آخرین اخبار

6. ارديبهشت 1399 - 0:59   |   کد مطلب: 38135
موضوع کودکان سرگردانِ والدین شاغل و مدیرانی که پس از تعطیلی مهدها توان پرداخت اجاره ندارند از یک سو و مشکلات ایجاد شده به واسطه تعطیلی مراکز روزانه توانبخشی معلومان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان از سویی دیگر نشان می دهد که نه سازمان بهزیستی کشور و نه ستاد ملی مبارزه با کرونا چاره ای برای این گونه مسائل نیاندیشیده اند و تدبیری در دست ندارند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در روزگار کرونایی، بسیاری از مشاغل از نظر اقتصادی متضرر شده اند، بسیاری به صورت موقت تعطیل شده و برخی دیگر چند ماهی می شود از رونق افتاده اند و صاحبانشان امیدی هم به ماه های آینده برای کسب درآمد ندارند.

یکی از این مشاغل مدیریت مهدهای کودک است، مشکلات مرتبط با مهدهای کودک را باید از چند وجه بررسی کرد، یکی موضوع تعطیلی مهدها و اجاره های که باید مدیران بدون کسب درآمد به صاحبان ملک ها بدهند، یکی هم والدین شاغلی که نمی دانند در این روزهای کرونایی فرزندان خود را به چه کسی برای نگهداری در طول ساعات کاری بسپارند.

طبق آخرین آمار 80 درصد مهدهای کودک در کشور استیجاری هستند و با تعطیل شدن این مهدها به دلیل شیوع کرونا، مدیران همچنان باید اجاره بهای خود را پرداخت کنند.

* مهدهای کودک را دریابید

در این باره «مرضيه هنرآموز» مدير مهدكودك رنگارنگ تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: کسی نیست که در این روزها ما و مشکلات مهدها را دریابد.

وی اظهار کرد: من عاشق کودکان و کار با آن ها هستم و نه تنها من، بلکه تمام مدیران و مربیان دیگر مهدهای کودک همین احساس را دارند، آنان پیش از این تمام وقتشان را صرف آموزش و بازی با كودكان مي كردند، در واقع تمام زندگی ما شادی و خنده های زیبای کودکان است.

مدير مهدكودك رنگارنگ تویسرکان با بیان اینکه عمده مهدهای كودك در ايران استيجاری هستند و از سویی هم خصوصی، افزود: بدین ترتیب هیچ اداره يا ارگانی حمایت مالی از آن ها ندارد.

*مهدهای کودک سودی برای مدیرانشان ندارد

هنرآموز تصریح کرد: این روزها و با اين اوضاع و اجاره بهای مهدهای كودك بايد چه كاری انجام دهیم؟ با مربیان دلسوز و علاقه مند به كار با كودك، كه هر روز برای شاگردانشان ابراز دلتنگي می کنند چه؟

وی عنوان کرد: متأسفانه مراكز نگهداری كودك به علت هزينه های بالا سود زيادي برای مؤسس و مدير ندارد و از هيچ اداره يا ارگان هم تآمين مالي نمی شود و تنها همان عشق و علاقه به دنیای کودکان به ما در انجام وظیفه خود انگیزه می دهد.

*لطفا بهایی به عاشقان کودکان بدهید

مدير مهدكودك رنگارنگ تویسرکان ادامه داد: مهر ماه هرسال بايد قرض های تابستان را بدهيم كه در آن روزها شاگرد نداشتيم و بعد از آن سرمايیزمستان می آید و کودکان کمتر به مهد می آیند، اکثر مهدها به امید پاییز فعالیتشان را ادامه می دهند اما با تعداد شاگردان اندک.

هنرآموز افزود: چرا نباید به كساني كه عشق به آموزش و كار با کودکان دارند بهایی بدهند؟ بسیاری از مديران مهدهای كودك سرپرست خانوار هستند و درآمدی هم که باید کسب نمی کنند در حالی که همه جا به عنوان اينكه صاحب مهد كودك هستند و درآمدهای آن چناني دارند، مورد قضاوت قرارمی گیرند!

*والدین شاغل از نبود برنامه و مدیریت کلان در مهدهای کودک گلایه مند هستند

سوری یکی از مادران تویسرکانی که فرزندی پنج ساله دارد از روزهایی می گوید که با شیوع کرونا نمی داند فرزند خردسالش را به کجا بسپارد و برای کسب درآمد به سرکار رود او تدبیر هیچ ستاد ملی مبارزه با کرونا برای خود و امثال خود حرف های بسیار به میان می آورد.

وی عنوان کرد: فرزندم را یک روز در خانه این همسایه و روز دیگر در خانه آن همسایه می سپارم، گاهی که باز می گردم شاهد بازی پسر خردسالم در کوچه هستم. کوچه هایی که این روزها به علت رفت وآمدهای بسیار احتمال شیوع کرونا در آن بیشتر شده است.

* کودکان سرگردانِ والدین شاغل

سوری تصریح کرد: لااقل اگر مهد کودک باز بود از آن ها می خواستیم با رعایت نکات بهداشتی از فرزندم مراقبت کنند، اما چه کنم که اگر سر کار نروم اخراج می شوم و منبع درآمدی ندارم و اگر بروم نگران سلامت جان فرزندم هستم.

در باره مشکلات پیش روی مهدهای کودک به سراغ مدیرکل بهزیستی استان همدان رفتیم تا اقدامات آنان برای حمایت از مدیران و مربیان مهدها را جویا شویم.

*مهدهای کودک به عنوان یکی از مشاغل آسیب دیده از کرونا، تسهیلات دریافت می کنند

 «حمیدرضا الوند» مدیرکل بهزیستی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با بیان اینکه ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، گفت: با پیگیری های انجام شده از سوی تمامی استان ها، این ستاد متقاعد شده که مهدهای کودک هم جز مشاغل آسیب دیده به دلیل شیوع کرونا قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بنابراین متولیان مهدهای کودک می توانند از تسهیلات کم بهره که قرار است برای حمایت از مشاغل آسیب دیده و متضرر از کرونا ارائه دهند، بهره مند شوند.

*مالکان 60 مهدکودک در همدان اجاره بهای یک ماه را بخشیدند

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در حدود 80 درصد از مهدهای کودک در سراسر کشور استیجاری هستند، افزود: از این رو در روزهای گذشته پویشی با عنوان حامیان کودک برای بخشش اجاره های مهدهای کودک راه اندازی شد و مالکانی در این امر خداپسندانه همراهی کردند و بخشی از اجاره بها یا تمام این هزینه را برای یک یا چند ماه بخشیدند.

الوند به فعالیت 330 مهدکودک در استان همدان اشاره کرد و گفت: بیش از 60 نفر از مالکان مهدکودک های این استان اجاره بهای خود را در قالب طرح حامی کودک و پویش مربوطه برای یک یا دو ماه بخشیدند.

* تعطیلی مراکز روزانه توانبخشی معلومان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان

وی همچنین از تعطیلی مراکز زیر نظر بهزیستی استان همچون مراکز روزانه توان بخشی معلومان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان خبر داد و تصریح کرد: تعطیلی این مراکز طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و با وجود آنکه ضرورت باز بودن این مراکز بیشتر از مهدهای کودک است، به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس خطرناک کرونا و سلامت جسمی و روحی جامعه تعطیل شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان افزود: ما تمام مشکلات مدیران و مربیان مهدهای کودک، والدین شاغل و نداشتن توان لازم مدیران مهدها برای پرداخت اجاره بها را در جریان هستیم، به این دلیل برگزاری جلساتی برای رایزنی و اخذ تصمیمات لازم در حمایت از این افراد در دستور کار قرار دادیم.

*اعلام آمادگی بهزیستی برای بازگشایی تعدادی از مهدهای کودک با اولویت خدمت دهی به والدین شاغل

الوند با بیان اینکه در حال حاضر 61 پروتکل بهداشتی مرتبط با سازمان بهزستی صادر و اجرایی شده است، عنوان کرد: این احتمال می رود با توجه به شرایط، ستاد ملی مبارزه با کرونا با تأکید بر رعایت ضوابط و پروتکل های بهداشتی اجازه بازگشایی برخی مهدهای کودکی که ظرفیت باز شدن را دارند بدهد.

وی اظهار کرد: بدین منظور مطابق با آخرین تصمیمات اخذ شده در کمیته استانی، به شناسایی مهدکودک هایی که ظرفیت بازگشایی با اولویت محدود و خدمت دهی به والدین شاغل را دارد، پرداخته ایم تا به محض آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه فعالیت محدود را بدهد اقدامات بعدی با سرعت بیشتری انجام شود.

به گزارش رودآور، یکی از مهمترین مشکلات پیش روی مدیران مهدکودک ها بلاتکلیفی آنان برای ملک استیجاری است که در دست دارند، اینکه نمی دانند وضعیت کرونا تا پایان سال است یا نیست.
در واقع حرف اول و آخر مدیران مهدهای کودک این است که اگر تصمیم نهایی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مهرماه سال جاری منتهی به تعطیلی مهدهای کودک خواهد شد، این ستاد از هم اینک برنامه ریزی لازم را انجام داده و ابلاغیه تعطیلی را صادر کند تا این مدیران از هم اینک بدانند با اوضاع و احوالشان چگونه کنار بیایند، اینکه اجاره نامه خود را فسح کنند تا لااقل 6 ماه زودتر از پرداخت اجاره بها خلاص شوند.

باید منتظر ماند و دید در ادامه روزگار کرونایی ستاد ملی مبارزه با کرونا چاره ای برای کودکان این سرزمین می اندیشید و تدبیر این ستاد برای پاسخگویی به مطالبات و دغدغه های والدین شاغل و مدیران مهدهای کودک چیست.

ناگفته نماند که به تازگی مدیران بهزیستی استان همدان مدعی شده بودند که 20 درصد آمار همسرآزاری و کودک آزاری به دلیل افزایش تلفن های اورژانس اجتماعی ارتقا یافته است و با وجود مطالبه رسانه ها، سند و مدرکی و یا حتی یک مصداق از کودک آزاری ارائه نداده اند تا ارسال پیامک به کل شماره تلفن های استان هم بیشتر سیاسی و مشکوک تلقی شود.

ارسال این پیامک های انبوه برای مسئله ای که صحت و سقم آن تأیید نشده، در حالی است که سازمان بهزیستی و ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پس از گذشت چندین ماه از شیوع کرونا برنامه ای جامع و مدونی برای مسائل اساسی تر بهزیستی از جمله مشکلات ایجاد شده به واسطه تعطیلی مهدهای کودک، مراکز روزانه توانبخشی معلومان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان ارائه نداده اند.

مشکل دیگر آن است که در عمل با توجه به سیاست های کلی اختیار تصمیم گیری از استان ها درباره نحوه جلوگیری از شیوع کرونا سلب شده و در دستان ستاد ملی مبارزه با کرونا در پایتخت است و این مسئله یعنی تمرکز در ابلاغ تصمیم ها بدون توجه به شرایط بومی استان ها و البته ضعف های جدی در ارائه پیشنهادات و راهکارها و در برخی موارد کم کاری های استانی، سبب شده تحرک جدی برای رفع مشکلات ناشی از کرونا در عمده مشاغل آسیب دیده نداشته باشیم.
زنگنه

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان