آخرین اخبار

19. آبان 1399 - 7:19   |   کد مطلب: 39017
کوویدـ19 با کسی شوخی ندارد و با توجه به نوع رفتار آن، متخصصان هر روز چهره ای جدید از این ویروس برای مردم نمایان می کنند، بنابراین در مواجه با کرونا مناسب است که تصمیمات جامع و کامل برای تصویب و اجرای شیوه نامه های بهداشتی و قوانین بازدارنده در کمترین زمان ممکن اتخاذ و عملیاتی شود، بنابراین می طلبد هم مجلس و هم ستاد ملی مبارزه با کرونا همسو و در یک راستا به سمت تدوین قوانین مناسب حرکت کنند و دولت در اجرای شیوه نامه های بهداشتی از هیچ کوششی دریغ نکند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به تازگی «محمدرضا عدالتخواه» رئیس کل دادگستری استان همدان در جلسه ویژه‌ ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، که به‌ صورت ویدئو کنفرانس با حضور فرمانداران شهرستان‌های ده‌گانه در حال برگزار شد، با بیان اینکه با تهدیدکنندگان حوزه سلامت مردم به جد برخورد می شود، گفته که؛ قوانین حوزه بهداشت و سلامت جامعه مربوط به سال 75 است و می طلبد تا مجلس قوانین متناسب با روزهای کرونایی برای برخورد ما متخلفان این حوزه مصوب کند.

او عنوان کرده که اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا به طور مثال برای جلوگیری از تردد بین استانی 500 هزار تومان جریمه تعیین کرده تا حدودی مناسب است، اما برخی هستند که این جریمه را پرداخت می کنند و باز به مسافرت می روند، اینجاست که باید مجازات های سنگین تری اعمال شود که لازمه آن ورود مجلس شورای اسلامی برای مصوب کردن قوانین لازم است.

 عدالتخواه معتقد است: اجرای حداقل های پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله گذاری از سوی تمامی کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت دنیا تأکید شده، بنابراین وضع قوانین متناسب و منطبق با شرایط روز، می تواند دستگاه قضایی را در برخورد با تهدیدکنندگان حوزه سلامت جامعه یاری رساند.

با توجه به شرایط خاص و ویژه کرونایی در دنیا و به دنبال آن شیوع این ویروس در کشورمان، طرح پیشنهادی رئیس کل دادگستری استان همدان قابل قبول است و می تواند این روند در مجلس نیز با جدیت پیگیری شود.این مطلب نشان می دهد که همکاری و همیاری سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه برای مبارزه با کرونا ویروس بیش از پیش اخساس می شود و این وحدت ضرورت دارد.

*آمادگی مجلسی ها برای تصویب قوانین مناسب با روزهای کرونایی

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: از آنجا که خود دستگاه قضایی از نظر حقوقی و قضایی به جزئیات کار و قوانین پیشگیرانه بیشتر واقف است، اگر لایحه مورد نظر را به دولت ارائه دهد و دولت هم به مجلس، نه من بلکه همه نمایندگان مجلس به طور قطع این آمادگی کامل را داریم که به سمت تصویب قوانین متناسب با روزهای کرونایی و یا بیماری های همه گیر این چنینی پیش برویم.

مفتح اظهار کرد: مسئله اصلی این است که بیماری همه گیر کوویدـ19 هر روز دچار تغییراتی می شود که ممکن است در تدوین لایحه مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین در شرایط خاص این روزها نیاز به سرعت عمل داریم و به طور معمول روند تصویب قوانین در مجلس طولانی تر است، از این رو همکاری همه قوا و نمایندگان آنان در ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اتخاذ ضوابط و مصوبات لازم الاجرای جامع ضرورت دارد.

*ضرورت تسریع در اتخاذ تصمیمات و مصوبات لازم از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با توجه به ساختار تعیین شده، ستاد ملی مبارزه با کرونا، این اختیار تام و کامل را دارد تا در مواجه با مسائل قابل تغییر کرونا ویروس در لحظه تصمیمات متناسب اتخاذ و با تدوین مصوبات مناسب به اجرای آن اقدام کند، هم چنانکه در چند روز اخیر شاهد اجرای مصوبات مرتبط با منع تردد بین چندین استان بودیم.

مفتح تصریح کرد: در این خصوص همه مردم ملزم به رعایت این مصوبات بودند و کسی هم نگفت و نپرسید چرا این دستورالعمل در ستاد مطرح و اجرایی شده است، چرا که سلامت عموم مردم در اولویت است و همه این مسئله را به خوبی می دانند.

وی عنوان کرد:  بیماری کوویدـ19 ناشناخته است و هر روز با یک چهره ای جدید نمایان می شود و برای تدوین قوانین لازم نیازمند اظهار نظر متخصصان، اطلاعات پایه و اولیه کاملی هستیم.

*واکنش سریع در مواجه با تغییرات جهشی کرونا با تصویب شیوه نامه هایی بهداشتی دقیقتر و عمیقتر، لازم است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با توجه به اختیارات داده شده به ستاد ملی مبارزه با کرونا، این ستاد می تواند درخصوص ارائه و عملیاتی شدن طرح ها و راه های پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت پروتکل های بهداشتی، کاهش ساعات کاری، اعمال محدودیت در سفرها و مسائلی از این دست، مصوبات لازم الاجرای مناسبی در کمترین زمان ممکن مطرح و عملیاتی کند.

مفتح تصریح کرد: راه مقابله با کرونا در شرایط فعلی، ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا بهتر، دقیقتر، عمیقتر و سریعتر کار خود را انجام دهد.

*ستاد ملی مبارزه با کرونا اختیار تام برای اجرای مصوبات خود دارد

همچنین «غلامحسین رضوانی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ با بیان اینکه پیشنهاد تدوین قوانین لازم و بازدارنده برای بیماری های همه گیر از جمله کرونا ویروس، مناسب و مجلس نیز همراهی می کند، گفت: با این وجود روند تصویب قوانین در مجلس حتی با قید فوریت هم گاهی طولانی و زمان بر است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که برای تدوین و عملیاتی شدن ضوابط و مصوبات لازم، ستاد ملی مبارزه با کرونا این اختیار و صلاحیت لازم را دارد که در کمترین زمان ممکن وارد تصمیم گیری شود ودر مقام اجرای شیوه نامه ها و مصوبات هم هیچ گونه مشکلی ندارد.

*تصمیم گیری ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا به موقع مصوب و به طور کامل اجرایی نمی شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: آنچه که ما در این زمینه مشکل داریم شاید عدم تصمیم گیری به موقع مسئولان اجرایی است که یا در تصمیم گیری ها به موقع وارد میدان نمی شوند و یا در اجرای مصوبات ستاد به طور جامع عمل نمی کنند و باید به مردم پاسخگو باشند.

رضوانی تصریح کرد: وزیر بهداشت و درمان حریمی برای خود قائل شده و می گوید "اگر به گونه ما را زیر سوال ببرند من افشاگری می کنم"، حالا باید رسانه ها از وزیر بهداشت سوال کنند که این همه فوتی بر اثر ابتلا به کرونا چرا باید در کشور روی دهد؟، مشکل کار کجاست و چه فرد یا افرادی مانعی برای اتخاذ تصمیم درست و یا اجرای مصوبات هستند؟

وی با با بیان اینکه باید مصوبات این ستاد به گونه ای مطرح شود که قدرت بازدارندگی مناسبی داشته باشد تا از شیوع بیشتر جلوگیری کند و حلقه انتقال شکسته شود، عنوان کرد: بنابراین معتقدم که هم ستاد ملی مبارزه با کرونا و هم مجلس همزمان و همسو با یکدیگر به دنبال تدوین مصوبات و دستورالعمل های مناسب با روزهای کرونایی باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: با طرح ارائه شده ( رفتن مجلس به سمت تدوین قوانین لازم پیگشیرانه و بازدارنده برای مبارزه با روزهای کرونایی) موافقم و جزء افرادی هستم که حامی این طرح هستم.

*وحدت قوا برای زمین گیر کردن کرونا ویروس لازم است

به گزارش رودآور؛ ویروس خطرناک وهمه گیر کوویدـ19 با کسی شوخی ندارد و با توجه به نوع رفتار آن، متخصصان حوزه بهداشت و درمان هر روز چهره ای جدید از این ویروس برای مردم جهان نمایان می کنند، بنابراین در مواجه با کرونا ضروری است که تصمیمات جامع و کامل برای تصویب و اجرای شیوه نامه های بهداشتی و قوانین بازدارنده در کمترین زمان ممکن اتخاذ و عملیاتی شود.

در این زمینه وحدت تمامی قوا و البته همراهی مردم برای زمین گیر کردن این ویروس منحوس لازم و ضروری است، از این رو مناسب است هم مجلس و هم ستاد ملی مبارزه با کرونا همسو و در یک راستا به سمت تدوین قوانین مناسب حرکت کنند و ویژه تر آن که دولت در اجرای شیوه نامه های بهداشتی از هیچ کوششی دریغ نکند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان