آخرین اخبار

11. ارديبهشت 1398 - 12:31   |   کد مطلب: 35551
فاران شیمی را می توان جزء کارخانه های فعال تولید مواد مؤثره دارو و محصول نهایی دارویی دانست، این کارخانه به عنوان تنها تولید کننده محصول بوپرنورفین در کشور، این روزها به فکر طرح توسعه خود افتاده تا بتواند با ارتقاء کیفی و کمی تولید دارو، زمینه مناسبی برای صادرات داروهای مختلف به روسیه، کانادا و هند و در نهایت ارز آوری را فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان تویسرکان تنها کمی بیش از 103 هزار نفر جمعیت دارد، اما همین شهرستان کوچک با تمام امکانات کم و اندکش توانسته عنوان قطب داروی غرب کشور را به خود اختصاص دهد.

در این شهرستان سه شرکت داروسازی فعال وجود دارد یکی از این شرکت ها، فاران شیمی است، این شركت دانش بنيان داروسازي به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دارویی در سال 1381 در شهرك صنعتي آريكان آغاز به کار کرد.

فاران شیمی تعاونی برتر استان همدان است که توانسته  با جدیدترین علوم روز دست به تولید دارو بزند و نقش مؤثری در کاهش خروج ارز از کشور و ارزآوری داشته باشد.

در این باره «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان با بیان اینکه، این کارخانه برای 260 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است، گفت: با بهره برداری و راه اندازی از دوخط جدید تولید با رویکرد طرح توسعه در فاران شیمی، در ماه های آینده شرایط اشتغالزایی برای 20 نفر دیگر نیز فراهم می شود.

«پارسا کیانی» مدیر کارخانه فاران شیمی نیز با اعلام اینکه این کارخانه جزء 10 تعاونی برتر کشور در تولید محصولات دانش بنیان است، گفت: طرح توسعه این کارخانه با اعتباری بیش از 11 میلیارد تومان طی دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

وی هدف از این طرح را تولید محصولات با کیفیت و کمیت بیشتر و در حد استانداردهای بین المللی دانست که قرار است این محصولات علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، به کشورهایی از جمله روسیه، کانادا و هند هم صادر شود.

فاران شیمی را می توان تنها تولید کننده محصول بوپرنورفین در کشور دانست، از دیگر تولیدات دارویی این شرکت می توان به  نوسکاف (شربت ضد سرفه) استامینوفن کدئین، فاروکسی به عنوان یکی از پر مصرف‏ترین داروهای ضد درد جهان، متادون به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد و فارانتان به عنوان کاهنده فشارخون اشاره کرد.

در این شرکت، اپیوم یا شربت تریاک که برای درمان اسهال و نوعی نگهدارنده در وابستگی به مواد مخدر است نیز تولید می شود، این دارو در کاهش درد و اثرات قطع مصرف در نوزادان متولد شده از مادران وابسته به مواد مخدر بسیار مؤثر است.

همچنین بوپرنورفین و بوپرنورفین نالوکسان که کاربرد بالایی برای درمان وابستگی فیزیکی و یا اعتیاد به مواد مخدر دارند هم در کارخانه فاران شیمی تولید می شود.

از داروهای تولید شده و پر اهمیت این کارخانه می توان به محلول همودیالیز اسیدی نوع 2 اشاره کرد  که از آب، قند و املاح طبیعی بدن تشکیل شده است و این گونه که صاحبان کارخانه گفته اند غلظت املاح در محلول همودیالیز چیزی مشابه غلظت طبیعی آنها در خون است و در شرایطی که کلیه ‏ها قادر به تنظیم املاح بدن نیستند، این محلول بر اساس پدیده انتشار سبب تنظیم املاح خون می شود. محلول همودیالیز می تواند با توجه به شرایط هر بیمار تنظیم شده و املاح موردنیاز بیمار را تأمین و ترکیبات زائد را حذف کند.

به گزارش رودآور؛ در حال حاضر شهرستان تویسرکان با وجود سه کارخانه تولید دارو؛ «فاران شیمی»، «تدبیر دارو و سلامت» و «هکمتان دارو» پرچم خودکفایی را در بخشی از  تولیدات دارویی بالا بگیرد و با قطع وابستگی کشورمان در تعداد قابل توجهی از داروهای حساس و خاص، حرف های بسیار برای گفتن داشته باشد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان