آخرین اخبار

20. تير 1398 - 7:39   |   کد مطلب: 35252
در راستای حفاظت از چنار دوهزارساله ای که تنه اش در آتش معتادان در دهه 80 سوخت، با نظر کارشناسان وقت، قسمت سوخته را خاک رس می ریزند و برای جلوگیری از خروج خاک ها دورش را سیمان می زنند و اما این روزها شاید راهکار علمی دیگری برای حمایت از از این چنار کهنسال باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور، این روزها به سراغ درخت چنار دو هزارساله ای می رویم که در حیاط مسجد باغوار تویسرکان قرار دارد، این مسجد را دوران صفویه در اطراف درخت می سازند.

چنار باغوار، درختی کهنسال است که به عنوان یکی از کهن سال ترین درختان ایران محسوب می شود، ارتفاع 25 متر از سطح زمین دارد و محیطش هم 15 متر .

این درخت به یادگار مانده از باغی بوده که در سالیان بسیار بسیار دور در این مکان واقع بوده است و  این روزها به ثبت ملی رسیده.

اما ماجرای سیمان گرفتن پایین تنه درخت چه بود، می گویند سال 77 و یا 78 عده ای معتاد در اطراف چنار، آتشی روشن می کنند و تنه درخت در آتش آنان می سوزد، پایین تنه دیگر نمی توانسته خود را سریع بسازد از این رو به گفته میثم الوندی مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان، با کمک مدیریت وقت میراث فرهنگی آن زمان و با همراهی و نظر کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در قسمت سوخته شده خاک رس می ریزند تا درخت بتواند فرصتی برای زنده شدن مجدد و بازی اش پیدا کند، اما برای آن که این خاک رس ها خارج نشود، دورش را سیمان می زنند.

الوندی اظهار کرده که اگر آن زمان این اقدام نمی شد چه بسا امروز حتی همین درخت را نداشتیم که قد علم کرده باشد و به آن بنازیم.

به گزارش رودآور؛ این روزها شاهد پیشرفت های علمی در زمینه های متعددی هستیم، امید آن که برای جلوگیری از آسیب مجدد چنار دوهزارساله تویسرکان اگر صاحب نظران و کارشناسان طرحی دیگر دارند پا به میدان عمل گذاشته و از این اثر دیدنی شهرستان حمایت کنند.

زنگنه

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان