آخرین اخبار

27. اسفند 1399 - 15:30   |   کد مطلب: 39633
دستگاه قضایی استان همدان با عملیاتی کردن طرح های مبتکرانه و هوشمندانه ای چون معتذرین و راه اندازی سامانه ساآب توانسته در راستای پایش موجودی پرونده ها و برنامه ریزی سالانه عملکرد مثبتی ارائه دهد، تا جایی که در سه شاخص برقراری صلح و سازش، اتقان آراء و میزان رضایتمندی مردم رتبه نخست کشور را از آن خود کرد و مورد تقدیر معاون قوه قضائیه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به تازگی «حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضائیه با ارسال تقدیرنامه از دستگاه قضایی استان تقدیر کرد.

در بخشی از این تقدیرنامه عنوان شده؛ "جناب آقای عدالتخواه، رئیس کل محترم دادگستری استان همدان، بدینوسیله از تلاش های ارزشمند جنابعالی و همکاران محترم آن دادگستری پیرامون عملکرد مثبت در راستای پایش موجودی پرونده ها و برنامه ریزی سالانه برای رؤسای محاکم و حوزه های قضایی در سال 1399 تقدیر و تشکر می نمایم."

و اما برسیم به اینکه دستگاه قضایی استان چرا و چگونه توانست مورد تقدیر پایتخت نشینان قرار گیرد.

محمدرضا عدالتخواه کمی بیشتر از یکی سالی می شود که به عنوان رئیس کل دادگستری استان همدان معرفی شده است.در این مدت اقدامات درخور توجهی در سطح استان در دست پیگیری قرار گرفت و ایده پردازی، برنامه ریزی و عملیاتی شد، اقداماتی که همسو با سیاست های کلی طرح ریزی شده آیت الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جریان است.

بی تردید همه مردم کشور تغییر و تحولات اساسی و اصولی آیت الله رئیسی در همین مدت کوتاه که او سکان قوه قضائیه را به دست گرفته احساس کرده اند، از برخورد با دانه درشت ها در مفاسد اقتصادی گرفته تا با آنانی که امنیت کشور و مردم را به مخاطره انداخته اند.

همین سبک توجه به امور مردم و تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی را می توان در سطح استان همدان مشاهده کرد با یک تفاوت قابل ملموس تر نسبت به سایر استان ها، چرا که در این استان طرح های خلاقانه و مبتکرانه ای برنامه ریزی و عملیاتی شده است.

عدالتخواه جوان گرایی، کادرسازی و بهره گیری از نیروی‌های متعهد و انقلابی در دستگاه قضائی را از رویکردهای پیش روی خود قرار داده، تا جایی که در تمامی شهرستان های استان از رؤسای دادگستری و دادستان های جوان بهره برده است.

دستگاه قضایی استان همدان در چندین شاخصه مهم برنامه ریزی های مدون و گسترده ای انجام داده که بسیاری از آن طرح ها عملیاتی شده است.

از جمله این موارد می توان به ارائه طرح های مبتکرانه از سوی دادگستری استان همدان در راستای ایجاد صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده های قضایی اشاره کرد.برنامه ای جامع و کامل که با عنوان ستاد تألیف قلوب، با دو کمیته معین آن یعنی مصلحین و معتذرین در دست انجام است.

به گفته عدالتخواه با فعالیت کمیته معتذرین در استان از دهم مهر ماه سال جاری تاکنون، یک هزار و 17 پرونده قضایی به مصالحه ختم شد، تا در نهایت معادل 10 میلیارد و 700 میلیون تومان جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و 4 میلیارد و 600 میلیون تومان جزای نقدی از نظر جنبه عمومی جرم بخشیده شود.

از دیگر طرح های خلاقانه دستگاه قضایی همدان، راه اندازی سامانه ساآب سیستم ارزشیابی آرای بدوی است، طرحی هوشمندانه برای کیفیت بخشی به احکام دادگاه ها. در این زمینه همدان برای ارائه سیستم "ساآب" به سایر دادگستری های کشور اعلام آمادگی کرده است.

همچنین شاهد بودیم در یک سال اخیر 84 درصد از پرونده های معوقه در حوزه‌های قضایی همدان تعیین تکلیف شد و این حوزه توانست، رتبه نخست کشوری در سه  شاخص برقراری صلح و سازش، اتقان آراء و میزان رضایتمندی مردم را از آن خود کند.

ناگفته نماند با تلاش رئیس کل دادگستری همدان و همکاران او برای تحقق سیاست حبس زدایی، برنامه ریزی های گسترده ای نیز انجام گرفت و این مسئله جزء اولویت های اصلی حوزه قضایی استان همدان محسوب می شود و بدین ترتیب بیش از ۱۵۰۰ زندانی همدانی در یک سال اخیر مشمول عفو شده و از زندان آزاد شدند، این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته آمار زندانیان همدانی که مشمول عفو شده بودند تنها کمی بیش از ۵۰۰ نفر بوده است.

حمایت از فعالان حوزه اقتصادی استان و  توسعه الکترونیکی دادرسی ها از دیگر فعالیت ها و برنامه ریزی های سالانه دستگاه قضایی همدان است.

عدالتخواه درخصوص سامانه دادرسی الکترونیکی که امنیت دادرسی را افزایش می دهد، گفته که، "با عملیاتی شدن این طرح، شاهد تسریع در دادرسی ها هستیم، ضمن آن که نه تنها صرفه جویی در هزینه و وقت می شود بلکه در روزهای کرونایی از ازدحام مراجعه کننده در دادگاه ها و دادسراها کاسته می شود."

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان