آخرین اخبار

31. فروردين 1400 - 5:34   |   کد مطلب: 39781
معرفی مسیرهای صعود به بام جدید استان همدان با زمان پیمایش کمتر نسبت به رخ شمالی؛
جاذبه بام جدید استان همدان برای فاتحان سیمرغ کوه های ایران/ فاتحان "کِوبُری" مجذوب چشمه ها و آبشار مسیر صعود شده اند+تصاویر
در این گزارش بر آن شدیم تا مسیرهای متعدد برای صعود به قله کِوبُری یعنی بام جدید استان همدان از سمت باغ شهر سرکان آن هم با مسافت و زمان کوتاهتری در قیاس با پیمایش از رخ شمالی(شهر همدان)، را برای علاقه مندان به کوهنوردی معرفی کنیم.گفته شده؛ کوهنوردان کشور برای اجرای طرح سیمرغ علاوه بر ۳۰ قله کشور، می بایست فاتح این قله هم شوند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ از سال ۹۵ فدراسیون کوهنوردی اجرای طرح ۳۱ قله را با عنوان "سیمرغ کوه‌های ایران در دستور کار خود قرار داده است. این فدارسیون صعود و معرفی بلندترین قله هر استان و نیز معرفی جاذبه گردشگری ورزشی_طبیعی را از اهداف پروژه ۳۱ قله اعلام کرده تا بدین وسیله زمینه برای توسعه بیش از پیش صنعتی به نام گردشگری کوهستان فراهم شود.

و اما اواخر تابستان سال گذشته پیگیری ها و تحقیقات کوهنوردان و نماینده مردم تویسرکان به نتیجه رسید و با اعلام فدراسیون کوهنوردی "قله کوبری" واقع در این شهرستان به عنوان بام جدید استان همدان ثبت و معرفی شد و فدراسیون کوهنوردی اعلام کرد؛ "با استعلام صورت گرفته از سازمان نقشه برداری کشور مبنی بر تعیین مرتفع ترین قلل استان همدان، این سازمان طی نامه ای ارتفاع قلل یخچال به مختصات ´´21´28°48 را ۳۵۷۰ متر و «کوبره» به مختصات ´´39´51°32 را ۳۵۸۶ متر تعیین کرد."

از این رو کوهنوردان کشور برای اجرای طرح سیمرغ علاوه بر ۳۰ قله کشور، می بایست فاتح این قله هم شوند.

در این بین با گفت و گو با کوهنوردان و متولیان اداره ورزش و جوانان شهرستان برآن شدیم تا با هدف معرفی هرچه بیشتر بام جدید استان همدان به صورت گزارشی، اطلاعات جامعی برای مسیر های صعود به قله کوبری از سمت ضلع جنوبی واقع در تویسرکان شهرسرکان را در اختیار خوانندگان همیشه همراه رودآور قرار دهیم.

*برنامه های پیشنهادی برای صعود به بام جدید استان همدان از رخ جنوبی شهر سرکان

شروع صعود به قله کِوبُری از سمت باغ شهر سرکان است و کوهنوردان با گذشتن از کوچه باغ های چشم نواز بهشت غرب ایران حرکت کرده و با انتهای جاده آسفالت به جاده خاکی می رسند، این جاده مسیر دسترسی به آب بند بریوه و آبشار گورینو این شهر است.

آنان مسافت پنج کیلومتری به سمت چمن سرهنگ را ادامه می دهند تا به ابتدای مسیر کوهپیمایی که در بهار، تابستان و پاییز در ارتفاع 2850 متری قرار دارد برسند که تا این جای مسیر هم می توان با انواع وسایل نقلیه رسید.

ناگفته نماند کل مسیر کوهپیمایی و صعود چهار کیلومتر با شیب ملایم و آن هم با زمان تقریبی دو ساعت است، در صورتی که کوهنوردان از ابتدای جاده آسفالت قصد کوهپیمایی را داشته باشند می توانند از راه دسترسی سنگ پنه با پیمودن مسافت سه و نیم کیلومتری به چمن سرهنگ برسند که که در مقایسه با رخ شمالی در زمان صعود و فرود شما حدود پنج ساعت کوهپیمایی کمتر انجام می شود.

* فاتحان "کِوبُری" مجذوب چشمه ها و آبشار مسیر صعود شده اند

در طی مسیر کوهنوردان با چندین چشمه و دو دو جانپناه روبرو می شوند و گفته شده که آخرین چشمه یعنی "چشمه سرده" در ارتفاع 3250 متری می تواند به عنوان تأمین کننده آبی مطلوب برای صعودکنندگان به این قله باشد.

در هنگام صعود به بام جدید استان اگر افرادی باشند که تمایل به طبیعت گردی داشته باشند می توانند تا انتهای جاده ماشین رو چمن سرهنگ را طی کرده و بعد و پاکوب یال سمت چپ ر اتا ابتدای دره قلعه حیدر و آب بند سیاه کمر با پیمودن مسافت دو کیلومتر ادامه دهند که و به آبشار اللو و سایت صخره نوردی می رسند.

بودن کنار این آبشار حتی برای مدتی اندک انرژی چندانی به کوهنوردان می دهد و در نهایت آن ها با عبور از دره پر آب و جنگلی برنامه صعود از پیش تعیین شده خود را به پایان برسانند.

همچنین اگر کوهنوردانی قصد صعود یک روزه را داشته باشند، می توانند در خط الراس، علاوه بر صهود بام استان همدان، قله های یخچال، گاو بره و اردک مردک را به طول مسافت دو و نیم کیلومتر طی کرده و از دیدار منطقه زیبا و دست نخورده کوهستان الوند به ذوق بیایند و در نهایت برای بازگشت مسیر سه کیلومتری دره الجی را برگزینند.

برنامه یک روزه دیگری برای صعود به کوبری را هم اداره ورزش و جوانان تویسرکان پیشنهاد داده و آن طی خط الراس شرقی الوند است که کوهنوردان می توانند علاوه بر قله کوبری، قله های یخچال وخاکو را با مسافت هفت کیلومتری و با زمان کمتر از دوساعت صعود کنند، در این برنامه مسیر بازگشت کوهنوردان از دره بزرگ سرکان به طول یک و نیم کیلومتر است و آنان با رسیدن به آبشار بی نظیر اللو می توانند صعود خود را با طبیعت گردی به پایان برسانند.

در صورتی که کوهنوردان فرصت بیشتری برای برنامه در نظر گرفته باشند می توانند قله خاکو را به سمت شرق ادامه داده و پس از پیمایش مسافت یک و نیم کیلومتری به قله شاهنشین برسند، همچنین می توانند برنامه را برای صعود قله کاله قاضی ادامه دهند در غیر این صورت برای  استراحت مسیر پناهگاه الغدیر را انتخاب کنند و برنامه را در نزدیکترین نقطه که دسترسی ماشین رو دارد به نام چال کوکی به پایان برسانند.

به گفته کوهنوردان مسافت و زمان مسیرهای مطرح شده در مقایسه با پیمایش از رخ شمالی از سمت شهر همدان و فقط صعود بام استان همدان بود به نسبت قابل توجهی کمتر است.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان