آخرین اخبار

6. اسفند 1399 - 7:13   |   کد مطلب: 39527
روزگاری یک موسیقیدان که با عشق و ارادت محسن روح افزا به مولا علی(ع) آشنا بود، آهنگی شورآفرین برای شعر "علی را چه بنام؟" می سازد و این ترانه دل انگیز با نت های زیبای موسیقی و صدای روح افزا گره می خورد تا قطره ای از دریای بیکران فضیلت علی (ع) را نشان دهد و همچون ساز زیبای هستی تسبیح گویان با ذکر مولا علی(ع) کوک می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ مولا علی(ع) متصل به دریای بیکران هستی است که نه در وصف من و تو می گنجد نه در وصف شعر و شاعران و واعضان و فضیلت گویان آن حضرت.هر شخصی به هر طریقی او را وصف می کند و حتی وصف آن قهرمان دو عالم در زبان پیروان دیگر ادیان تفسیری زیبا دارد.

*ساز زیبای هستی تسبیح گویان با ذکر مولا علی(ع) کوک شده است

یکی در بیان شخصیت وارسته آن امام همام شعرها می سراید، آن یکی قلم برداشته و کتاب ها می نویسد، یکی هم با ملودی زیبای هستی برای مولا علی (ع) می نوازد و دیگری هم برایش می خواند و اما هنوز هم که هنوز تا دنیا دنیاست همگان اذعان دارند که در وصف مولایشان آن گونه که باید و شاید نگفته اند.

در میان این غوغای تماشایی عالم از جن و انس گرفته تا تک تک ذره های جهان هستی که تسبیح به دست گرفته و ذکر مولا علی (ع) می گویند، به سراغ استاد محسن روح افزا می رویم، کسی که با موسیقی دانان و نوازندگان بزرگ کشور و ساخت آثار متعدد با مرکز موسیقی صداوسیما اجراهای مختلفی داشته و از مهمترین آثار او می توان به "گل های جاویدان" و"مناجات های خواجه عبدالله انصاری" اشاره کرد.

* استاد روح افزا از اجرای " علی را چه بنامم؟..." برایمان می گوید

او از پیشکسوتان هنر اصیل موسیقی است که در سال 44 در تویسرکان متولد شده. این استاد بزرگ از سال 66 خوانندگی را از اداره فرهنگ و ارشاداین  شهرستان آغاز کرد، روح‌افزا ضمن شرکت در جشنواره‌های مختلف موسیقی در کشور، در سال 68 فعالیت هایش را با مرکز همدان ادامه داد که حاصل این همکاری اجرای 100 برنامه تلفیقی شعر و موسیقی، 100 برنامه ساز و آواز و 20 تصنیف و ترانه به تهیه‌کنندگی کمال مدنی بود. همچنین این هنرمند برجسته تویسرکانی به سبب قابلیت‌ها و توانایی‌هایش از سال 75 همکاری خود را با مرکز صدا و سیمای تهران آغاز کرد.

روح افزا سال 75 ترانه ای زیبا که سرورده مهدی سهیلی است را در صدا و سیما اجرا می کند با این مطلع که؛ " علی را چه بنامم؟علی را چه بخوانم؟ ندانم، ندانم، ثنایش نتوانم، نتوانتم..."

*برای بیان ذکر مولا علی(ع) با وضو باشیم

این هنرمند و پیشکسوت عرصه موسیقی کشور در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ برای آن که ذکر مولا علی(ع) را بر زبان جاری می سازد، وضو می گیرد و معتقد است هر کاری توسط هر شخصی در هر جایگاه و هر مسئولیتی که در عالم هستی باشد اگر بخواهد به سرانجام برسد با وضو بودن و گفتن بسم الله الرحمن الرحیم شرط موفقیت در آن است.او تمام کارهای را همین گونه با ذکر الله و با وضو آغاز کرده.

* گره خوردن نت های موسیقی و صدای روح افزا برای  ترانه "علی را چه بنام؟..

می گوید؛ سال 75 با مرحوم شهریار یوسفی که فردی جهادی در صدا و سیما بود مشغول به کار می شود، مرحوم یوسفی مناجات های روح افزا را با دقت گوش می دهد و در اندک مدتی با روحیات این خوانده بزرگ کشورمان آشنا می شود، به دنبال همین آشنایی و مشاهده عشق و ارادت استاد روح افزا به مولا (ع) آهنگی زیبا برای شعر سهیلی همان "علی را چه بنام؟..." می سازد و این ترانه زیبا با نت های زیبای موسیقی و صدای روح افزا گره می خورد، تا قطره ای از دریای بیکران علی (ع) را نشان دهد.

*کارها به کرم مولا علی (ع) پیش می رود

روح افزا تأکید دارد اگر ترانه "علی را چه بنام؟..." را توانستم اجرا کنم و بسیاری به آن علاقه مند شده اند، همه به کرم مولا (ع) و عنایت ویژه آن حضرت بوده وگرنه  من کجا و آن شخصیت وارسته کجا، این کرم امام علی(ع) و فرزندانش است که به عالم هستی نور خدایی می بخشد و آنجا که در قرآن کریم آمده؛ " فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ يعنی جمال و جلال خدا در انسان متجلی است" ، بی تردید این انسان بزرگ را باید در رخ مولایمان دید.

*در وصف مولای متقیان زبان ها قاصر و قلم ها ناتوان اند

او عنوان می کند؛ شخصیت مرتضی علی (ع) این مولای هستی آنقدر عظیم و بزرگ است که نه  تنها من بلکه بزرگان عالم هم آن گونه که باید و شاید در وصفش مانده اند.زبان ها قاصر و قلم ها ناتوان اند و هر کسی به اندازه جایگاه خود از مولا علی(ع) که متعلق به اهل عالم است می گوید، برخی علی (ع) را آینه تمام نمای خدا معرفی می کنند و راه شناخت حضرت حق و گام نهادن در مسیر الهی را تنها حرکت در شناخت آن شیرخدا می دانند و این گونه بیان می کنند که اگر خواهی که بینی رخ حق را علی (ع) را بنگر؛ " خدا را می‌توان بینی اگر آئینه این باشد/ خدا را شُکر مولایم امیرالمومنین باشد".

این پیشکسوت عرصه موسیقی کشور ادامه می دهد: در وصف مولا علی(ع) شاید یکی از بهترین اشعار مربوط به شعر شهریار باشد که سروده؛ "نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت/متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را "

*مولا علی(ع) ابرمرد عالم

زمانی که از روح افزا می پرسیم با شنیدن نام مولا علی(ع) نخستین واژه ای که به ذهن شما خطور می کند،  چیست می گوید: ابر مرد عالم، مظلوم عالم، بهترین همسر و پدر عالم و هر چه بهترین و نابترینش را در جهان هستی جستجو می کنیم در وجود نازنین مولا علی(ع) می یابیم.

*برای آرامشمان؛ دست به دامان مولا علی (ع) می شویم

او معتقد که اگر ما در شرایط ویژه امروز با این جو اقتصادی و سیاسی و همه گیری بیماری کرونا، صاف و صادق متصل به دریای بیکران امیر المؤمنین(ع) شویم که به اقیانوس الهی وصل است، بی شک نجات می یابیم و یکی از این بهترین راه ها برای دستیابی به آرامش دست به دامن مولا علی (ع) شدن است، چنان که شاعر می گوید؛" اگر خسته جانی بگو یا علی اگر ناتوانی بگو یا علی اگر تن بیفتد میان بلا مترس از بلا و بگو یا علی(ع)" و این گونه دنیا زیباتر می شود.

*محب مولا علی (ع) زبانش در را حق می چرخد

از این خوانده بزرگ کشورمان می خواهیم تا ما را برای زندگی در مسیر مولایمان علی(ع) راهنمایی کند، روح افزا در این باره عنوان می کند، شیعه و محب مولا علی(ع) خوب می داند که زبان 50 گرمی را کجا حرکت دهد، چرا که بسیاری از مشکلات ما بر سر همین زبان است که در مسیر درست نمی چرخد و اگر در راه حق به حرکت در آید سعادتمند می شویم و به گفته باباکوهی در شیراز"آن زمان است که امام علی (ع) خودش می آید و در قلب ما نفوذ می کند."

*نهج البلاغه سبک زندگی الهی را برایمان ترسیم کرده

استاد روح افزا به جمله ای بی نظیر در نهج البلاغه اشاره می کند آنجا که امام علی(ع) می فرمایند: " چه بسيار است پندها و چه اندك اند، پند پذيرندگان" و ادامه می دهد: درس ها و عبرت های بسیار در نهج البلاغه آمده و سبک زندگی را در تمامی مسائل را برای همگان روشن ساخته و ترسیم کرده است.

*مرد بودن به حرکت در مسیر مولا عل(ع) و شهامت داشتن در بیان حق است

این پیشکسوت عرصه موسیقی و خواندگی ایران اسلامی عنوان می کند که روز مرد متعلق به همه دوستداران علی(ع) و سن و سال و جنسیت مهم نیست، بلکه مرد بودن به حرکت در مسیر حق و مولایمان علی(ع) و شهامت داشتن در بیان حق است و چه بسیار بانوانی که در این راه شهادت داشته و گام نهاده اند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان