آخرین اخبار

22. مهر 1399 - 6:26   |   کد مطلب: 38931
این روزها کشاورزان و باغداران، محصولات خود را بالاجبار به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی با قیمت های پایین به صورت فله ای روانه بازار می کنند، هرچند هستند روستاییان که در عمل حتی سنتی هم شده با معنا کردن اقتصاد مقاومتی در فرآوری تولیداتشان مؤثرند، اما انتظار می رود که دولت با ارائه تسهیلات و راهکارهای مناسب لااقل اگر در جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه های بزرگ پای کار نمی آیند، باغداران را در ایجاد واحدهای تولیدی کوچک همراهی کند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ شهرستان تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، با این حال هر مسافر و گردشگری برای یک بار هم که شده، پایش به این شهرستان خوش آب و هوا بیافتد، شاهد تولید انواع میوه های مختلف از جمله آلوبخارا است. برداشت آلو در این شهرستان از اواخر شهریور در تویسرکان همچون سایر نقاط استان آغاز شده و این روزها به پایان می رسد.

* پیش بینی برداشت 2500 تن آلو در تویسرکان

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه این شهرستان از 500 هکتار از باغ آلو برخوردار است، گفت: متوسط برداشت آلو بخارا در تویسرکان در هر هکتار 9 تن است.

وی اظهار کرد: بنابراین انتظار می رفت که در حدود 4 هزار و 500 تن برداشت آلو در سال جاری داشته باشیم، اما به دلیل سرمازدگی 40 درصدی درختان آلو، پیش بینی می شود برداشت نهایی باغداران 2 هزار و 500 تن باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: عمده باغ های آلو در این شهرستان در روستاهای وردآورد، شهرستانه، کندر، ابرلاق سفلی و کهنوش است و روستاییان به صورت سنتی محصول خود را برداشت و روانه بازار می کنند.

*خلاء نبود صنایع بسته بندی و تبدیلی ضربه بر پیکره اقتصاد می زند

اکبری با بیان اینکه برخی روستاییان خوش ذوق هم از آلوها، آلوخشک و لواشک تهیه می کنند، تصریح کرد: متأسفانه در این شهرستان صنایع بسته بندی و تبدیلی برای فرآوری محصولات باغی و کشاورزی وجود ندارد. وی معتقد است که خلاء نبود صنایع بسته بندی و تبدیلی ضربه بر پیکره اقتصاد می زند و همین امر سبب شده تا آن هزینه کردها و زحمات کشاورزان در نهایت سود چندانی نصیبشان نکند.

*روستاییانی که اقتصاد مقاومتی را در عمل معنا کرده اند

به سراغ یکی از اعضای خانواده باغداران آلو که از اهالی روستای شهرستانه است می رویم. نامش اکرم مالمیر است او و خانواده اش به صورت گروهی محصولات باغی را تولید می کنند، اکرم خانم همچون کوکب خانم کتاب درسی قدیم زن با سلیقه ای است، اصلاً هنر از هر انگشت عمده اهالی روستاها می بارد.

آنان گاهی فرش می بافند و گاهی دیگر هم پای مردان خود در کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات باغی و کشاورزی به میدان می آیند و به نوعی اقتصاد مقاومتی را در عمل تبیین می کنند.

*تهیه آلوخشک به روش سنتی

این روزها که آلوهای خود را برداشت کرده اند، از آنجا که قیمت فروش آن بسیار پایی است برای آنکه متضرر نشوند، همچون سال های گذشته آستین های خود را بالازده و پوست آلوها را با هدف تهیه آلوخشک یکی یکی جدا می کنند. هرچند برخی از بخار گوگرد برای جداسازی راحتتر پوست آلوها استفاده می کنند، اما اکرم خانم تاکنون از این روش به دلیل برجای گذاشتن اثر شیمیایی بر روی آلوخشک ها چه از نظر سلامت و چه از نظر طعم هیچ گاه استفاده نکرده است.

*پوست کنده های ترش مزه!

او و خانواده اش آلوهای رسیده را در سبدهایی از باغ به خانه می آورند و پس از شست و شو، یکی یکی پوستش را جدا می کنند و در ظرفی می ریزند.به همین دلیل دستشان بر خلاف آنانی که حقوق های نجومی می گیرند، تاول زده و با رنگ بر جای مانده از آلوها زبر و کمی سیاهرنگ شده است. اکرم خانم آلوهای پوست کنده را برای خشک شدن به صورت سنتی و طبیعی به پشت بام می برد.

سابق بر این که سایه شوم کرونا نبود تنها بر روی پلاستیک یا پارچه ای تمیز آلوها را خشک می کردند، اما در سال جاری آلوهای نیمه تر و پوست کنده را بر روی توری های تمیز پخش می کند تا زیر نور آفتاب کم کم خشک شود، می گوید می خواهم "خیالم راحت باشد آلوخشکی که به دست مردم می رسد تمیز و عاری از میکروب است."

*پخت غذاهایی خوش طعم با آلو بخارا

اکرم خانم از تهیه مربای آلو هم حرف به میان آورد و ادامه داد که بانوان خوش سلیقه تویسرکانی از آلوخشک ها برای تهیه آش میوه در زمستان هم بهره می گیرند.همچنین این آلوها برای طبخ خورش مرغ و آلو بخارا استفاده می شود.

*خواص شگفت انگیز آلوبخارا در طب سنتی

ناگفته نماند که آلوبخارا یا آلوی خشک دارای خواص شگفت انگیزی است و در طب سنتی برای سلامتی در خصوص این میوه پربرکت حرف های بسیار گفته شده است. مصرف آلوبخارا در کاهش وزن و برای جلوگیری از پوکی استخوان و بهبود تراکم استخوان ها مؤثر است، با توجه به اینکه غنی از فیبراست هم برای پیشگیری از بیماری های قلبی و کبدی هم مناسب بوده و هم مانعی برای ابتلا به سوءهاضمه و یبوست محسوب می شود. آلوبخارا از پیری پوست جلوگیری می کند، ملین بوده و سرشار از انرژی و کمک کار هضم غذا است.

*توان جذب سرمایه گذار ندارید، باغداران را در ایجاد کارگاه های کوچک ترغیب کنید

به گزارش رودآور؛ دور از انصاف است که زحمات باغداران و کشاورزان در تهیه انواع میوه نادیده گرفته شود و به دلیل نبود صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری شده در نهایت امر سودی به جیبشان نرود. امید آن که دولت با ارائه تسهیلات و راهکارهای مناسب لااقل اگر در جذب سرمایه گذار برای ایجاد کارخانه بسته بندی و صنایع تبدیلی بزرگ پای کار نمی آیند، خود باغداران و کشاورزان را در ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و زودبازده همراهی کنند تا بدین ترتیب هرچند اندک، اما مرهمی برای زخم های اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه روستاییان باشند.

زنگنه

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان