آخرین اخبار

16. بهمن 1399 - 21:13   |   کد مطلب: 39434
طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس رد شد، با این وجود تاکنون مشخص شده 87.5 درصد نمایندگان استان همدان به طور قاطع به آن رأی مثبت داده اند، انتظار می رود دیگر مجلسی ها هم مردم را محرم بدانند و با تغییراتی مثبت در طرح، پیگیری مجدد آن را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ صبح روز چهارشنبه 15 بهمن ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست جلسه علنی خود با طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند و این آیین نامه  با ۱۵۳ رای موافق و ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۲۸ رای مأخوذه تصویب نشد.
از این رو با توجه به مطالبات مردمی بر آن شدیم تا بدانیم از هشت نماینده استان همدان کدام یک به این طرح ردی موافق دادند و کدام یک مخالف بودند.
*رأی قاطع بیش از 87 درصد نمایندگان استان همدان به طرح شفافیت آراء نمایندگان
با بررسی ها و مصاحبه های انجام شده مشخص شد که نمایندگان شهرستان های تویسرکان، همدان، ملایر، نهاوند و اسدآباد به طرح شفافیت آراء نمایندگان رأی موافق داده اند و در حال حاضر تنها رأی نماینده رزن مشخص نشده، تلفن همراه او در دسترس نبود.
*لزوم شفافیت عملکرد قوه مقننه
در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: درقانون اساسی ما فعالیت و اقدامات نمایندگان در مجلس بر شفافیت آراء طراحی شده، بدان معنا که از همان ابتدا قانون اساسی الزام کرده که مجلس مذاکرات جلسه علنی را لااقل از رادیو بخش کند و این مطلب نشانگر لزوم عملکرد شفافیت قوه مقننه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی اظهار کرد: قبل از مطرح شدن رأی گیری به صورت الکترونیکی، نمایندگان به صورت قیام و قعود رأی مثبت و منفی خود را اعلام می کردند و مردم هم می توانستند از رأی نماینده خود در تلویزیون و یا فیلم های انتشاری، مطلع شوند و در این خصوص مشکلی نبود.
*مطالبه مردمی برای شفافیت آراء نمایندگان مجلس، به حق است

نماینده مردم تویسرکان افزود: مطالبه مردمی برای شفافیت آراء نمایندگان مجلس از زمان الکترونیکی شدن آراء نمایندگان آغاز شد که دیگر نوع آراء مشخص نبود و البته مطالبه به حقی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
مفتح با بیان اینکه بنده در دوره قبل مجلس یعنی در مجلس دهم نه تنها با طرح شفافیت آراء بلکه با تصویب دو فوریتی آن نیز موافق بودم، تصریح کرد: آن زمان تأکید بنده بر آن بود که قبل از انتخابات مجلس یازدهم، مردم انقلابی بدانند که آیا نمایندگانشان با موضوع شفافیت آراء موافق هستند یا نه و برای انتخابات مجلس با شناخت از مواضع کاندیداها تصمیم مناسب تری بگیرند.
*به نظر نمایندگان مخالف طرح شفافیت آراء به تفاوت شور اول و دوم توجهی نکردند
وی با اشاره به اینکه روز گذشته طرح شفافیت آراء نمایندگان مجدد در مجلس مطرح شد، عنوان کرد: تعدادی از نمایندگان به عنوان مخالف به طرح ایراداتی گرفتند، به نظر می رسد که آن نمایندگان مخالف توجهی به طرح موضوعات در شور اول و دوم مجلس نداشتند، چرا که برای تصویب هر قانونی در مجلس نیاز به برگزاری دو شور داریم.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در شور اول این موضوع مورد سؤال قرار می گیرد که آیا اصلاً نمایندگان به مسئله مطرح شده حالا می خواهد رأی اعتماد، استیضاح و یا همین طرح شفافیت آراء باشد، ورود پیدا کنند یا خیر.
مفتح تصریح کرد: در حقیقت رأی مثبت شور اول مجلس به هر موضوع مطرح شده، “رأی به اجازه به مجلس، برای ورود به موضوع مورد بحث است” و بعد آن موضوع در شور دوم مجلس مطرح می شود، بنابراین در شور دوم نمایندگان به ارائه ایرادات و یا دفاعیات خود از هر طرحی می پردازند.
*فرصت برای بررسی مجدد طرح شفافیت آراء نمایندگان همچنان باقی است
وی عنوان کرد: ایرادات و اشکالات گرفته شده بر طرح شفافیت آراء از سوی نمایندگان مخالف جزئی بود و اگر به این مسئله واقف بودند بهتر بود در شور دوم مطرح شود، چرا که ماهیت رأی گیری در شور اول با شور دوم متفاوت است، اما این مسئله روز گذشته رخ نداد.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه مطابق با آیین نامه های داخلی اگر طرحی در شور اول رد شود، تا ۶ ماه دیگر نمی توان عین آن طرح را مجدد مورد بررسی قرار دهد، گفت: با این وجود می شود با تغییراتی در طرح آن را زودتر مورد بررسی قرار داد.
*مطالبه درالجهاد از دیگر نمایندگان مجلس؛ مردم را محرم بدانید
به گزارش رودآور؛ با یک حساب سرانگشتی تاکنون مشخص شده که 87.5 از نمایندگان دارالجهاد استان همدان به طور قاطع با به طرح شفافیت آراء نمایندگان رأی مثبت داده و موافقت خود را اعلام کردند.

امید آن که دیگر نمایندگان سایر استان ها در چالش شفافیت آراء وارد کارزار شوند و در این خصوص بیایند و موضع خود را برای مردم به طور روشن بیان کنند، چرا که مردم به عنوان ولی نعمتان نظام محرم هستند نه محرمان.اینان همان مردمی هستند که با هزاران امید پای صندوق های رأی رفتند و حال از نمایندگان خود می خواهند با آنان روراست باشند.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان