آخرین اخبار

24. فروردين 1397 - 5:00   |   کد مطلب: 32941
روایتی دیگر از بانوان بسیجی و کمک کار بودن آنان در معیشت خانواده ها؛
نقش زنان در تولید و حمایت از کالای ایرانی+تصاویر
از نقش بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد زیرساخت های لازم آن با تولید در جامعه نباید غافل ماند، بانوان ایران زمین ذوق و سلیقه ویژه ای در عرصه های صنایع دستی دارند و اگر با اندک حمایت مسئولان همراه شوند این خودباروی را هم در عمل و در بطن جامعه می توانند در راستای تولید، ایجاد اشتغال و کسب درآمد و در نهایت پویایی اقتصادی نشان دهند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر معظم انقلاب سال جاری را با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری کردند و این مهم نشان از تأکید همیشگی ایشان در حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد زیرساخت های لازم در تولید و حمایت از کالای ایرانی در راستای خودکفایی و در نهایت اشتغال و رهایی از بیکاری دارد.

از آن دست همایش هایی که تنها عنوان اقتصاد مقاومتی را یدک می کشند و در حین اجرای آن شاید بریز و بپاش ها و اسراف هم می شود و در عمل فایده ای برای مساعد کردن زمینه های تحقق اقتصاد مقاومتی ندارند، به راحتی می گذریم!، چرا که آنچنان که می گویند چیزی عاید جامعه از عمده آن همایش ها نشده است.

اما هستند چه مردان و چه زنانی که مجددانه به فکر کسب درآمد و رونق بخشیدن به اقتصاد خانواده خود هستند و حتی گاهی هم با تفکر کارآفرینی برای افرادی دیگر نیز اشتغالزایی می کنند.

اینجا تویسرکان است و صنایع دستی این شهر از جمله مبل و منبت و فرشبافی و قالیبافی آن زبانزد خاص و عام.

بانوان این منطقه همچون بانوان دیگر نقاط دیگر ایران زمین از هر انگشتشان هنری می بارد و اما آنچه که در چندین سال گذشته اهمیت دوچندانی پیدا کرده توجه به منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی است که در این زمینه بسیج جامعه زنان تویسرکان چه در سطح روستاها و چه در سطح سه شهر سرکان، فرسفج و تویسرکان به فعالیت های چشمگیری در رابطه با احیاء صنایع دستی و توجه به تولید در کارگاه های کوچک خانگی روی آورده است.

توانمندی های بانوان در تحقق اقتصاد مقاومتی یک اصل است

در این باره «سعید سعیدی» فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: نه تنها مردان بلکه بانوان می توانند با پرورش تفکر اقتصاد مقاومتی و توسعه این تفکر در عمل، رویکرد پویایی اقتصادی در جامعه را تقویت کنند.

وی اظهار کرد: در شهرستان تویسرکان نیز ظرفیت های مناسبی چه از نظر جغرافیایی و آب و هوایی و چه از نظر هنرمند بودن مردمان آن، وجود دارد، ظرفیت هایی که می تواند با پرداختن به هر کدام شغلی ایجاد و با توسعه آن معیشت خانواده ها را تأمین کرد.

فرمانده سپاه ناحیه تویسرکان افزود: این شهرستان در حوزه های تولید مبل و منبت، عسل، سیر، گیاهان دارویی و البته گردو حرف های بسیاری برای گفتن دارد که با اندک سرمایه و توجهی می توانند زنجیره هایی از محصولات تولید شده مناسبی رابه بازار فروش عرضه کنند.

سعیدی تصریح کرد: رویکرد بسیج سازندگی این ناحیه نیز تلاش برای ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی به منظور ارتقاء و توسعه کارگاه های کوچک و زود بازده و مهیا ساختن شرایطی برای اشتغال جوانان بوده و هست و در این زمینه نیز توفیق های خوبی حاصل شده.

وی عنوان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در جامعه نمی توان از نقش زنان در این حوزه غافل ماند، زنان این سرزمین نه تنها در زمینه صنایع دستی و هنروری از هر انگشتشان هنری می بارد، بلکه با تربیت فرزندانی کارآفرین با تفکر سبک زندگی اسلامی، تأثیرات بلندمدت و پایداری بر پیشرفت های گوناگون اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی می گذارند.

بانوان تویسرکانی با تولید انواع صنایع دستی آشنا هستند

«مرضیه نانکلی» مسئول بسیج جامعه زنان تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: نمی توان از نقش زنان در تولید صنایع دستی و البته در ابتدا مهیا ساختن زندگی آرام در خانواده غافل ماند، بانوان ایران اسلامی می توانند با بهره گیری از توانمندی های خود به اقتصاد و معیشت خانواده کمک های فراوانی داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به این رویکرد و البته اهتمام به اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری، چندین سال است که بانوان بسیجی در دوره های آموزشی متنوعی در راستای احیاء صنایع دستی و فراگیری آن روی آورده اند و نه تنها برای خود هنری آموخته بلکه تعدادی از آنان نیز با فروش تولیدات خود کسب درآمد می کنند.

 مسئول بسیج جامعه زنان تویسرکان افزود: فرش بافی، مروارید بافی، گلدوزی، گونی بافی، معرق، کار روی سفال، عروسک سازی، نمددوزی، تولید مبل و منبت و بسیاری دیگر از هنرهای دست بانوان تویسرکانی است که با اندک نگاهی می توان تعدادی از این هنرها را در نمایشگاه تولیدات صنایع دستی بانوان بسیجی مشاهده کرد.

بانوان منبت کار، کمک کار اقتصاد خانواده ها

نانکلی تصریح کرد: شهرستان تویسرکان از ظرفیت ها و زیرساخت های مناسبی در حوزه مبل و منبت برخوردار است، اینجا نه تنها مردان این هنر دست را وسیله ای برای درآمدزایی خود می دانند، بلکه بانوان از ذوق و سلیقه خود در این زمینه بهره گرفته و فعالیت های چشمگیری دارند.

وی عنوان کرد: هم اکنون در روستاهایی همچون سیدشهاب، اشترمل و جیجانکوه و حتی در شهر بانوان منبت کاری هستند که با بهره مندی از توانمندی های خود در حوزه کار با چوپ، به اقتصاد خانواده یشان کمک می کنند.

 مسئول بسیج جامعه زنان تویسرکان در ادامه گفت: ما امیدواریم با ترویج فرهنگ همگرایی، همسویی و یک رنگی در عمق خانواده ها با مشارکت بانوان در تأمین معیشت زندگی خانواده یشان، شاهد تحکیم بیشتر بنیاد خانواده ها و استوارتر شدن آن شویم.

تولید عرقیجات و جمع آوری گیاهان دارویی توسط یک بانوی روستایی

به سراغ یکی از بانوان تویسرکانی می رویم، او چندسالی است که سبزی ها و گیاهان صحرایی و دارویی را جمع آوری می کند و به گفته خودش با پاک کردن، تمیز کردن و در نهایت بسته بندی آن، مایحتاج این گونه ای خود را برای یک سال تأمین می کند و گاهی هم دوست و آشنا، اقوام و خویشاوندان از سبزی های خشک شده اش بهره مند می شوند.

او حتی از برخی گیاهان همچون نعناع و آویشن، عرقیجات تهیه و گاهی هم با تهیه گلاب و شربت آن کام بسیاری را شیرین می کند.

بانویی که هم انواع بافتنی ها را به بانوان آموزش می دهد و هم از فروش بافتنی های خود کسب درآمد می کند

عبدالمالکی هم یکی از بانوانی است که در دوخت و دوز، گلدوزی و تهیه انواع بافتنی ها حرفی برای گفتن دارد، او نه تنها زمینه آموزش بانوان دیگر را در این هنرهای دست فراهم می کند بلکه به گفته خودش، با فروش بافتنی ها منبع درآمدی برای خود ایجاد کرده است.

یک کدبانو هیچ وسیله دورریزی در خانه اش پیدا نمی شود

سوری یکی دیگر از بانوان موفق تویسرکانی در حوزه تولید صنایع دستی است، او می گوید یک کدبانوی ایرانی نباید هیچ وسیله دور ریزی در خانه اش پیدا شود و با کمترین امکانات کمک کار همسر و فرزندان خود در تأمین معیشت  و تهیه وسایل زندگی باشد.

او به طور مثال حتی از تکه های کوچک باقی مانده از پارچه تهیه شده برای دوخت و دوز انواع لباس ها هم نمی گذرد و با آن وسایل تزئینی متنوعی تولید می کند و حتی نمی گذارد تکه های چوب معرق دخترش هم هدر رود و با رنگ آمیزی آن ها دیگر وسایل تزئینی تهیه می کند و بدین ترتیب در عمل روش پیاده سازی صحیح اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از امکانات موجود را به فرزندان خود می آموزد.

هنوز بانوان روستایی انواع مواد غذایی خانواده یشان را تأمین می کنند

بانوی دیگری هم که از اهالی یکی از روستاهای تویسرکان است مشغول تهیه لپه و بلغور است، او آسیاب کوچکی دارد و با آن از گندم بلغور تهیه می کند و گاهی هم نخودهای سیاه را درون آسیاب کوچکش ریخته و با چرخاندن آن با ظرافت خاصی لپه تهیه می کند، تهیه ماست، روغن محلی، کره، آبغوره، آب لیمو، رب، انواع ترشی و مرباجات را هم خوب می داند.

بانوی دیگری نیز منبت کار است، او همراه با همسر و فرزند پسر خود، با منبت کاری به خوبی از پس تأمین خرج و مخارج زندگیشان برآمده اند، می گوید، یک زن موفق باید هر لحظه پشتیبان همسر و فرزندانش باشد، چرا که با موفقیت آنان در خودش نیز احساس رضایت ایجاد و در نهایت آرامشی عمیق بر زندگیشان حاکم می شود.

به گزارش رودآور؛ موضوع اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی آن در جامعه تنها منحصر به توجه مسئولان نمی تواند باشد، بلکه به تک تک خانواده ها و اعضای آن ها هم بستگی دارد، توجه به داشته های داخلی و امکانات موجود و به ویژه نیروی انسانی توانمند در کشور با ظرفیت های مختلف همه و همه، زمینه ساز این مهم می تواند باشد.

در این میان از نقش بانوان در رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی در جامعه نباید غافل ماند و از ظرفیت های بانوان فعال در تمامی عرصه ها می توان بهره مند شد، بانوانی که گاهی با ظرافت ذاتی و خاصی، مدیریت اقتصادی خانواده ها را هم در کنار همسرانشان داشته و دارند.

بانوان ایران زمین ذوق و سلیقه ویژه ای در عرصه های صنایع دستی و کارهای دستی دارند و اگر با اندک حمایت مسئولان همراه شوند این خودباروی را در بطن جامعه هم می توانند در راستای تولید، ایجاد اشتغال و کسب درآمد و در نهایت پویایی اقتصادی اجرایی کنند.

 زنگنه  

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان