاری جشنواره برای آموزش عمده باغداران در زمینه گردوتکانی به گفته مردم تویسرکان ضعف اصلی جشنواره بود.

مسئولان برای آموزش گردوتکانان، تکانی نخوردند

الوندی یکی از باغداران تویسرکانی است، او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره گردو، گفت: خوششان باشد جشنواره هم به به نسبت خوب برگزار شد، اما برند شدن گردوی تویسرکان یک طرف ماجرا است و حفظ جان گردوتکانان طرف دیگر ماجرا.

وی اظهار کرد: متأسفانه آن طور که باید در زمینه آموزش افراد به ویژه در فصل گردوتکانی،،  این مسئوان تکانی به خود ندادند و به ارائه آموزش های لازم نپرداختند، من به خاطر پرت شدن از درخت گردو در سال های گذشته، نمی توانم محصولم را برداشت کنم به این دلیل چند کارگر گرفته ام، از طرفی هم برخی ازاین کارگران بیمه نیستند و هر آن امکان هر خطری وجود دارد و اگر حادثه ای روی دهد، نمی دانم چگونه جوابگوی زن و فرزندشان باشم.

برای امرار معاش، چاره ای جز گردوتکانی ندارم

سلیمانی یکی دیگر از گردوتکانانی است که در روستای لامیان زندگی می کند و باغی ندارد و کارگری تنها منبع درآمدش است و البته در فصل گردوتکانی با به جان خریدن هر اتفاق پیش روی، از درختان گردو بالا می رود، از این شاخه به آن شاخه و گردوها را می تکاند.

او در گفت و گو با خبرنگار ودآور، عنوان کرد: گردوتکانی کار سختی است، اما در شهر تویسرکان با این وضعیت ساخت و ساز و رکود در بازار، به هر دری هم که بزنیم به زحمت نان شب زن و فرزندانمان تأمین می شود، بالاجبار در فصل گردوتکانی به کمک باغداران می آیم، پول خوبی به نسبت به دست می آورم، اما با پرت شدن از درخت اگر پا یا دستم شکسته شود باید یک ماهی خانه نشین شوم و خدانکند که اتفاق دیگری برایم بیافتد.

او با وجود ترس از این کار چاره ای جز گروتکانی ندارد و تنها خواسته اش این بود که امید داشت برای آموزش بالارفتن از درخت کسی او را همراهی می کرد.

از فرصت جشنواره برای آموزش گردوتکانان و معرفی و تحقیق برای ساخت ماشین آلات روز دنیا بهره نگرفتند

محمدظاهری هم یکی از باغداران گردو در تویسرکان است، او هم گفت: بالا رفتن از درختان قد کشیده گردو در برخی نقاط تویسرکان با توجه به شرایط جغرافیایی و وجود درختان در پستی و بلندی های کوهپایه ای مزیت بر علت شده، تا گردوتکانان تعادل لازم برای انجام کار خود را نداشته باشند و اگر آموزشی ارائه می شد شاید شاهد این همه حوادث در فصل کردوتگانی نبودیم.

وی اظهار کرد: انتظار می رفت در حواشی جشنواره به ماشین آلات جدید می پرداختند و از متخصصان این حوزه دعوت می کردند تا سری به تویسرکان بزنند و با توجه به ارتفاع درختان و محل رویششان و همچنین نیازمندی های گردوتکانی ها، دست به تحقیق و تفحص برای ساخت دستگاه های گردوتکانی مناسب می زدند تا جان کسی به خاطر نیافتد.

برخی گردوتکانان نه بیمه اند و نه از تجهیزات لازم برای بالارفتن از درختان بهره مند

شهروندی دیگری هم عنوان کرد: سالیان سال است که وضیعت عمده بیمه کارگران گردو تکان مشخص نیست، آنان هنوز از تجهیزات لازم بای بالارفتن از درختان سربه فلک کشیده گردو بهره ای نبرده اند.

وی اظهار کرد: تأمین خرج و مخارج زندگی و امرار معاش این روزها بسیار سخت است و اگر خدایی ناکرده گردوتکانی جانش را در حین چیدن گردو از دست بدهد، معلوم نیست چه آسیب های روح و روانی بسیاری بر خانواده او تحمیل می شود و اگر فرزندش هم در پای درخت گردو باشد و شاهد ماجرا که دیگر هیچ.

تعداد عوامل اجرایی برگزار کننده جشنواره کم بود/حامیان مالی حمایتی خوبی نداشتند

و اما به گفته « محمود عزیزی» دبیر جشنواره گردو، فرش دستباف و صنایع مبل و منبت تویسرکان، حامیان مالی جشنواره آن طور که باید و شاید به منظور بهتر برگزار شدن جشنواره حمایت خود را انجام ندادند و جشنواره با کم و کاستی هایی روبرو شد، اما تجربه ای هم برای جشنواره های آتی به دست آمد.

او حتی از کافی نبودن تعداد عوامل اجرایی برگزار کننده این جشنواره خبر داد و ابراز امیدواری کرد سال آینده، با توجه به تجربیات لازم جشنواره گردو بهتر برگزار شود.

به گزارش رودآور، سال گذشته بود که «محمدعلی طهماسبی» معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در جشنواره گردو با بیان اینکه ما به دنبال اصلاح باغات گردو به جای افزایش سطح زیر کشت هستیم ؛ گفت: در راستای مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گردو از نظر ارائه اعتبارات و تسهیلات مشکلی نداریم.

انتظار و مطالبه مردم...

و اما همچنان باغداران و گردوتکانان با مشکلات عمده ای روبرو هستند، از آنجا که اقتصاد عمده مردم تویسرکان با توجه به تک محصولی بودن شهرستان، به تولید گردو وابستگی تنگاتنگی پیدا کرده است، ضرورت توجه به افزایش تولید و بهره وری از این محصول همزمان با ارائه آموزش های لازم چه درخصوص نحوه مقابله با سرمازدگی و چه در زمان گردوتکانی بیش از پیش احساس می شود و مردمی که این روزها خواستار زمینه سازی برای با بهره گیری از امکانات و تحقیقات پژوهشی و علوم روز دنیا در کاهش خسارات مالی و جانی در حوزه تولید گردو هستند همچنان چشم انتظار حرکتی شایسته از جانب مسئولان شهرستان.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان