آخرین اخبار

3. آذر 1399 - 8:15   |   کد مطلب: 39080
بازار پر تلاطم مرغ و نوسان قیمت نهایی در دستان مصرف کننده، حدیث مشکلات بسیار پیش روی تولیدکنندگان را روایت می کند و در اینجا نقش باندهای مافیایی با منافعی تیلیاردی در فروش نهاده های مورد نیاز با چندین برابر قیمت در خلاء مدیریتی کارآمد و نظارتی جامع، پر و بال مرغداری ها را ریخته است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ اواخر آبان ماه سال جاری محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته بود که؛ «اگر نهاده به میزان کافی از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار نگیرد، تولید مرغ با بحران مواجه می‌شود.

او همچنین عنوان کرده که ذرت و کنجاله سویا در بازار آزادقیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه اسامی برخی مرغداران در سامانه بازارگاه نیست و تاکنون سهمیه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است، توزیع از طریق سامانه بازارگاه تاثیری در بازار نداشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با واقعیت تولید اختلاف معناداری دارد، گفت: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مرغ نداشته باشند، مرغدار تمایلی به جوجه‌ریزی ندارد.»

*افزایش چند برابری نهاده ها و واکسن، زنگ خطری برای تعطیلی مرغداری ها

و اما در کف میدان برسیم به مشکلات مرغداران اینکه چرا نهاده های مرغداری ها به موقع و به اندازه و به ویژه با قیمت مناسب به دست مرغداران نمی رسد و نهاده های مورد نیاز آنان در بازار آزاد با قیمت گزاف به فروش می رسد.

در این باره «احمد سوری» مسئول تعاونی مرغداران تویسرکان که خود جزء مرغداران نیز هست به خبرنگار رودآور، گفت: نهاده های دامی از جمله ذرت و سویا به نرخ های مصوب برای مرغداران تأمین نمی شود، به طوری که براساس آمار کمتر از 40 درصد نهاده با نرخ دولتی توزیع شده است.

وی اظهار کرد: افزایش چند برابری این نهاده ها در بازار آزاد بسیار بالاست، سویا 15 هزار تومان و ذرت چهار هزار تومان رسیده، در حالی که نرخ مصوب به ترتیب سه و یک هزار و 500  تومان است.

*زیان چند میلیاردی به مرغداران تویسرکانی بر اثر شیوع کرونا

مسئول تعاونی مرغداران تویسرکان همچنین به افزایش چهار برابری قیمت واکسن و دارو و سه برابری سایر ریزمغذی ها و هزینه های تولید و حمل و نقل مرغ ها اشاره کرد و افزود: البته تا حدود قابل توجهی زیان چند میلیاردی مرغداران شهرستان در سه ماهه اول سال به دلیل افت شدید قیمت مرغ متأثر از بیماری کرونا و کاهش تقاضا بوده است.

سوری تصریح کرد: همه این موارد و سایر مشکلات ریز ودرشت مزمن تولید کنندگان سبب شده تا کمتر از 50درصد ظرفیت تولید مرغ شهرستان فعال باشد و در صورت استمرار وضع موجود ازاین  هم کمتر می شود.

*بازدید مسئولان از مرغداری ها تنها به وعده ختم می شود نه به عمل

وی با گلایه مندی از بازدیدهای برخی مسئولان از مرغداری ها که تنها به تماشا می آیند، وعده می دهند و می روند، خواستار پیگیری مشکلات مرغداران شد و عنوان کرد: ناگفته نماند که تأسف می خورم که هیچ تویسرکانی سهامدار کشتارگاه مرغ این شهرستان نیست و به مالکیت غیر بومی ها درآمده است.

*مشکل تأمین نهاده های مرغدرای ها، کشوری است

به سراغ «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان هم رفتیم. او در گفت وگو با خبرنگار رودآور؛ گفت: مشکلات مرغداری ها بر کسی پوشیده نیست، مشکلی سراسری که گریبانگر تمامی مرغداران کشور شده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه توزیع نامتعادل، نا به هنگام و البته گاه گاهی تحریم ها درخصوص نهاده های مورد نیاز مرغداران، منشاء اصلی مشکلات پیش روی آنان است.

* "سامانه بازارگاه" هم به داد مرغداران نرسید

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: مرغداران اگر امروز برای دریافت نهاده در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند، بسیار رخ داده که چند ماه بعد به دستشان می رسد و تحویل به هنگام نیست.

اکبری تصریح کرد: این مسئله به طور طبیعی نمی تواند جوابگوی نیاز واحدهای مرغداری باشد و بالاجبار به سراغ بازار آزاد می روند و این گونه سودجویان از فرصت استفاده می کنند و سویا یا ذرت را با چندین برابر قیمت به مرغداران تحویل می دهند.

تنش های کشوری تأمین دان پر و بال مرغداری های شهرستان ها را هم ریخت

وی عنوان کرد: با این حال هرچند که تعامل خوبی با تعاونی ها انجام شده و مشکلات آنان حتی هر روز پیگیری می شود، اما شهرستان تویسرکان از تنش های موجود کشوری برای تهیه دان مرغ به دور نبوده است.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان اظهار کرد: هرز چندگاهی شاهد بودیم که یک مرغداری، جوجه ریزی را انجام داده، اما از آنجا که نتوانسته هیچ دانی تحویل بگیرد متضرر شده است.

* تنها 50 درصد ظرفیت مرغداری ها در تویسرکان فعال هستند

اکبری ادامه داد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از 105 واحد تولید مرغ ظرفیت آن را دارد تا جایگاه نخست تولید مرغ استان را به خود اختصاص دهد، اما در حال حاضر این ظرفیت بالفعل نشده و با مشکلاتی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: هم اینک حدود 50 تا 60 درصد ظرفیت مرغداری ها داخل چرخه تولید است بقیه یا غیر فعال است یا کمتر از ظرفیت خود جوجه ریزی دارند.

*بازار پر تلاطم مرغ، رسیک جوجه ریزی را از مرغداران گرفت

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان عنوان کرد: به طور معمول چهار مرتبه در سال باید جوحه ریزی انجام شود، اما برخی یک دوره می ریزند و مابقی سال را تعطیل می کنند، چرا که بازار پر تلاطم مرغ جرأت و رسیک را از مرغداران گرفته است.

*تسهیلات بانکی با سود بالا، نمکی بر زخم مرغداران

اکبری همچنین گفت: از طرفی تسهیلات سرمایه در گردش که باید در اختیار تولیدکنندگان مرغ باشد نیست و یا اگر هم هست با سود بالا توسط بانک های متولی در اختیارشان قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: مشکلات پیش روی مرغداران را نمی توان به صورت مقطعی حل کرد، ریشه این مشکلات کشوری است و باید نهادهای متولی و نظارتی برای حل مشکلات آنان پیش قدم شوند.

* مرغداری ها برای تأمین نهاده بین دو وزارت جهاد کشاورزی و صمت پاس کاری می شوند

به گزارش رودآور؛ گفته شده که بیشتر مشکلات ایجاد شده در سال های اخیر برای مرغداران متأثر از ناهماهنگی ها و پاس کاری آنان برای تأمین نهاده ها بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بوده است.

* "سامانه بازارگاه" برای تأمین نهاده های مرغداری در جنگ با باندهای مافیایی

سامانه بازارگاه به نظر می توانست تا حدودی مرغداران را در تأمین نهاده ها یاری رساند، به طوری که هر زمان که این تولیدکنندگان نیاز به نهاده داشتند به صورت مستقیم با رمز عبور خود در این سامانه ثبت نام کنند و در کمترین زمان ممکن به دستشان برسد، اما جدای از آنکه می گویند این سامانه به درستی طراحی نشده، مشکل اصلی تر وجود باندهای مافیایی در کلان کشور در خصوص توزیع نهاده های کشاورزی و به ویژه نهاده های طیور است.

چالش ها، سنگ اندازی ها و تنگاه هایی که دلالان و سودجویان برای واحدهای تولیدگان مرغ کشور ایجاد کرده، این روزها بر کسی پوشیده نیست.

*باندهای مافیایی نهاده های دامی که منافع تیلیاردی آنان با سامانه بازارگاه به خطر افتاده!

شنیده شده باندهایی در بالا دست، توزیع نهادهای طیور را در دست دارند و منافع میلیاردی و تیلیاردی آنان به خطر افتاده و به این دلیل به نوعی حتی در برخی دستگاه ها نفوذ پیدا کرده و با باندبازی حتی از اثرات مثبت و اجرای صحیح روند سامانه بازارگاه هم جلوگیری می کنند.

* ورود اندک بانک ها به عرصه تولید زمینه ساز بن بستی برای تولیدکنندگان

از سویی دیگر بانک هایی که باید در عرصه تولید به کارزار حمایت از تولیدکنندگان بیایند به عرصه خرید و فروش ملک و یا مواردی از این قیبل روی آورده و بن بست هایی برای تولیدکنندگان به وجود آورده اند.

امید آن که دستگاه های نظارتی و بازرسان و به ویژه دستگاه قضایی کشور پیگیر ماجرا شود تا دست مافیای قدرت درخصوص نهاده های دامی و طیور از ستم به کشاروزان و مرغداران کوتاه شده و اگر سوءمدیریتی است با مدیران خاطی از صدر تا ذیل برخورد قاطع شود تا دیگر شاهد این همه نوسان قیمت در بازار مرغ نباشیم.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان