آخرین اخبار

8. تير 1399 - 6:26   |   کد مطلب: 38490
طرح بسیج همگام با کشاورز، با هدف تبادل علم و تجربه از متخصصان و کشاورزان بسیجی به کشاورزان، محرومیت زدایی از روستاها، ارتقاء عملکرد تولید و در نهایت تامین امنیت غذایی انجام می شود و این گونه می توان انتظار داشت با زمینه سازی برای آشنایی بیشتر کشاورزان با علوم روز، شاهد افزایش راندمان و جهش تولید در بخش کشاورزی و دامداری باشیم.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ بسیج همیشه در عرصه های متعدد به کمک مردم به ویژه در مناطق محروم آمده است، از آنجا که توسعه کشاورزی و تولیدات این بخش می تواند ضامن و امنیت غذایی پایدار باشد، در سال های اخیر نیروهای متخصص و مهندسین کشاورزی به عنوان زیرمجموعه ای از بسیج مهندسین به یاری مردم شتافتند.

* اجرای موفقیت آمیز طرح "بسیج همگام با کشاورز" در پنج محصول راهبردی
این مسئله آنقدر اهمیت دارد که حتی «سردار غلامرضا سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین سال گذشته در سفر به شهرستان تویسرکان، در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ عنوان کرده بود که؛ «بسیج و سپاه در تمامی عرصه ها در کنار مردم هستند به ویژه بسیج سازندگی که با هدف خدمت رسانی به مناطق محروم به ویژه کشاورزان برنامه های متعددی دارد.

وی از اجرای موفقیت آمیز طرح "بسیج همگام با کشاورز" با همیاری سازمان جهاد کشاورزی و با بهره مندی از ظرفیت متخصصان و مهندسان بسیجی در عرصه کشاورزی خبر داده بود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: در اجرای این طرح فعالان بسیجی متخصص در انتقال تجربیات و الگوسازی عملی و علمی به منظور افزایش میزان بهره‌وری در سطح هکتار به ویژه در بخش تولید محصولاتی چون گندم و جو، برنج، ذرت و کلزا با رویکرد اقتصاد مقاومتی به میدان آمده اند.

* توسعه طرح های علمی و نوین کشاورزی با بهره مندی از مهندسین بسیجی

سردار سلیمانی تصریح کرد: بی تردید بسیجیان متخصص و فعال در بخش کشاورزی در انتقال آموخته های عملی و علمی خود به کشاورزان می توانند در توسعه طرح های علمی و نوین کشاورزی، روستاییان را یاری رسانند.

در شهرستان تویسرکان نیز در سال گذشته و در اجرای طرح همگام با کشاورز؛ طرح مبارزه با آفات، پیوند و سرشاخه کاری درختان گردو در دستور کار بسیج مهندسین قرار داشت.

* الگوسازی علمی و تجربی در عرصه کشاورزی زمینه ساز جهش تولید است

پایتخت گردوی کشور، شهر طلای سبز برای رفتن به سمت اقتصادی پویا در عرصه کشاورزی نیازمند الگوسازی علمی و تجربی است. از این رو بسیجیان متخصص در حوزه کشاورزی وابسته به بسیج مهندسین پای کار آمدند تا دوشادوش کشاورزان با روش های علمی و تخصصی در حوزه های مختلف کشاورزی عمل کنند.

فعالیت های این قشر از بسیجیان در راستای مشاوره به کشاورزان و برای برداشت محصول با کیفیت است و در این حوزه قدم های استواری برداشته اند و در سال جاری با هدف جهش تولید با توجه به رویکرد سازمان بسیج در طرح های اعتلا و در طرح ملی همگام با کشاورز، این بسیجیان هستند که با نیرویی بیشتر از گذشته در چندین حوزه خدمت رسانی می کنند.

فعالیت این بسیجیان در زمینه های حفظ نباتات، فیزیولوژی اصلاح درختان، اقتصاد کشاورزی، دامداری و دامپروری، گیاهشناسی و آب خاک نیز است.

*فعالیت بسیجیان متخصص تویسرکانی در حوزه کشاورزی در ۷۲ روستا

در این باره «مریم لیاقت» مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: در سالی که مزین با عنوان جهش تولید است، تعداد 18 کارشناس بسیجی در قالب طرح همگام با کشاورز در راستای امنیت غذایی پایدار در 72 روستا با همکاری تنگاتنگ اداره جهاد کشاورزی در سطح شهرستان فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: این تعداد از بسیجیان در مرحله داشت گندم و جو با انجام مشاوره درخصوص مبارزه با آفات و بیماری های گندم به ویژه مبارزه با سن غلات زنگ زرد مشغول به کار هستند. مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: تاکنون این مهندسین بسیجی 24 هزار و 741 هکتار از مزارع گندم و جو را تحت پوشش خود قرار داده اند.

لیاقت به مهمترین فعالیت های انجام شده بسیج مهندسین در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان با ارتقاء مهارت های آنان، کمک به خودکفایی محصول های راهبردی بخش کشاورزی در شهرستان همچون گندم، جو، چغندر و گردو و به کارگیری گروه های جهادی تخصصی در راستای آموزش به کشاورزان از جمله این فعالیت هاست.

وی تصریح کرد: توسعه و توانمندسازی گروه ها جهادی تخصصی نیز در دستور کار ما قرار دارد و در حال حاضر این کارشناسان بسیجی در قالب گروه های جهادی مشاور، کشاورزان را برای برداشت مزارع در زمینه ریزش حداقل کمباین و تنظیمات کمباین یاری می رساند.

به گزارش رودآور؛ امروزه طرح بسیج همگام با کشاورز، با هدف تبادل علم و تجربه از متخصصان و کشاورزان بسیجی به کشاورزان در دست اجراست و اعزام کارشناس مربی به روستاها به منظور محرومیت زدایی از روستاها، ارتقاء عملکرد تولید و در نهایت تامین امنیت غذایی در حوزه کشاورزی انجام می شود. بی تردید این گونه می توان انتظار داشت با زمینه سازی برای آشنایی بیشتر کشاورزان با علوم روز، شاهد افزایش راندمان تولید در بخش کشاورزی و دامداری باشیم.

زنگنه

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان