آخرین اخبار

22. فروردين 1400 - 12:48   |   کد مطلب: 39728
با توجه به خسارت پنج درصدی سرمای بهاره به باغات و بخشی از مزارع استان همدان و آسیب دیدن 20 تا 30 درصد از باغات میوه تویسرکان، کارشناسان تأکید دارند که رفتن به سمت سرشاخه کاری وتعویض تاج درختان ضعیف، باغات را در برابر سرما مقاوم می سازد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ سرمای بهاره همیشه یکی از معضلات طبیعی برای کشاورزان و باغداران محسوب می شود و اگر پیشگیری های لازمه انجام نشود، بی تردید بخشی عظیمی از محصولات آنان نابود شده و از نظر اقتصادی نیز گریبانگیر مشکلات بسیار می شوند.

استان همدان در منطقه سردسیری واقع شده و از این امر نیز بارها آسیب دیده است.

* سرمازدگی 5 درصد از باغ ها و بخشی مزارع استان همدان

به گفته «احد ظفری» رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان سرمازدگی بهاره به پنج درصد از باغات و بخش زراعی این استان آسیب وارده کرده است.

وی عنوان کرد: به طور عمده این خسارت مربوط به کاهش دمای محسوس بین روزهای 6 تا ۱۸ فروردین ماه جاری بود که در نهایت متأسفانه یک هزار و ۸۱۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال به محصولات باغی و ۲۳۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال به محصولات زراعی استان همدان خسارت وارد کرد.

*سرما به بیش از 4 هزار هکتار از باغات و مزراع تویسرکان خسارت وارد کرد

همچنین در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: 20 تا 30 درصد از 2 هزار و 500 هکتار  از باغات میوه به ویژه گردو و دو هزار هکتار از زمین های زراعی شهرستان که به طور عمده غلات بوده، 30 تا 35 درصد دچار سرمازدگی شدند.

وی رفتن به سمت سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان ضعیف در برابر سرما را یکی از راهکارهای اساسی در برابر سرمای بهاره یا پاییزه برشمرد.

* ضرورت بهره گیری از سرشاخه کاری برای مقاوم سازی درختان در برابر سرما

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه علوم روز دنیا در افزایش کیفی و کمی محصول برداشت شده از واحد سطح اثرگذار است، افزود: امیدواریم با بالا بردن کارآمدی نهالستان گردوی این شهرستان که در غرب آسیا منحصر به فرد است و همچنین تشویق و ترغیب کشاورزان به بهره گیری از طرح سرشاخه کاری درختان گردو، درختانی مقاوم به سرما و دیگر آفات پرورش دهیم.
اکبری تصریح کرد: بدین ترتیب در یک چرخه جوان سازی درختان گردو، شاخه های اصلاح شده با درختان موجود پیوند زده می شود و به تدریج این درختان در برابر سرمای دیر رس بهاره و زودرس پاییزه و حتی دیگر آفات مقاوم می شوند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان