آخرین اخبار

26. شهريور 1399 - 7:06   |   کد مطلب: 38835
ایده ها و طرح های مبتکرانه و خلاقانه همراه با پیوست فرهنگی برای نمادها و المان های هر شهر، زیبایی آن را رقم می زند، با این وجود جای خالی پیوست فرهنگی در مبلمان شهری تویسرکان مشهود است و انتظار می رود متولیان امر از هنر دست هنرمندان این دیار به ویژه منبت کاران خوش ذوق بهره گرفته و نمایی زیبا و شاداب به شهر ملی منبت گلریز ببخشند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در روزهای اخیر مطلبی از گلایه مندی تعدادی از همشهریان درخصوص برخی نمادهای به کار رفته در مبلمان شهری در تویسرکان در خروجی این کانال تلگرامی مرتبط با این سایت خبری قرار گرفت.
در آن پیام انتشار یافته آمده بود که؛ اینجا سه راه خیابان فردوسی است و درخت خشک شده ای که توسط شهرداری تویسرکان به رنگ رنگین کمال که نماد همجنسگرایی است رنگ آمیزی شده. مسئولان شهر نمی توانند قیمت مسکن و کرونا را کنترل کنند چه اقدامی دارند انجام بدن در مورد این نماد ؟!" و پس از آن همشهری دیگری عنوان کرد؛ "در مورد خبر نماد همجنسگرایی جا دارد به عرضتان برسانم این بنده خدا (شهرداری) شاید رنگین کمان درست کرده باشد.دیوار خانه ای در خیابان امیرکبیر هم  به خاطر مهد رنگارنگ .دقیقا دیوارش رنگارنگه و رنگین کمانیه."
*شهرداری ها مؤظف به زیباسازی معابر شهری و نظارت بر آن هستند
همچنین در این باره در کانال تلگرامی رودآور به مختصر عنوان شده بود: "بعید است تعمدی در کار باشد و احتمالاً از روی ناآگاهی این نماد به این شکل کار شده است و با توجه به امکان سوء استفاده رسانه های معاند، از مسئولان شهری انتظار می رود این موضوع را در اسرع حل و فصل کنند، ضمن اینکه بر اساس قوانین موجود، شهرداری مؤظف به زیباسازی معابر شهری و نظارت بر همه فعالیت ها در این حوزه است."
*پاسخ روابط عمومی شهرداری تویسرکان درخصوص رنگ آمیزی درختان خشک شده 
به دنبال آن روابط عمومی شهرداری تویسرکان در پیامی مختصر به خبرنگار رودآور؛ گفت: طرح مورد نظر صرفاً بر گرفته از رنگین کمان هست و از این رنگ آمیزی که دست پیمانکار بوده روابط عمومی اطلاعی نداشته است.
به طور قطع هر نماد یا نشانه ای با عقاید مذهبی و اعتقادی ما منافات داشته باشد از نظر ما محکوم است و از آن دوری می کنیم اما اشتباهات فردی گاهی رخ می دهد.
*جای خالی پیوست فرهنگی در المان ها و نمادهای شهر تویسرکان
و اما برسیم اصل همان ماجرای همیشگی ضعف در ارائه پیوست های فرهنگی برای نمادهای زیباسازی شهر تویسرکان از سوی شهرداری.
سابق بر این گزارش های متعددی در سایت خبری رودآور از حال و هوای مبلمان شهری که آن گونه که باید چنگی به دل نمی زند در سایت خبری رودآور منتشر شد. ناگفته نماند که 
شهردار فعلی تویسرکان کمتر از یک سال است که در این سمت به مردم خدمترسانی می کند و در مواردی اقدامات مناسبی انجام داده است.
*نگاه صفر یا صدی برای زیباسازی شهر نباشد/ضرورت توزان زیباسازی در همه مناطق شهر
و البته جدای از آن که میادین این شهر همچنان عنوان و نمادهای به کار رفته اش با یکدیگر هم خوانی ندارند، انتظار می رفت درخصوص بهره گیری از نمادها و المان های نوری دقت نظر و نظارت بیشتری داشته باشد و نگاهی صفر یا صدی به چیدمان ها برای مبلمان شهری نباشد. 
به طور مثال میدان امام این شهر از آلودگی نوری و بهره گیری از نمادهای نوری رنج می برد و اما امکانی دیگر همچون بخش هایی از محوطه بقعه حیقوق نبی(ع)، آرامگاه میررضی و امامازده اسماعیل در تاریکی قرار دارد.مضاف بر آن که توازن زیباسازی شهری برای همه نقاط تویسرکان به عدالت نزدیک تر است.
در عمده المان های شهری پیوست فرهنگی وجود ندارد و در مورد آخر یعنی رنگ آمیزی درختان خشک شده نیز می شود با کمترین هزینه بهترین طرح ها را برای زیباسازی شهری انجام داد.حرف بر سر رنگ آمیزی یک درخت یا دو درخت خشک شده نیست، حرف اصلی این است چرا نباید طرح های زیباسازی شهری پیوست فرهنگی داشته باشد؟
* شهرداری با کمک هنرمندان و منبت کاران به مبلمان شهری جان دهد /شهر نیاز به نشاط و شادابی دارد
یکی از پیشنهادات رودآور برای زیباسازی تنه این درختان خشک شده آن است که از هنر دست هنرمندان تویسرکانی در عرصه های نقاشی، طراحی، معرق و حتی خطاطی استفاده شود و آن درختان با تصاویری از شکوفه ها، پرندگان و مواردی از این دست، خود را نمایان سازند تا روحیه شادابی، نشاط و سرزندگی برای مردم تداعی شود.

همچنین با توجه به اینکه مردم سراسر کشور و حتی تعدادی از کشورهای آسیای میانه و بخشی از اروپا تویسرکان را به گردوی مرغوب و منبت گلریزش می شناسند، پیشنهاد می شود که برای زیباسازی و جلوه گری درختان خشک شده شهری از هنر منحصر به فرد دست منبت کاران خوش ذوق این شهر بهره گرفته شود تا اگر مسافری، گردشگری به شهر آمد هم در فضای شهری با خوش ذوقی تویسرکانی ها در جان بخشیدن به چوب بی جان در عرصه منبت آشنا شوند و هم زیبایی شهر دو چندان شود.
البته از آن جا که شهرداری شهرهای کوچک منبع درآمد خاصی ندارند و حتی ماه هایی شده که در تأمین هزینه های نیروهای خود با مشکلاتی روبرو هستند، پیشنهاد رودآور آن است تا برای زیباسازی مبلمان شهری در همه بخش ها از مسابقه های متعدد کمک بگیرد.
*جوانان مبتکر و هنرمند تویسرکانی به کمک زیباسازی شهری بیایند
به طور مثال برای زیباسازی درختان خشک شده که دلمردگی را تداعی می کنند بیایند با برگزاری مسابقه ای از مردم هنرمند تویسرکانی بخواهند تا طرح های خود را ارائه دهند، به طور قطع جوانان خوش ذوق این دیار به ویژه هنرمندان عرصه طراحی و منبت کاری طرح های بسیاری برای زیباساختن درختان خشک شده دارند.
و این گونه هم هنرمندان تویسرکانی بیشتر هنر خود را به مسافران و گردشگران نشان می دهند و هم همشهریان با مشاهده طرح های متنوع، مبتکرانه و خلاقانه؛ شاداب، پر طروات و سرزنده می شوند.
امید آن که شهرداری تویسرکان برای استفاده از هر نمادی سبقه معنوی و فرهنگی آن را سنجیده و طرح هایی بدون پیوست فرهنگی ارائه ندهد تا شهر زیبا با کمک یکدیگر بسازیم.
زنگنه 
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان