آخرین اخبار

3. آبان 1399 - 7:42   |   کد مطلب: 38967
هیئت رئیسه فعلی شورای شهر تویسرکان 19 مهر ماه توسط فرماندار تأیید شد، بنابراین هر گونه نامه نگاری چه برای طرح سوال و چه برای استیضاح شهردار قبل از این تاریخ وجاهت قانونی ندارد، این در حالی است که فرماندار شهرستان به گفته امام جمعه، یک جانبه از تصمیمات شورا حمایت کرده، وقت آن است که مدعی العموم وارد شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به تازگی در خبرگزاری ها آمده بود  که شهردار استیضاح‌شده ملایر به دلیل عدم رعایت زمان و شرایط استیضاح، با دستور دادستان این شهر به محل کار خود بازگشت.
به نظر می رسد در فرایند استیضاح و برکناری شهردار تویسرکان نیز همچون شهردار ملایر ابهامات جدی وجود دارد که از جمله آن می توان به عدم رعایت قانون توسط شورای شهر و نادیده گرفتن ماده 83 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور اشاره کرد.
* استیضاح و برکناری غیر قانونی شهردار تویسرکان
بدان معنا که طرح سوال از شهردار درست ساعت 15:30 روز 16 مهرماه مطرح می شود و با فرض اطلاع رسانی و تحویل سوال به صورت مکتوب در همان ساعت ، با وجود آن که احسان پیری فرصت 10 روزه هم برای پاسخگویی داشته به یک باره او را  21 مهر ماه استیضاح و عزل می کنند و دو روز بعد سرپرست شهرداری توسط همان شورا معرفی شد! این در حالی است که پیری طبق قانون  تا ساعت 15:30روز 26 مهرماه فرصت پاسخگویی به سوالات شورای شهر را داشته است.
هرچند که نامه 15 سواله در شبکه های اجتماعی منتشر شد، اما مردم تویسرکان شاهد بودند که تاریخ نامه سهواً یا غیرسهواً حذف شده بود! نامه ای به تاریخ 16 مهرماه. عکس اصل نامه طرح سوال در این مجموعه خبری برای تنویر افکار عمومی به زودی منتشر می شود.
* رشته چالش های یک شورا سر دراز دارد!
چالش های مکرر شورای شهر تویسرکان تا جایی بالا گرفته که حتی صدای امام جمعه شهرستان را هم درآورده و حجت الاسلام مرتضی موحدی از دخالت های یک جانبه فرماندار و استاندار به شدت گلایه کرده است.او با بیان اینکه مشکلات تمام نشدنی شورای این شهر هر روز چهره ای جدید پیدا می کند، عنوان کرد: توقع بود شورای حل اختلاف، استانداری و فرمانداری در راستای رفع اختلاف و علاج مسائل موجود، قدم بر می داشتند ولی روش کار و مشیشان موجب تشدید اختلاف و افزایش مشکلات شهر شد. 
بازگردیم به مسئله استیضاح پیری شهردار تویسرکان که طبق شواهد موجود به نظر غیرقانونی کنار گذاشته شده است و انتظار می رود که دادستان تویسرکان به عنوان مدعی العموم برای خاتمه دادن به این گونه بی قانونی ها وارد شود.
از آنجا که هنوز رأی نهایی دیوان عدالت اداری مشخص نشده، اصل وجود شورای فعلی شهر تویسرکان با اعضای موجود خود در ابهام است، تشریح این مسئله بماند در خبرهای بعدی.اما شنیده شده که نامه اولیه طرح سوال از شهردار دوم مهر ماه بوده که با پرس و جوهای خبرنگار این مجموعه خبری مشخص شد چنین نامه ای هرگز به دست احسان پیری نرسیده است! و حتی اگر فرض را بر آن بگذاریم که آن نامه به دست شهردار رسیده باشد، یک سوال جدی مطرح است .
*طرح سوال از شهردار تویسرکان در 16 مهرماه وجاهت قانونی نداشت 
آیا پیش از آن که هیئت تطبیق شهرستان اصل وجود هیئت رئیسه شورای شهر تویسرکان را تأیید کند، آنان می توانستند نامه طرح سوال و استیضاح شهردار را مطرح کنند یا خیر؟
طبق اسناد و صورتجلسه موجود، 31 شهریور ماه هیئت رئیسه شورای شهر تویسرکان تعیین و روز دوم مهر ماه آن صورتجلسه برای بررسی به هیئت تطبیق به فرمانداری تویسرکان ارسال می شود. فرماندار تویسرکان نیز 19 مهر ماه (۱۷روز بعد ) طبق سندی که در مجموعه خبری رودآور موجود است آن صورتجلسه و تعیین هیئت رئیسه را تأیید می کند.
پس مطابق با نص صریح قانون هر نامه نگاری چه برای طرح سوال و چه برای استیضاح پیری شهردار تویسرکان قبل از 19 مهرماه (زمان تایید مصوبه هیئت رئیسه شورا) وجاهت قانونی ندارد و باطل است.
جالب تر آن که فرماندار تویسرکان با وجود آنکه خود 19 مهر ماه آن هیئت رئیسه شورا را تأیید کرده به فاصله کمتر از یک هفته با عزل شهردار موافقت می کند؟ ابهاماتی در اینجا وجود دارد که امیدواریم پاسخ روشن و شفاف از سوی فرماندار تویسرکان ارائه شود؛ چرا فرماندار برای موافقت با استیضاح شهردار این شهر به صورتجلسه ای استناد می کند که طبق قانون از نظر تاریخ و زمان ایراد قانونی داشته است؟ 
*مدعی العموم ورود پیدا کند
آیا اینجا ورود دادستان تویسرکان و دیگر دستگاه های نظارتی برای دفاع از حقوق عامه مردم ضروری نیست؟ تویسرکانی ها، زجر دیده از چالش های مکرر شورای شهر هستند و به گفته امام جمعه شهرستان از حمایت های یک جانبه فرماندار و استاندار از این شورای پر حاشیه  خسته شده اند.

عدم توجه به رعایت قوانین به ویژه در روزهای اخیر آنان را به ستوه آورده و از دادستان می خواهند به سیره رئیس دستگاه قضا آیت الله رئیسی به عنوان فردی انقلابی تدبیری بیاندیشد تا دیگر مردم این شهر متضرر نشوند./عصرهمدان

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان