آخرین اخبار

8. ارديبهشت 1399 - 1:37   |   کد مطلب: 35565
شاطه حلوایی، سوغات 150 ساله تویسرکانی ها است، برخی آن را نان لواشی از جنس حلوا می نامند که با ترکیبی از جوانه گندم، عسل، گردو و بادام می تواند محصولی مغذی و ارزان قیمت برای روزه داران باشد و البته ظرفیت صادرات و ارزآوری آن را هم نباید فراموش کرد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ چند روزی می شود که از ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی می گذرد، ماهی سرشار از خیر و برکت و رحمت الهی.ماهی که در آن شیطان در غل و زنجیر است و دل ها روانه مهمانی خدا.

مسلمانان در سراسر جهان، آداب و سنن خاصی هم  در این ماه عظیم پیش روی دارند و اما در گوشه گوشه ایران اسلامی نیز به همین طریق است و هر دیاری برای رسومی دارد، روزه داران برای آن که بتوانند در ساعت های طولانی روز به دور از هر گونه کسالت و خستگی روحی و جسمی به دعا و عبادت های خاص این ماه بپردازند باید تغذیه و ورزش مناسبی داشته باشند، از این رو توجه به تهیه غذاهای سالم و مایحتاج اصلی و مقوی آن یک ضرورت است.

از دیرباز تاکنون در همدان انگشت پیچ یا به گفته محلی ها عسل سفید با قدمتی 100 ساله و نیز حلوا زرده بر سر سفره های افطاری مردم بوده و هست و در شهرستان ملایر هم شیره انگور به عنوان محصولی مقوی سفره های افطاری روزه داران را رنگین می کند.

و اما در شهرستان تویسرکان شاطه حلوایی بیشتر از سایر محصولات غذایی نه تنها کام روزه داران را در افطار شیرین می کند بلکه با ترکیبی از مواد اولیه طبیعی و غنی که سرشار از ویتامین های مختلف تغذیه ای عالی، انرژی زا و سالم برای روزه داران است، ساعات روزه داری را آسان تر می کند.

تولید شاطه حلوایی در این شهرستان قدمتی 150 ساله دارد که البته چند سالی تولید آن با مشکلاتی روبرو شد و خوشبختانه در سال 92 توسط علیئی فرزند یکی از خانواده هایی که از قدیم این محصول را تولید می کرد، احیا شد.

پس از آن با پیگیری های انجام شده، این سوغات تویسرکان بالاخره در سال 93، به عنوان یکی از آثار معنوی ملی به ثبت رسید و اکنون تولیده کننده شاطه حلوایی در کارگاهی بزرگ در شهرستان فعالیت می کند.

به کارگاه یدالله علیئی کسی که احیاکننده شاطه حلوایی تویسرکان است می رویم.امروز در اردیبهشت ماه سال 98 دستگاه هایش به روزتر و بهتر شده و اما همچنان مواد اولیه اش طبیعی است.

وی علت نام گذاری این محصول مقوی را این چنین عنوان می کند که محلی ها در گذشته و البته گاهی هم امروزی ها به نان لواش، شاطه می گویند و از آنجا که شکل ظاهری شاطه حلوایی معمولی شبیه نان لواش است، از دیرباز تا کنون همین نام را به خود اختصاص داده است.

احیاءکننده این سوغات در تویسرکان افزود: شاطه حلوایی معمولی از آرد، جوانه گندم، عسل و گردو تهیه می شود و برای آنکه بتوانیم پاسخگوی تمام ذائقه های امروزی هم باشیم آن را به صورت رولتی نیز تولید می کنیم.

علیئی تصریح کرد: گردو و بادام از محصولات مهم تویسرکان و مرغوبترین نوع در کشور است، از این رو برای تهیه شاطه حلوایی مغذی تر از این دو محصول نیز استفاده کرده ایم.

وی شاطه حلوایی رولتی کنجدی و هلی را هم از دیگر انواع این محصول برشمرد و عنوان کرد: محصول ما به طور کامل بدون مواد نگهدارنده و دارای چراغ راهنما و سیب سلامت از سازمان غذا و دارو بوده و به عنوان نخستین سوغات دارای بسته بندی در شهرستان به حساب می آید.

این تولیدکننده تویسرکانی ادامه داد: جوانه گندم منبعی سرشار از پروتئین های گیاهی، همراه با فیبر و چربی های سالم است که استفاده از آن در رژیم غذایی به دلیل دارا بودن منیزیم، روی، پتاسیم، اسیدفولیک و فسفر می تواند کمک شایانی به بهره گیری از یک تغذیه سالم  برای دوری از غذاهای فست فوتی امروزی داشته باشد.

علیئی با تأکید بر آنکه جوانه گندم مواد اولیه اصلی شاطه حلوایی است، گفت: این ماده اولیه شاطه حلوایی در تنظیم سیستم عصبی، بهبود ایمنی بدن  و تمیز کردن دستگاه گوارش مؤثر است و  کلسیم و پروتئین موجود در آن با افزایش بنیه، بدن را قوی تر می کند.

وی تصریح کرد: از این رو شاطه حلوایی به عنوان نان لواشی از جنس حلوا که برخی تویسرکانی ها آن را لواشک شیرین هم می نامند، می تواند یک تغذیه سالم و مغذی برای روزه داران در ماه مبارک رمضان باشد.

این کارآفرین برتر سال 97 استان همدان ادامه داد: در ابتدا در سال های 92 و 93 تولید این محصول به صورت خانگی و بعد در کارگاهی کوچک انجام می شد، که خوشبختانه با توسعه آن توانستیم کارگاه بزرگتری را راه اندازی کنیم تا جایی که برای 6 خانواده دیگر هم اشتغالزایی شده است.

علیئی همچنین گفت: در حال حاضر در این کارگاه سالانه 35 تن شاطه حلوایی تولید می شود که حتی به دیگر استان ها هم ارسال می کنیم.

به گزارش رودآور؛ احیای سوغات شاطه حلوایی و توسعه آن گام بزرگی برای حمایت از میراث معنوی شهرستان تویسرکان و استان است و مسئولان می توانند با برنامه های حمایتی خود زمینه صارات این محصول مغذی و سالم را برای دیگر کشورها به ویژه در ماه مبارک رمضان فراهم سازند.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان