آخرین اخبار

14. مرداد 1400 - 12:20   |   کد مطلب: 40108
دور از انتظار نیست که با فعالیت معدن دوم در روستای سنجوزان، نه تنها محیط زیست این روستا بلکه زندگی اهالی هم با توجه به تخریب مراتع، باغات کشاورزان، از بین رفتن زیستگاه وحوش و کورشدن سرچشمه های آب نابود شود و حال مردم با اعتراضات گسترده خود خواستار لغو بهره برداری از این معدن شدند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان دارای معادن بسیاری است، اما نه تنها سود این معادن به طور عمده هیچ گاه به جیب مردم این دیار نرفته، بلکه خسارات متعددی هم به محیط زیست و حتی آب های زیرزمینی این شهرستان وارد آمده است.

به تازگی نیز شاهد موجی از اعتراضات اهالی روستای سنجوزان در تویسرکان بودیم، در بخشی از پیام ها و تماس های مکرر مردم این روستا با مجموعه خبری رودآور آمده؛ آنان تنها توقف فعالیت معدن دوم در روستا را خواستار هستند.
*هشدار؛ سنجوزان کشش دو معدن فعال را ندارد

در این باره سامنی یکی از اهالی روستا در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: ما روستانشینان چه گناه کرده ایم که باید تاوان ناآگاهی برخی مسئولان خود را پس دهیم.

وی با بیان اینکه به تازگی معدن دوم روستا نیز بدون آن که همانند معدن قبلی سودی برای مردم داشته باشد، فعالیت خود را آغاز کرده، اظهار کرد: معلوم نیست که مسئولان با چه انگیزه ای مجوز صدور مجدد فعالیت یک معدن دیگر در این روستا را داده اند!

سامنی عنوان کرد: مردم این روستا هیچ عایدی و خیری از معدن اولی ندیده اند، که حالا شاهد فعالیت معندی دیگر باشند، آن هم معدنی که به محیط زندگیشان هم آسیب وارد می کند.

*خسارت فراوان معادن به محیط زیست روستاها

همچنین گفته شده که شورای اسلامی و دهیاری روستای سنجوزان در نامه ای به مسئولان بالادستی مطرح کرده انده؛ :اکتشاف واستخراج معدن سنگ در روستای سنجوزان ازسال ۷۲ آغاز شده و کماکان ادامه دارد. در این سال ها خسارات فراوانی اهالی این روستا و روستاهای همجوار متحمل شده اند.

اخیراً نیز از سوی اداره کل صنعت و معدت همدان و همچنین اداره صنعت معدن تویسرکان پروانه بهره برداری از معدن دیگری در کنار معدن قدیمی صادر شده که به سبب نزدیکی به رودخانه و باغات روستا در صورت اجرایی شدن، زندگی اهالی این روستا را نابود می کند.

*زندگی و محیط زیست اهالی یک روستا در خطر است

در بخشی دیگر از این نامه عنوان شده؛ چنانچه اطلاع دارید استان همدان با خشکسالی های چند ساله مواجه بوده و در صورت هر گونه جابجایی خاک و بارش نخستین باران پاییزی با یک سیل عظیم و گل و لای مواجه خواهیم شد که سبب ویرانی و پرشدن مسیل ها و رودخانه منتهی به روستا می شود و این جدای از صدمات زیست محیطی است که بهره برداری از این معدن به زیست بوم این منطقه وارد می کند.

همچنین اعضای شورای روستای سنجوزان تأکید دارند؛ دور از انتظار نیست که به بهره برداری از این معدن؛ حرکت و جابجایی خاک، تولید گرد و غبار که تا کیلومترها باعث آلودگی محیط می شود، تخریب مراتع، باغات کشاورزان، از بین رفتن زیستگاه وحوش، کورشدن سرچشمه های آب، ایجاد سروصدای ناهنجار، تخریب جاده های روستایی به علت عبور ماشین آلات سنگین و مشکلاتی از این قبیل رخ دهد.

*معدنی که به آب روستای سنجوزان هم آسیب می رساند

مردم این روستا گفته اند که؛ ما اهالی سالیان متمادی هست که از کمبود آب کشاورزی رنج می بریم و به تازگی با مساعدت نماینده مردم تویسرکان، اداره جهاد کشاورزی و سایر ادارات مرتیبط و همچنین خودیاری اهالی آب بندی برای ذخیره آب احداث شده که شریان حیاتی این روستا است و چنانچه در بالادست این آب بند معدن فعالیت کند با بارش نخستین نزولات آسمانی تمامی زحمات چند ساله بر باد می رود.

*سنجوزانی ها خواستار ورود دادستان برای توقف فعالیت معدن دوم در این روستا شدند

به گزارش رودآور؛ گفته شده حریم این معدن به نام روستای گشانی ثبت شده، اما با پیگیری های به عمل آمده خود سنجوزانی ها، فعالیت معدن دوم در محدوده این روستا محقق شده نه گشانی.

و اما اهالی روستای سنجوزان در یک حرکت خودجوش اقدام به جلوگیری و توقف بهره برداری از این معدن کردند.

آنان از مسئولان بالادستی به ویژه دادستان شهرستان تویسرکان می خواهند که با لغو پروانه بهره برداری، فعالیت معدن را به طور کامل و رسمی متوقف کنند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان