آخرین اخبار

7. اسفند 1399 - 0:09   |   کد مطلب: 39534
وامق یعنی عاشق و این روزها شاعر تویسرکانی متخلص به همین عنوان،عاشقانه های خود در مدح و ثنای مولا علی(ع) را این گونه می سراید: "سرچشمه بقاء نشان ولای توست، کوثر کمی نَمیست به سبوی تو یا علی (ع)" و معتقد است که عظمت آن دریای معرفت الهام بخش شعر شاعران می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ امیرالمؤمنین امام علی (ع) روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام الفیل، در شهر مکه و در کعبه چشم به جهان گشودند.شخصیتی که همتای او در عالم وجود ندارد، در فضیلت آن بزرگ مرد عالم هستی، آیات و احادیث بسیاری عنوان شده است.

*ثواب بسیار بیان فضایل مولا علی(ع)

چنانچه در بحارالانوار آمده که پیامبر مهربانی ها فرمودند: " خداوند بلند مرتبه برای برادرم عل ی بن ابی طالب علیه السلام فضایلی قرار داده که از شدت بسیاری، به شماره در نمی آید. هر که فضیلتی از فضایل او را بخواند و به آن اقرار داشته باشد، خداوند از گناهان گذشته و آیندة او در می گذرد و هر که یکی از فضایلش را بنویسد، تا آنگاه که اثری از آن نوشته باقی باشد، فرشتگان پیوسته برایش استغفار می کنند و هر که فضیلتی از فضایل او را بشنود، خداوند آن دسته از گناهانش را که از راه گوش کسب کرده، می بخشاید و هر که به نوشت های از فضایل او نظر افکند، خداوند گناهان چشم او را می آمرزد. سپس فرمود: نگاه کردن به علی بن ابی طالب علیه السلام عبادت است و خداوند ایمان هیچ بند های را نمی پذیرد جز به ولایت او و برائت از دشمنان او."

در همین کتاب در حدیثی از رسول خدا(ص) دیگر عنوان شده که آن حضرت فرمودند: "اگر باغها قلم شوند و دریا مرکب شود و جنّیان حسابگری کنند و آدمیان بنویسند، نمی توانند فضایل علی بن ابی طالب علیه السلام را جمع آورند و برشمرند."
هر آن که عاشق و دلداده مولا علی(ع) است  به اندازه بهره مندی خود از اقیانونس معرفت ایشان حرف ها به میان آورده، قلم ها برداشته و یا با زبان خویش مطالب و کلام زیبایی در بیان فضایل عنوان می کند.یکی می نویسد و دیگری هم می سراید.

*اشعاری که برای ائمه باشد تا ابد ماندگار است

شاعران بسیاری در سراسر دنیا بودند و هستند که در مدح امام مولا علی(ع) اشعاری ماندگار سروده اند و این گونه دل های خود را به مولایشان متصل می کنند.

در این میان به سراغ حسین بیات شاعر معروف تویسرکانی می رویم، او را به نام حاج حسین می شناسند و تخلصش وامق است.

حاج حسین در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ می گوید: متولد سال 1323 هستم و از آنجا که در خانواده ای مذهبی متولد شدم و آنان نیز دلداده حسین(ع)، نام مرا حسین نهادند.

او هنوز به سن 18 سالگی نرسیده به شغل معلمی مشغول می شود و همزمان درسش را هم در رشته زبان ادامه می دهد و بعدها به عنوان مدرس زبان انگلیسی و ادبیات فارسی در تهران و تویسرکان تدریس می کند و این روزها بازنشسته است.

*سروردن برای اهل بیت به ویژه مولا علی(ع) عنایت خداست

این معلم، شاعر، صخره نورد و کوهنورد تویسرکانی که کارآفرین نیز هست، با تأسیس یک آژانس برای پنج نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و همه برکات زندگی خود را از عنایت خدا و اهل بیت عصمت و طهارت می داند، از این رو اشعار بسیاری در مدح و ثنای چهارده معصوم علیهم السلام سروده است.

* عظمت علی(ع) الهام بخش شعر شاعران

حاج حسین عنوان می کند که شعر و شاعری در بیان فضایل امام علی(ع) لطفی است که خدا عنایت کرده و اگر این گونه نبود حتی یک مصرع هم نمی توانستم درباره مولا علی(ع) بسرایم و گویا مطالب الهام می شود، اصلاً باید گفت که عظمت و بزرگی آن حضرت خود برای شاعران الهام آفرین است.

او ادامه می دهد، تخلصم را وامق گذاشتم عنی یعنی عاشق، و اشعار متعددی در حوزه های مدح ائمه اطهار(ع)، دوران انقلاب و دفاع مقدس سرورده ام.

و این گونه وامق تویسرکانی جدیدترین غزلش در وصف مولا علی(ع) را برایمان می خواند:

جان ها فدای نام نکوی تو یا علی (ع)

ماییم و خاک پوشی کوی تو یا علی (ع)

عالم به یُمن یاد شریف تو قائم است

خورشید را جلوه ز روی تو یا علی (ع)

سرچشمه بقاء نشان ولای توست

کوثر کمی نَمیست به سبوی تو یا علی (ع)

هر کس گرفت راه به تو سو بی شک نجات یافت

اهل فراق مست سبوی تو یا علی (ع)

در زندگی به هیچ برابر نمی کنم

 ملک جهان به یک سر موی تو یا علی (ع)

دستم بگیر و خوی مرا همچون خویش کن

کائنات وامه خوی تو یا علی (ع)

وامق به بوی وصل تو تنها نه سرخوش است

عالم معطر است به بوی تو یا علی(ع)

انتهای پیام/ز

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان