آخرین اخبار

9. تير 1399 - 7:48   |   کد مطلب: 37222
پرورش ماهی در تویسرکان فرصتی کم نظیر برای رونق تولید؛
ظرفیت تولید سالانه بیش از 400 تن ماهی سردآبی و گرم آبی در تویسرکان
تویسرکان با توجه به برخورداری از موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب، ظرفیت تولید سالانه بیش از 400 تن ماهی سردآبی و گرم آبی را دارد و این فرصتی کم نظیر برای رونق تولید، توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امروزه با توجه به آلودگی هوا، قرار دادن گوشت سفید در رژیم غذایی و مصرف سرانه ماهی امری است اجتناب ناپذیر، چرا که کارشانسان حوزه تغذیه سلامت، در این آب و هوای موجود مردم را به مصرف این گوشت لذیذ ترغیب می کنند.

گرچه در تویسرکان به دلیل باغات بسیار خبری از آن آلودگی در کلان شهرها نیست، اما با توجه به اینکه بخش بزرگی از درآمد مردمان این دیار به باغات و زمین های کشاورزی وابسته است، اهتمام به تأمین آب و غنی سازی آن برای رشد گیاه و تولید محصولات باغی و کشاورزی با کیفیت تر امری ضروری است.

* پرورش ماهی در تویسرکان فرصتی کم نظیر برای رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی

از سویی دیگر رهبر معظم انقلاب سالیان اخیر بر توجه تمامی بخش ها به اقتصاد مقاومتی و سال جدید با تعیین عنوان "رونق تولید" بر موضوع ارزشمند تولید داخلی تأکید فراوان داشته و دارند.

استفاده و بهره وری حداکثری از کوچترین ظرفیت ها گرفته تا بزرگترین موقعیت ها امری است که می تواند توسعه دهنده رونق تولید شود.

یکی از راه های حمایت از تولید داخل ایجاد استخرهای پرورش ماهی است که نه تنها تولید ماهی در کشور را ارتقاء می بخشد بلکه برای کشاورزان شهرستان تویسرکان آب غنی شده مورد نیازشان را هم تأمین کند.

پرورش ماهی در تویسرکان یکی از فعالیت های جدید اقتصادی در سالیان اخیر بوده که با حمایت ها جهاد کشاورزی و ارائه تسهیلات لازم به آنان با جدیت دنبال می شود.

*ظرفیت تولید سالانه بیش از 400 تن ماهی سردآبی و گرم آبی در تویسرکان

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه در حال حاضر در 25 واحد کوچک و برگ پروش ماهی در سطح این شهرستان وجود دارد، گفت: تویسرکان سالانه ظرفیت تولید بیش از 300 تن ماهی سردآبی و 100 تن ماهی گرم آبی را دارد.

وی اظهار کرد: ایجاد استخرهای پرورش ماهی علاوه بر افزایش فرصت های شغلی با تولید گوشت سفید در تویسرکان، زمینه رونق تولید و رشد اقتصادی را در این شهرستان فراهم می سازد.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: برخی کشاورزان این شهرستان با هدف افزایش بهره وری آب قبل از مصرف کشاورزی ابتدا آن را برای پرورش ماهی استفاده می کنند.

*حمایت از پرورش دهندگان ماهی با ارائه تسهیلات

اکبری تصریح کرد: با توجه به استقبال خوبی که شده، فعالان تولید گوشت سفید در شهرستان می توانند از حمایت های جهاد کشاورزی و همیاری نظام صنفی کشاورزان بهره مند شوند.

وی از کمک های کارشناسان و مشاوران این عرصه به پرورش دهندگان ماهی در تویسرکان خبر داد و عنوان کرد: جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد، که به پرورش دهندگان ماهی در استخرهای دو منظوره تسهیلات لازم را هم پرداخت کند.

کشاورزان با برخورداری از پروانه صنفی کشاورزی، بیمه کننده پنج نفر می شوند

«عبدالله قمری» رئیس نظام صنفی کشاورزی تویسرکان هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ از مزیت های پروانه نظام صنفی خبر داد و گفت: پروانه نظام صنفی برای  کشاورزان دو مزیت دارد؛ یکی آن که برای بهره بهرداران امی توانند یک تا پنج نفر را بیمه تأمین اجتماعی کنند، آن هم با یک سوم قیمت.

وی اظهار کرد: همچنین کشاورزانی که از پروانه صنفی برخوردار هستند می توانند با توجه به ماشین آلات عمومی که در بخش کشاورزی استفاده می کنند از پرداخت مالیات معاف شوند.

*پیش به سوی رونق تولید در تویسرکان

به گزارش رودآور؛ تویسرکان با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مناسب نه تنها بستری مناسب برای تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی است، بلکه استعداد و ظرفیت های لازم برای پرورش ماهی را هم دارد.

پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی با غنی سازی آب خروجی، هم زمینه ساز تولید محصولات با کیفیت تر و در نهایت رونق تولید می شود و هم از میزان مصرف کود شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی می کاهد و مورد تأیید محیط زیست نیز است.

امید آن که متولیان امر در این حوزه ورود جدی تری در حمایت از کشاورزان و پرورش دهندگان ماهی با ارائه تسهیلات لازم و مشاوره های تخصصی داشته باشند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان