آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1400 - 7:48   |   کد مطلب: 39805
محمدمهدی مفتح، بهبود فضای کسب و کار را از ابعاد اصلی تولید می داند و ارتقاء این حوزه را زمینه ساز کاهش بیکاری و تورم، اما دستگاه های اجرایی در این راه همراه نیستند، او تأکید دارد که هزار توی صدور مجوزهای بی تأثیر دولت در مسیر تولید، ناسلامتی اقتصادی را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ رهبر معظم انقلاب سال ۱۴۰۰ را سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها" نامگذاری کردند.

نگاه موشکافانه رهبری مانند پدری دلسوز این بار نیز سبب شد تا ریزبینانه مسائل مربوط به تولید بیان و این گونه نقشه راه کشور در یک سال طرح ریزی شود.

*نگاه ویژه به قدرتمندی در چرخه تولید، در جنگ اقتصادی یک ضرورت است

سالیان سال است که عناوین سال ها حول محور اقتصاد و چرخه تولید باز می چرخد و این مطلب نشان می دهد که در جنگ اقتصادی، قدرتمندی در این عرصه از ضرورت های اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

*پشت گوش انداختن چند ساله دولت در ارائه لایحه ای برای رفع قوانین مزاحم تولید

به تازگی «عبدالرضا مصری» عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس گفته که؛ " چندین سال است که از دولت تقاضا می‌کنیم برای رفع قوانین مزاحم تولید لایحه‌ای ارائه دهد، ارائه نداده و از طرفی هم آن طرحی که مجلس مطرح می‌کند با انتقاد دستگاه‌های اجرایی مواجه می‌شود.

وی تأکید کرده؛ " برای رفع موانع تولید، باید دستگاه‌های اجرایی قوانین مزاحم را بردارند. در صورت همراهی نکردن دستگاه‌ها و هریک از این عوامل تولید حذف قوانین دست و پاگیر به مشکل می‌خورد."

بی شک گشایش ها و رونق بیشتر در فضای کسب و کار کشور و رفع موانع موجود در مسیر تولید، زمینه ساز ارتقاء توسعه اقتصادی می شود که تنها با نگاه به داشته های درونی محقق شدنی است، مسئله ای که در گفت و گو با سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آن پرداختیم.

*نامگذاری عناوین سال های متعدد در مقوله تولید نشانگر تیزبینی رهبری است

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛ در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: چندسالی است که رهبر معظم انقلاب با تیزبینی و واقع نگری ویژه ای نامگذاری عناوین را در حوزه مسائل تولید متمرکز فرمودند.

وی اظهار کرد: حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور به طور دقیق به همین حوزه باز می گردد که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند.

* افزایش تولید منجر به کاهش بیکاری و تورم می شود

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بنده بارها گفته ام که افزایش تولید به معنای کاهش بیکاری و تورم خواهد بود و این موارد از اصول تعریف شده بدیهی در علم اقتصاد است.

مفتح تصریح کرد: بنابراین اگر ما دو مشکل اساسی کشورمان که بیکاری و تورم است را بخواهیم حل کنیم یکی از مهمترین راه حل های آن همین  توجه به تولید است.

*بهبود فضای کسب و کار از ابعاد اصلی تولید

وی عنوان کرد: تولید نیز ابعاد مختلفی دارد و یک بعد بسیار تأثیرگذار آن فضای کسب و کار است، این که یک فعال اقتصادی در فعالیتی که مد نظر دارد با اشکال و موانعی مواجه نباشد و به سادگی مسائل پیش روی او، از صدور مجوز تا بازار فروش حل شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در کشورمان، آن چنان که باید فضای کسب و کار، اوضاع و احوال مناسبی ندارد، گفت: در این شرایط یک فعال اقتصادی نمی تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد.

*گذشتن از هفت خوان رستم برای دریافت مجوزهای تولید

مفتح اظهار کرد: یک فعال اقتصادی از زمان ورود به عرصه تولید از همان ابتدای کار با لیستی از مجوزها روبرو می شود، که بالاجبار باید مراحل اداری طولانی و خسته کننده ای را برای اخذ آن ها طی کند و از هفت خوان رستم بگذرد.

* هزار توی صدور مجوزهای بی تأثیر دولت در تولید، ناسلامتی اقتصادی را رقم زده

وی تصریح کرد: بسیاری از این مجوزها هیچ تأثیر و فایده ای در کارکرد و عملکرد تولید هم ندارد و تنها سبب پیچیدگی کار و ناسلامتی اقتصادی در مسیرهای پیچیده ای که دستگاه های دولتی برای تولید ایجاد کرده اند، می شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یکی از موانع اصلی تولید پیچیدگی صدور مجوزها است، عنوان کرد: این هزار توی پیچیده، فعال‌اقتصادی را با صرف هزینه های مالی و هدر رفت زمان مواجه کرده و او را کار و تلاش می اندازد.

* دولت در سال های گذشته اقدامی برای پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها انجام نداده

مفتح افزود: بنابراین توجه به محیط کسب و کار یکی از اساسی ترین اقداماتی است که رهبر انقلاب از سال های گذشته تاکنون بر آن تأکید دارند و در سال جاری به طور مستقیم به دو مسئله اساسی در مسیر تولید، یعنی پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اشاره کرده اند.

وی تصریح کرد: این مطلب یعنی مسئله حمایت از تولید و رفع موانع بر سر راه تولیدکنندگان نیز به راحتی در نامگذاری عناوین سال های قبل هم قابل استنباط بود، اما متأسفانه از سوی دولت عملیاتی نشد و دستگاه های دولتی در این زمینه به خوبی عمل نکردند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: از این رو رهبر انقلاب در شعار سال جاری بسیار روشن بر مسئله حمایت از تولید تأکید و فرمودند باید موانع و مشکلات مسیر تولید موجود بر سر راه تولیدکنندگان از بین برود.

*ضرورت تنظیم برنامه های اقتصادی دولت با شعار سال

مفتح ابراز امیدواری کرد که با این نشانه گیری بسیار دقیق، روشن و تعیین مصداقی از سوی رهبر انقلاب در نامگذاری سال جاری، شاهد باشیم مسئولان دولتی خود را مؤظف بدانند که برنامه های اقتصادیشان را متناسب با شعار سال تنظیم کنند و این یک ضرورت است برای توسعه اقتصادی است.

*کم کاری زیرمجموعه های وزارت اقتصاد در رفع موانع و تسهیل در کسب و کار

وی ادامه داد: ناگفته نماند که ما ایجاد نهادی هم برای رفع موانع موجود در مسیر تولید در قانون تصویب کردیم و سال هاست تشکیلاتی در وزارت اقتصاد با ریاست وزیر اقتصاد و حضور دو نماینده مجلس و یک ناظر و تعدادی دیگر از مسئولان متولی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: کار این تشکیلات این است که به صورت ویژه قوانین را بررسی می کند، تا آن مواردی که چه از ابتدا و چه در جریان تولید به آن نیاز نیست حذف کند و یا آنجا که نیاز است به وضع قوانین ساده و آسان بپردازد.

مفتح افزود: این بدان معناست که ما نهادی به صورت تعریف شده برای تسهیل در فضای کسب و کار و حمایت از تولیدکننده در وزارت اقتصاد و داریی داریم و از قبل هم تعریف شده، ولی اراده ای برای رفع موانع تولید از سوی این نهاد تاکنون مشاهده نکرده ایم.

*دولت با سوءتدبیر در مسیر تولید مانع تراشی می کند

وی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰با توجه دقیق و عمل دستگاه های دولتی و دیگر مسئولان به فرمایشات رهبر انقلاب درخصوص شعار سال، شاهد حل مشکلات پیش روی تولیدکنندگان باشیم، مشکلاتی که تنها با نگاه به درون و بهره گیری از ظرفیت های داخلی حل شدنی است.

*حل مشکلات کشور تنها با نگاه به داشته های داخلی محقق شدنی است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: حل تمامی مشکلات کشور تنها به مدیریت برنامه ریزی شده باز می گردد، مدیریتی که نگاه به داشته های داخلی داشته باشد و بدون چشم داشت به دنیای غرب که هیچ گاه کمک کار ما نشده اند موانع را برطرف کند.

مفتح مشکلات اقتصادی کنونی را نشأت گرفته از ضعف در سوءتدبیرها و سوءمدیریت ها از سوی دولت برشمرد و گفت: در مسیر تولید گاهی حذف یک قانون ساده اما مانع تراش و یا وضع قانونی جدید و عملیاتی کردن آن می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کرد تنها باید خودمان پای کار بیاییم که اگر این گونه شود شاهد رشد مضاعفی در توسعه اقتصادی می شویم.

*یک دولت جوان یا با تفکری جوانگرایانه نفسش در مسیر تولید به شماره نمی افتد

به گزارش رودآور؛ برای پیروزی در نبرد اقتصادی که دشمن با تمام قواعلیه ملت ما رقم زده بی تردید، کشور نیازمند دولتی حزب اللهی و جوان و یا با تفکری جوانگرایانه است، تا در مسیر تولید و توسعه نفسش به شماره نیافتد.

دولتی که با شهامت و جسارت موانع تولید را یکی یکی از سر راه بردارد و همواره از توان علمی و تخصصی جوانان  این مرز و بوم بهره بگیرد و به ویژه نگاهش به دنیای غرب و کدخدای پوشالی آن ها نباشد، چرا که اعتماد به ابتکارعمل های جوانانه، تنها راهکاری است که می تواند زمینه ساز تحول بزرگ در حوزه اقتصادی کشور شود.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان