آخرین اخبار

18. دى 1398 - 7:57   |   کد مطلب: 33860
چند سالی است، سازمان هدفمندی یارانه ها طبق دستورالعمل های خود، برای تاکسی داران جدید الورود متقاضی بیمه، یارانه ای پرداخت نمی کند و این روزها بیشتر از همیشه صدای تاکسی داران درآمده، چرا که با اندک درآمدشان، آن هم در شهرهای کوچک، توان پرداخت بیمه به صورت آزاد را ندارند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ همه چیز از گلایه و اعتراضات بیش از 30 تاکسی دار در تویسرکان آغاز شد، تاکسی دارانی که تنها متقاضی بیمه و خدمات بیمه ای هستند تا لااقل با نان بخور و نمیر تاکسی داری آن هم در شهرستان کوچکی همچون تویسرکان که سایه رکود اقتصادی چندسالی است ناجوانمردانه بر آن خیمه زده، زندگانی خود را در گرمای تابستان و سرمای زمستان بگذارند و اما این روزها بحث گلایه مندی ها اوج گرفته تا جایی که بیش از 26 تاکسی دار آن هم تنها در یک مسیر در این شهر استشهاد و یا به گفته خودشان شکایت نامه ای تنظیم کرده اند و با گلایه مندی، از مسئولان خواستار پیگیر حق و حقوق خود در رابطه با خدمات بیمه ای شدند.

*ما را از خدمات بیمه یارانه ای محروم کرده اند

یکی از تاکسی داران در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با تأکید بر اینکه چند سالی است که تاکسی خریده و با آن معیشت خود را تأمین می کند، گفت: سال 95 تاکسی خریداری، کردم دیدم بیمه نشدم و پولی در نمی آوردم آن را به یکی از آشنایان واگذار و بعد مغازه ای دست و پا کردم، اوضاع معیشت شهرستان و قدرت خرید مردم هم پایین است، مغازه داری هم نتوانست کفاف خرج و مخارج زندگی من، همسر و تنها فرزند را بدهد، بالاجبار دوباره به سراغ تاکسی فروخته شده رفتم و آن را پس گرفتم.

وی اظهار کرد: حالا نزدیک به دو سالی می شود که مجدد تاکسی داری می کنم، اما متأسفانه ما را از خدمات بیمه یارانه ای محروم کرده اند، البته ما می توانیم بیمه آزاد شویم ولی خودتان قضاوت کنید تقریباً برای هر بیمه ای آزاد می بایست 310 هزار تومان ماهانه پرداخت کنیم.

این تاکسیدار افزود: خدا را خوش می آید؟ مگر درآمد ما در این شهرستان چقدر است که باید این همه حق بیمه هم پرداخت کنیم، البته اداره بیمه حق دارد مشکل از جایی دیگر است و می گویند باید سازمان هدفمندی یارانه ها، سایت را باز کند تا ما ثبت نام کنیم و بتوانیم از حق بیمه یارانه ای برخوردار شویم که آنان از این کار سرباز زده اند.

*تاکسی داران با درآمد اندک، توان پرداخت بیمه آزاد را ندارند

حرف مابقی تاکسی داران گلایه مند هم به همین منوال است، یکی چند فرزند دانش آموز دارد و برای خریدن قلم و دفتر آنان مانده است و دیگری فرزند بیماری که هر ماه باید برایش داروی خاصی تهیه کند، آن یکی هم هنوز نتوانسته مبلغی را پس انداز کند تا بتواند به گفته خودش دست نامزدش را بگیرد و به خانه خود بیاورد و در نهایت آنان مانده اند که اگر بیمه آزاد شوند چگونه می توانند از پس پرداخت آن برآیند.

*مدیر سازمان حمل و نقل همگانی هم گلایه مندی تاکسی داران را تأیید کرد/مشکل بیمه تاکسی داران جدیدالورود در سراسر کشور است

از این رو در ابتدای امر به سراغ «احسان پیری» مدیر سازمان حمل و نقل همگانی تویسرکان رفتیم و هنوز درباره مشکلات تاکسی داران لب به سخن نزدیم که به طور کامل از مشکلات آنان مطلع بود و گفت: این مشکل بیمه، تنها مشکل تاکسی داران تویسرکانی نیست و به نظر تعدادی از صاحبان این شغل در سراسر کشور با این مشکل دسته و پنجه نرم می کنند.

وی اظهار کرد: حتی دو سه سال پیش بیمه افرادی که مربوط به سنوات گذشته بود هم قطع شد، که خوشبختانه با پیگیری های مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی توانستیم بیمه یارانه ای آن دست از افرادی که از سال های قبل از 90 بیمه شده بودند را مجدد وصل کنیم.

*از سال 94 به بعد تأمین اجتماعی، هیچ راننده جدید الوردی را به صورت یارانه ای بیمه نکرده

مدیر سازمان حمل و نقل همگانی تویسرکان افزود: درست از سال 94 به بعد تأمین اجتماعی هیچ راننده جدید الوردی را به صورت یارانه ای بیمه نکرده است، چرا که دستورالعمل برای آنان این گونه آمده بود.

پیری تصریح کرد: طبق آن دستور العمل از آن سال به بعد تاکسی داران جدیدالورود به هیچ عنوان به صورت یارانه ای بیمه نمی شوند و اینجا دولت باید برای حمایت از تاکسی داران وارد شود چرا که اگر سازمان هدفمندی یارانه ها همچون سابق حق بیمه به صورت یارانه ای به تأمین اجتماعی پرداخت کند، این مشکل به وجود نمی آمد، مشکلی که از سال 94 بعد پابرجاست.

وی عنوان کرد: متأسفانه از آن سال به بعد تأمین اجتماعی که البته مقصر هم آنان نیستند هیچ تاکسی داری را به صورت یارانه ای بیمه نکرده است.

مدیر سازمان حمل و نقل همگانی تویسرکان ادامه داد: در این میان از آنجا که صفر تا صد بیمه شدن تاکسی داران با خود اداره بیمه است، سازمان تاکسی رانی که به صورت یک صنف است هم کاری از دستش بر نمی آید جز اینکه مشکلات را به مسئولان انتقال دهد.

خبرنگار رودآور همچنین به سراغ «محمد عسگری» مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان رفت.

*تاکسی داران جدیدالورود می توانند به صورت آزاد بیمه شوند

وی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: آن موضوع یک دستورالعمل کلی بود و البته تاکسی دارانی که مشکل بیمه دارند می توانند به صورت بیمه آزاد، از خدمات بیمه ای بهره مند شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان اظهار کرد: سابق بر این سازمان هدفمندی یارانه ها بخشی از حق بیمه را پرداخت می کرد و بخشی دیگر را خود متقاضی بیمه، ولی متأسفانه سازمان هدفمندی یارانه ها چند سالی است که دیگر این اقدام را انجام نمی دهد و تأمین اجتماعی مجبور است که مانند طبق دستورالعمل ها به ارائه خدمات بیمه بپردازد.

به گزارش رودآور؛ شنیده شده که تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مشکلات این گونه ای که مربوط  به بیمه چندین شغل است را به مسئولان بالادستی انتقال داده اند.

نمایندگان نمی توانند در این باره طرحی به دولت ارائه دهند و آن را در مجلس تصویب کنند، چرا که اگر طبق قانون طرحی به مجلس ارائه شود که برای دولت بار مالی داشته باشد، رد می شود.

به گزارش رودآور، معترضان و گلایه مندان بیمه تاکسی داری معتقد هستند زمانی که دولت پول آب و برق را گران می کند و تنها به هر نفر یارانه ای 45 هزارتومانی می دهد، چرا نباید لااقل درباره بیمه، از بیمه یارانه ای بهره مند شوند تا این گونه کمرشان زیر فشار اقتصادی خم نشود.

امید آن که متولیان امر تدبیری از روی صدق و درستی برای رفع این مشکل بیاندیشند تا ناامیدی به زندگی مردم رو نکند و به ویژه فرمانداران و استانداران که نمایندگان دولت در جای جای کشورمان هستند، گلایه مندی مردم را به گوش بالادستی ها در پایتخت برسانند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان