آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1399 - 0:55   |   کد مطلب: 38147
کنشگری بی سابقه و پویای انقلابیون با ترند کردن هشتگ طلبه شهید همدانی نشان دهنده مطالبه اصلی فعالان فضای مجازی در نه به فیلترینگ و آری گفتن به مدیریت این فضاست، آنان از بی تفاوتی وزارت ارتباطات در کنترل این فضای افسارگسیخته که به محیطی امن برای اراذل تبدیل شده و اینکه هزینه ایجاد اینترنت ملی صرف خرید پهنانی باند از بیگانه می شود گلایه مند هستند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هفتم اردیبهشت ماه 98 بود و نزدیک به اذان ظهر، شیخ مصطفیاز کوچه حوزه علمیه می گذرد، با قدم هایی آهسته و با کفشی پاره شده، تسبیح به دست، آماده رفتن به مسجد است با تمام دارایی اش؛ عمامه، عبا، تسبیح و باز هم آن کفش های پاشنه پاره.
 خودرویی در نزدیکی او متوقف می شود و شلیک اول و بعد شلیک دوم، این گونه که گفتند او را به خاطر عمامه و عبایش به قتل رساندند اما حقیقت چیز دیگری است.
قاتل فردی سابقه دار بود و لایک خوری حرفه ای در صفحات ایسنتاگرام با تصاویری منتشر شده از انواع و اقسام اسلحه و مشروبات! این گونه انتشار خشونت های عریان از همه نوعش در ایسنتاگرام گویا دیگر طبیعی شده است.
*ایستادگی علمداران اسلام در میان هجمه های تبلیغاتی 
برخی ها گفتند به همین راحتی یک طلبه را در روز روشن به شهادت رساندند! 
آن طلبه شهید کسی نبود جز شیخ مصطفی قاسمی طلبه ۴۶ ساله همدانی.شهادت او با آن وصف، پرده از اوضاع و احوال معیشت و زندگانی عمده طلبه ها برداشت، آنان ساده زیستی را از ولی امرشان آموخته اند، هر چند در میان تهمت های این و آن سکوت اختیار کرده اند اما رازهای بسیار پشت آن سکوت ها در میان هجمه ها و تبلیغات بوق چی های غرب دارند، آنان علمدار اسلام هستند و باید سکوت اختیار کنند چه با شهادت و چه با قدم های استوارشان تا در مسیر تبلیغ دین مبین اسلام به حرکتشان ادامه دهند.
*رهبر انقلاب: باید جلوی خرید و فروش سلاح در فضای مجازی گرفته شود
آن روزها رهبرانقلاب، در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی با اشاره به شهادت شیخ مصطفی فرمودند: "فضای مجازی امروز در زندگی مردم گسترش زیادی پیدا کرده است و در عین منافع و امکانات، خطرات بزرگی نیز دارد.
در برخی کشورها مانند آمریکا، خرید و فروش سلاح به علت منافع مافیای کمپانی‌های اسلحه‌سازی آزاد است و برای مردم آن مشکل‌ساز است، اما در کشور ما که چنین مشکلی وجود ندارد و خرید و فروش سلاح ممنوع است، باید جلوی آن گرفته شود.
قاتل  روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با این گونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است."
*دست خالی وزارت ارتباطات برای سر و سامان دادن به فضای افسارگسیخته مجازی
محقق نشدن اینترنت ملی و مسائل و معضلات مرتبط با فضای افسار گسیخته مجازی ادامه دارد.در این گزارش مجمل سعی بر آن است تا ابعاد مختلف چرایی به شهادت رسیدن یک طلبه بررسی شود اینکه چه شد که اوضاع و احوال به جایی رسید که صفحه اینستاگرامی یکی از اراذل و اوباش در فضای مجازی تبدیل به قتلگاهی در دنیای واقعی می شود و چرا همچنان وزارت ارتباطات بر خلاف وعده های خود اقدامی برای سر و سامان دادن به این جولانگاه ترویج خشونت و پرده دری ها انجام نمی دهد.
در حالی که  آذرمی جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اردیبهشت ماه 98 در واکنش به شهادت این طلبه همدانی گفته بود که "یک جنایت وحشیانه و غیر انسانی رخ داده است ما باید پلیس را در امر امنیت در فضای مجازی، یاری کنیم" تاکنون هیچ اقدام درخور توجهی مبنی بر یاری رساندن آن وزارتخانه به پلیس انجام نشده است، زمانی که اینترنت ملی راه اندازی نشده و سرورهای عمده پیام رسان ها در خارج از کشور است و دولت و به ویژه وزیر جوانش! اقدامی برای زیرساخت های اینترنت ملی و حمایت از جوانان این مرز و بوم در حوزه فناوری ارتباطات ندارند چه باید گفت.آیا ضعف در ایجاد زیرساخت ها و نبود نظارت و کنترل  وزراتخانه ارتباطات حق الناس نیست؟!
*احترام و اقبال مردم به روحانیت در قلب آنان جای گرفته است
در این باره «آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی » عضو خبرگان رهبری و رئیس حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: سال گذشته در چنین روزی مقابل حوزه علمیه مرحوم آخوند ملا همدانی و در روز روشن قبل از ظهر، شیخ مصطفی قاسمی یکی از طلبه های این استان را به خاک و خون کشیدند.
وی اظهار کرد: تشییع با شکوه و چشمگیر آن طلبه شهید با تجلیل رهبر انقلاب روبرو شد و ایشان عنوان کردند که "تشییع بسیار با شکوه طلبه همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونه ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت است."

عضو خبرگان رهبری افزود: رهبر انقلاب تأکید داشتند که این گونه موارد "نشان دهنده تدین مردم و اعتماد آن ها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه نمایی ها درباره ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و  بدون تحقیق و معیار علمی است."
*زندگی عمده روحانیون و طلبه ها، ساده و با قناعت همچون اقشار متوسط به پایین جامعه است
حجت الاسلام موسوی اصفهانی در ادامه با اشاره به ویژگی های شخصیتی شیخ مصطفی از جمله، تقوا، ایمان و به ویژه قناعت در زندگی آن شهید بزرگوار، گفت: نه تنها شهید قاسمی بلکه اگر جستجویی در بین طلبه ها داشته باشیم متوجه می شویم عمده آنان زندگی ساده و با معیشت حداقلی دارند.
وی تصریح کرد: درصدی هم از روحانیون هستند که به واسطه استخدام در برخی ارگان ها زندگیشان کمی مناسب تر است اما بازهم همان زندگانی آنان، ساده و در حد اقشار متوسط جامعه است.
*روحانیون در کنار مردم؛ از دفاع در جنگ تحمیلی و کمک به سیل زدگان گرفته تا حمایت از کادر درمانی در روزگار کرونایی
رئیس حوزه علمیه همدان با یادآوری مسئله حضور روحانیون در کنار مردم در تمامی صحنه های انقلاب، عنوان کرد: حضور روحانیون چه در خط مقدم جبهه ها در هشت سال دفاع مقدس و چه پس از آن در کمک رسانی به مردم سیل زده و زلزله زده و به ویژه در روزگار کرونایی و حمایت شجاعانه آنان از کادر درمانی و بیماران کرونایی مشهود است.
حجت الاسلام موسوی تأکید کرد: این حضور طلبه های خواهر و برادر در کنار مردم نشان می دهد که آنان همواره خود را وقف اسلام و انقلاب کرده اند و با اندک معیشت و زندگی ساده ای که دارند نشان دادند که روحانیون برای حفظ دین خدا همیشه پا به رکاب هستند و مجاهدانه در برابر هجمه های سوء تبلیغاتی دشمنان ایثار کرده و در خدمت رسانی به مردم عقب نشینی نمی کنند.
* قاتل طلبه همدانی،  تخلفات بسیار در بستری از فضای مجازی داشت
«حسین ربیعی» کارشناس رسانه و فضای مجازی هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ به ابعاد مختلف شهادت طلبه همدانی پرداخت و گفت: بستری که در آن قتل، انتشار  و بازنشر آن روی داد، بی شک فضای مجازی و آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بود.
وی اظهار کرد: قاتل آن طلبه شهید، از اشرار همدانی و از نوچه های یکی دیگر از اشرار معروف کشوری بود که در بستر اینستاگرام فعالیت می کرده و قبل از آن اتفاق تلخ نیز در صفحه مجازی خودش مواردی از تخلفات بسیار داشته بود.
*فضای بی سر و سامان مجازی برای اراذل امن است!
کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: فضای بی سر و سامان مجازی بستر امنی برای برخی اراذل و اوباش مهیا ساخته تا جایی که در اینستاگرام و حتی در تلگرام هر روز شاهد موارد تخلف بسیار به ویژه در حوزه های مالی، خشونت و زورگیری، خرید و فروش مواد مخدر و حتی گاهی خرید و فروش سلاح گرم هستیم.
ربیعی تصریح کرد: در حالی که رهبر انقلاب بارها و به ویژه پس از به شهادت رسیدن شیخ مصطفی بر کنترل و مدیریت این فضا از سوی متولیان امر تأکید کرده اند، اما همچنان اتفاق خاصی در این حوزه روی نداده و در عمل وزارت ارتباطات که منشاء اثر اولیه برای ساماندهی این فضای افسارگسیخته باید باشد، اقدامی انجام نداده است.
وی ادامه داد: نکته بعدی درخصوص شهادت طلبه همدانی حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید بود که آن حرکت عظیم و خودجوش مردمی مورد تقدیر رهبر انقلاب واقع شد و البته نباید از پیام های تسلیت مراجع تقلید از جمله آیت الله نوری همدانی و آیت الله مکارم شیرازی، بسیاری از علما و مسئولان و مقامات کشوری به سادگی عبور کرد.
*کنشگری بی سابقه و پویای انقلابیون با ترند کردن هشتگ طلبه شهید همدانی
کارشناس رسانه و فضای مجازی همچنین با اشاره به کنشگری فعال، پویا و انقلابی فعالان فضای مجازی پس از شهادت طلبه همدانی، عنوان کرد: این کنشگری ها تا جایی بود که در طول یک هفته هشتگ طلبه شهید همدانی، ترند برتر توییتر شد و سر و سامان دادن به فضای مجازی مطالبه به حق آن کاربران بود و نشان داد که مردم به مسائل اجتماعی تا چه اندازه اهمیت می دهند.
ربیعی گفت: در واقع آن همدلی و هماهنگی برای مطالبه گری در راستای احقاق حق در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حمایت از مظلومیت یک طلبه بود، طلبه ای که به ناحق غرق در خون به شهادت رسید و مردم در جای جای ایران اسلامی را متأثر کرد و در نهایت قاتل آن طلبه در کمتر از 24 ساعت پس از عمل قبیحش در درگیری با مأموران کشته شد.
* شهادت طلبه همدانی، هجمه های دشمنان علیه روحانیت را خنثی کرد
وی افزود: در جریان به شهادت رسیدن شیخ مصطفی و تصاویر منتشر شده از وی در لحظاتی پس از شهادت با کفش هایی پاره، همه مشاهده کردند که هجمه های ناجوانمردانه عده ای به قشر طلاب و روحانیون کشور صحت ندارد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه عمده طلبه ها با شهریه حداقلی طلبگی زندگی خود را می گذرانند و از نظر معیشتی جزء قشر متوسط به پایین جامعه یا حتی ضعیف و آسیب پذیر هستند، اظهار کرد: متأسفانه هجمه رسانه ای و سنگین دشمنان، زندگانی ساده طلبه ها را معکوس نشان داده در حالی که شهادت طلبه همدانی پرده از حقیقت برداشت.
*فیلترینگ نه! مدیریت آری 
ربیعی در ادامه با تأکید بر ضرورت مدیریت فضای مجازی برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی، گفت: ما به هیچ عنوان طرفدار فیلترینگ و مسدود کردن فضای مجازی نیستیم چرا که جزئی از زندگی امروزه ماست، اما با کمترین تحقیقی متوجه می شویم، هیچ کشوری فضای مجازی این چنین بی سر و سامانی ندارد.
وی با بیان اینکه عدم مدیریت و نظارت بر فضای مجازی و رهایی آن، آزادی تلقی نمی شود، تصریح کرد: این آزادی نیست که برخی بیایند و در بستری در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، امنیت جامعه و روح و روان مردم را با سلاح های مختلف، فیلم های مستجهن و لایوهای قبیح تهدید کنند.
* رها شدگی فضای مجازی تهدیدی برای خانواده ها و پنجره ای باز  رو به سرویس های جاسوسی
کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: چنین فضای فشل و رها شده ای آزادی نیست، فضایی که خانواده های ما جرأت نکنند فرزندان خود را در آن قرار دهند، فضای به ظاهر مجازی اما بسیار اثرگذار بر جسم و روح جوانان، فضایی که در آن به راحتی انواع مواد مخدر خرید و فروش می شود.
ربیعی افزود: آیا این آزادی است که اطلاعات صدها هزار و بلکه میلیون ها اکانت و حساب کاربری ایرانی در اختیار یک سرویس جاسوسی و امینتی در خارج از کشور ذخیره شود و آنان برنامه های خود را برای تغییر هویت ایرانیان به راحتی پیاده سازی کنند؟ 
* هزینه میلیاردی خرید پهنای باند از بیگانه را صرف اینترنت ملی کنید 
وی با طرح این سوال که آیا دیگر وقت آن نرسیده فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ما در بستر اینترنت ملی جایگزین شود؟، عنوان کرد: چرا باید این روزها میلیاردها دلار هزینه خرید پهنای باند به بیگانه پرداخت کنیم و از سویی دیگر شاهد فلج شدن اینترنت ملی خودمان باشیم؟ 
کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به اینکه طبیعی است شرکت های ما از آنجا که نوپا هستند توان مالی و خرید سرورهای آن چنانی ندارند، اظهار کرد: ما یک ایران قوی در تمامی حوزه ها می خواهیم و مطالبه جوانان این مرز و بوم هم بر این منوال است.
* راه اندازی شبکه ملی ارتباطات مطالبه جدی فعالان فضای مجازی پس از شهادت طلبه همدانی
ربیعی با اعلام اینکه راه اندازی شبکه ملی ارتباطات یک مطالبه جدی است، گفت: کنشگری فعالان مجازی پس از شهادت طلبه همدانی هم بر این موضوع تأکید داشت که ضروری است تا وزارت ارتباطات درخصوص تأمین سرورها و تقویت شرکت های خوب ایرانی پای کار بیاید تا بتوان انتظار داشت که یک پیام رسان بومی با قابلیت بالا داشته باشیم.
وی به تحریم ها و تهدیدهای دشمنان در فضای مجازی برای محدودسازی کاربران اشاره کرد و افزود: روز گذشته شاهد بودیم که دامنه رسمی سایت روزنامه ایران به آدرس iran-newspaper.com توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مصادره و مسدود شد.
*ضرورت ورود جدی دولت برای حمایت از میلیون ها کاربر اینترنتی
کارشناس رسانه و فضای مجازی تصریح کرد: آیا اگر شبکه ملی ارتباطات ما راه اندازی شده بود و از اینترنت ملی برخوردار بودیم این گونه توسط امریکایی ها تهدید می شدیم؟ ما در حوزه های دفاعی قوی وارد میدان شدیم و ضرورت دارد دولت در این زمینه ورودی جدی برای حمایت از میلیون ها کاربر ایرانی داشته باشد تا اطلاعات این کاربران زمینه ساز سوءاستفاده های دشمنان قرار نگیرد.
ربیعی ادامه داد: پس از شهادت طلبه همدانی و آن اظهارت آذرمی جهرمی انتظار می رفت که تحرکات خوبی در حوزه فضای مجازی کشور روی دهد که این امر محقق نشد و در عمل در یک سال گذشته هیچ گونه اقدام و تحرک خاصی از وزارت ارتباطات در خصوص ایجاد زیرساخت های لازم برای اینترنت ملی نداشتیم.
*نظارتی بر فضای مجازی نیست
وی افزود: هر روز که به جلو می رویم شاهد هنجارشکنی و رفتارها و عملکردهای ساختارشکنانه بیشتری در فضای مجازی هستیم و نظارتی که بسیار کم بوده و بهتر است بگوییم رها شده.
کارشناس رسانه و فضای مجازی تأکید کرد: در این حوزه از آنجا که سرورهای سرویس دهنده و پیام رسان ها، خارجی هستند تلاش های شبانه روزی پلیس فتا آن چنان که باید به سرانجام نمی رسد چرا که تأکید مجدد می شود سرورها در خارج از کشور هستند.
ربیعی تصریح کرد: بنابراین اگر فعالیت های کاربران در بستر اینترنت ملی قرار بگیرد کلاه برداری های و ناهنجاری های اینترنتی هم بسیار کاهش می یابد، چرا که دست نظارت و کنترل پلیس فتا در حمایت از حقوق عامه مردم در این حوزه باز می شود.

به گزارش رودآور؛ خواسته و مطالبه به حق کارشناسان و فعالان عرصه فضای مجازی تأکید بر ورود دولت به صورت جدی برای محقق شدن  زیرساخت های لازم شبکه ملی ارتباطات با رویکرد ایجاد فضایی سالم و محیطی امن برای تبادل اطلاعات بین خانواده های ایرانی است.فضایی که کاربران ایرانی بدون ترس اجازه فعالیت به فرزندان خود بدهند و نگرانی از سرقت اطلاعاتشان نداشته باشند و دیگر شاهد اتفاقات ناگواری همچون شهادت طلبه همدانی نباشیم.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان