آخرین اخبار

27. خرداد 1399 - 18:21   |   کد مطلب: 38434
پیشنهاد ساخت آرامستان جدید تویسرکان در حوالی امامزاده ناصر(ع)، آن هم با علم به ایجاد مشکلاتی امنیتی، اجتماعی، اقتصادی ، ضربه زدن به گردشگری مذهبی و تحمیل بیش از 100 میلیارد تومان بر شهر به ویژه نابودی تدریجی گلزار شهدای فعلی، به نظر ادامه یک حرکت خزنده برای حذف فرهنگ شهدا در بین مردم است که از سوی پدرخوانده ها هدایت می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ گورستان، آرامستان، قبرستان، نامش هر چه که هست خانه آخر در این دنیای مادی است.مرده که نمی شود بر روی زمین بماند، باید محلی برای تدفین آن باشد و اما داستان آرامستان شهر تویسرکان به سال های قبل باز می گردد، آنجا که یک قطعه زمین وقفی برای این امر از سوی خیری اختصاص داده می شود.
این روزها آرامستان فعلی جوابگو نیست و توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.برخی از مسئولان حرف از جا به جایی آرامستان به محوطه ای در نزدیکی امامزاده ناصر(ع) به میان آورده اند در حالی که گفته هایشان بوی کاری غیر کارشناسانه می دهد.
گلایه مندی های مردم روستاهای اطراف این امامزاده هر روز اوج می گیرد که چرا به جای توسعه آرامستان فعلی، باید آرامستانی جدیدی آن هم در منطقه ای که عموم تویسرکانی ها ناراضی هستند ایجاد شود.
*از مخالفت شورای شهر تویسرکان با انتقال آرامستان به امامزاده ناصر(ع) تا نگرانی از ایجاد نارضایتی های اجتماعی و امنیتی در شهر 
در این باره در گزارشی در سایت خبری رودآور؛ با عنوان "مخالفت فرمانداری با مصوبه شورا برای عدم انتقال آرامستان" منتشر شد که به طور رسمی «مازیار عبدی» رئیس شورای شهر تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفته بود که شورای شهر همان مصوبه ای که را که سابق بر این اعلام کرده تأیید می کند و همان موضع را دارد، بدان معنا که اکثریت شورا با جا به جایی آرامستان مخالف هستند.
همچنین «مسعود حمیدیان» عضور شورای شهر تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان کرده بود که از نظر شرعی و قانونی زمین روبروی آرامستان فعلی از سوی واقف با تأکید برای گورستان وقف شده و مورد استفاده دیگری نباید داشته باشد، ضمن آن که این زمین ادامه پلاک زمین آرامستان فعلی است که در سال های گذشته تنها جاده ای در وسط آن احداث کرده اند.
 عضور شورای شهر تویسرکان افزود: بنابراین از نظر شرعی می توانیم آرامستان فعلی را در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع توسعه دهیم، بدون آن که هزینه ای گزاف برای تأمین زیرساخت هایی از جمله؛ آب، برق و گاز صرف شود.
حمیدیان تصریح کرد: توسعه آرامستان فعلی در زمین روبروی آن از مساکن مهر دورتر است و مشکلی هم ایجاد نمی کند و بدین ترتیب خواسته اهالی این منطقه هم محقق می شود.
وی معتقد است ساخت آرامستان جدید هزینه های بسیار بر شهر تحمیل می کند و آلوده شدن آب های سطحی روستاهای اطراف امامزاده ناصر(ع) با ایجاد آرمستان جدید نیز بسیار محتمل است.
این مطلب نیز بماند که تویسرکانی ها به نوعی امروز تاوان تصمیم اشتباه فرماندار غیربومی اسبق  و مشاوره پدرخوانده های شهر را می دهند، تصمیم فرمانداری که در ساخت مساکن مهر در نزدیکی آرامستان فعلی دخیل بود و مشکلاتی که امروز به دلیل آن تصمیم غیرکارشناسی شده برای مردم ایجاد شده است.
مدیر اجرایی باید بومی یا آشنا به منطقه باشد وگرنه تصمیمات او بر پایه اعتماد به اطرافیان  خواهد بود و نتیجه آن هم همین است که مشاهده می کنیم.
چه کسانی بر خلاف دستور رییس جمهور وقت مبنی بر واگذاری زمین های مرغوب و مسکونی دولتی، این زمین را پیشنهاد دادند که امروز شاهد این مشکل ناشی از آن تصمیم غلط برای ساکنان مظلوم پروژه مسکن مهر از یک طرف و محدود شدن آرامستان از طرف دیگر باشیم؟
*جا به جایی آرامستان تویسرکان، ادامه یک حرکت خزنده برای حذف فرهنگ شهدا در بین مردم
به نظر دست های پشت پرده همچنان سایه بر این شهر افکنده و پدرخوانده هایی که روزگاری با تدفین شهدای گمنام در تپه نورالشهدا مخالف بودند، شاید امروز از انتقال آرامستان ذی نفع می شوند .
امام خمینی(ره) فرمودند "تربت پاک شهیدان است که تا قیامت، مزار عاشقان و عارفان و دل سوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود" اما شاهد هستیم حرکتی خزنده برای حذف نام شهید و شهدا که از سال ها قبل در برخی شهرها و استان ها  شکل گرفته این روزها در تویسرکان خودنمایی می کند .

با انتقال آرامستان به منطقه ای دیگر، به تدریج گلزار شهدای تویسرکان واقع در آرامستان فعلی هم به دست فراموشی سپرده می شود.مردم این شهر این روزها مطالبه گرانه به میدان آمده اند و نمی خواهند پدرخوانده ها باز برایشان تصمیم بگیرند و آنان را به عقب بازگردانند.
*مشکلاتی پیش روی تویسرکانی ها با ساخت آرامستان؛ از ایجاد نارضایی اجتماعی و اقتصادی تا مشکلات امنیتی و فرهنگی

حال مشکلات بعدی پیش روی مردم تویسرکان در صورت انتقال آرامستان به منطقه اطراف امامزاده ناصر(ع) را یکی یکی بر می شماریم.از ایجاد نارضایی اجتماعی و اقتصادی گرفته تا مشکلات امنیتی و فرهنگی.
در آرامستان فعلی مردم برای تهیه آب به منظور برای شست و شوی سنگ مزارها با مشکلات بسیار روبرو هستند و حتی سرویس بهداشتی و آبخوری آن مناسب نیست، حال تصور کنید در جانمایی آرامستان جدید که زیرساخت های لازم از جمله آب و برق موجود نیست، چه مشکلاتی روی می دهد.برای ایجاد این زیرساخت ها حداقل بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است آیا رواست این هزینه بسیار بر مردم شهر تحمیل شود؟ 
همچنین جاده منتهی به امامزاده ناصر(ع) پاسخگوی بار ترافیکی به ویژه در روزهای پنجشنبه را نخواهد داشت.
از ایجاد مشکلات امنیتی و اجتماعی و بروز بزهکاری هایی در این زمینه همچون سرقت سنگ مزارها غافل نباید ماند و اینجاست کار نیروی انتظامی و امنیتی شهرستان برای تامین امنیت ، مقالبه با سرقت ها و اعتراض های اجتماعی محتمل چندین برابر می شود.
دسترسی به آرامستان جدید در صورت احداث با توجه به بعد مسافت و جاده ای نامناسب به تدریج نارضایتی اجتماعی و اعتراض مردمی را به دنبال دارد و البته از اعتراض اهالی روستاهای اطراف هم نباید غافل ماند.
* نابودی گردشگری مذهبی، ضربه کاری ایجاد آرامستان جدید در حوالی امامزاده ناصر(ع)
ضربه کاری بعدی در صورت ایجاد آرامستان جدید در مکان یاد شده، نابودی گردشگری مذهبی در این منطقه است؟ مرگ برای همه است دیر یا زود ندارد، بنابراین تصور کنید کنار رودخانه نزدیک به امامزاده ناصر(ع) نشسته اید و با اعضای خانواده از طبیعت اطراف لذت می برید و در عین حال عده ای تابوت به دوش و گریه کنان از کنار شما عبور می کنند؟ 
به گزارش رودآور؛ مردم تویسرکان مردمی نجیب هستند و اما مطالبه گر، چرا که این روزها با شنیدن زمزمه های ایجاد آرامستان جدید در امامزاده ناصر(ع) به هر دری می زنند تا از همین اینک اجازه ندهند که پدرخوانده ها برایشان تصمیم بگیرند و مشکلات بسیاری در آینده بر دوششان بگذارنند.
تویسرکانی ها نمی خواهند پروژه شهیدزدایی  شهر را همراهی کنند و شاهد نابودی تدریجی گلزار شهدا و به دنبال آن فرهنگ شهید و شهادت باشند. آیا رواست نسل آینده تاوان تصمیم گیری های برخی مسئولان فعلی را بدهند؟
سابق بر این مجموعه خبری رودآور در گزارشی به اثبات رساند که انتقال آرامستان تویسرکان به امامزاده ناصر(ع) خلاف آیین نامه مقررات بهداشتی آرامستان ها است و با توجه به عدم پاسخگویی متولیان امر درخصوص زوایای پنهان این تصمیم گیری که تاکنون به نظر پشت پرده آن اعمال نفوذ غیراصولی و غیرکارشناسانه پدرخوانده های شهر است، پیشنهاد مناظره بین مخالفان و موافقان انتقال آرامستان جدید به امامزاده ناصر(ع) را داده بود که تاکنون موافقان طرح قدم از قدم برنداشته اند و مسئول ارشد دولت در شهرستان نیز در این زمینه پاسخگو نبوده است.

زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان