آخرین اخبار

20. شهريور 1400 - 9:48   |   کد مطلب: 40173
به همت دادستان همدان قضات دادسرای مرکز استان و دادستان های تمامی شهرستان ها روانه زندان شدند، تا در دیدارهای چهره به چهره با زندانیان رسیدگی به پرونده های آنان تسریع یابد، در نهایت هم با تمدید مرخصی 896 زندانی در استان موافقت شد و هم امضای دادستان کل برای رفع برخی دیگر خواسته ها پای برگه هایشان آمد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با هماهنگی و برنامه ریزی انجام شده از سوی دادستان استان همدان؛ معاونان، قضات شعب مختلف دادسرای مرکز استان و همچنین دادستان های شهرستان ها به صورت هماهنگ روانه زندان شدند تا در حین بازدید از این مکان دیدار چهره به چهره با زندانیان داشته و مشکلات آنان را برطرف سازند.
سابق بر این به طور عمده چنین برنامه های در هفته قوه قضائیه عملیاتی می شد، اما یکی دو سالی می شود که به همت «حسن خانجانی موقر» دادستان مرکز استان همدان اجرایی شدن تعداد این گونه برنامه ها در طول سال افزایش یافته است و امروز شاهد بودیم که قضات شعب مختلف دادسرای مرکز همدان و دادستان های هر شهرستان با متهمین در خود زندان ها ملاقات کردند تا علاوه بر تسریع در رسیدگی به پرونده های آنان، به دیگر خواسته هایشان نیز از جمله اجابت درخواست مرخصی توجه داشته باشند.عده ای از زندانیان هم اگر درخواستی نداشتند تنها گوش شنوایی برای درد و دل هایشان می خواستند و امروز دادستان همدان با امضای خود هم قول مساعد برای رسیدگی به خواسته های زندانیان داد و هم گوش شنوایی برای شنیدن حرف های آنان داشت.
در این باره «حسن خانجانی موقر» با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از زندانیان مربوط به جرایم غیرخشن هستند و بیشتر مرتبط با مسائل مالی، گفت: برخی ها قدرت توان پرداخت دیه به شاکی را ندارند و برخی نیز قربانی دام کلاهبرداران دیگر شده و طبق قانون جریمه مالی برایشان ثبت می شود.
وی با تأکید بر اینکه حبس زدایی از سیاست های اصلی دستگاه قضا است که با جدیت دنبال می شود، اظهار کرد: چه بسا متهمین محکوم به حبس، با یک رسیدگی در لحظه، پرونده حبسشان بسته و آزاد می شوند.
دادستان همدان افزود: اگر بخواهیم زندانیان به شعب دادسرا اعزام شوند، روند و زمان رسیدگی به پرونده هایشان طولانی تر می شود، بنابراین برای جلوگیری از اتلاف وقت، هم از دادرسی الکترونیکی کمک گرفته ایم و هم هرزچندگاهی خود قضات را به زندان می آوریم، تا به طور مستقیم یکی یکی با زندانیان دیدار داشته باشند و مشکلات آنان را بررسی کنند و راهکاری برای حل آن ارائه دهند.
خانجانی موقر با بیان اینکه در حال حاضر و با در نظر گرفتن شرایط کرونایی، به 903 زندانی در استان مرخصی اعطاء شده است، اعلام کرد: اروز نیز با رسیدگی های انجام شده قضات و دادستان ها در زندان های استان در نهایت با تمدید مرخصی 896 زندانی موافقت شد.
وی با بیان اینکه به 30 زندانی نیز مرخصی پایان حبس اعطاء شد، افزود: آمار زندانیان در حال مرخصی اردوگاه 106 نفر، بازداشتگاه 14 و کانون نیز دو نفر است.
وی گفت: بازدید های چهره به چهره با زندانیان به آنان دلگرمی می دهد که ما نیز از زندانی بودن آنان خوشحال نیستیم و مطابق با قانون رایزنی هایی انجام می شود تا از هر فرصتی برای جبران خسارت های وارده به شاکیان استفاده کنند.
دادستان اظهار کرد: تعدادی از زندانیان با رفتن به مرخصی هم با دیدن خانواده هایشان امید به زندگی برای جبران گذشته به دست می آورند و به خود می آیند که دیگر دست به عمل خلاف نزنند و هم می توانند از فرصت بیرون بودن بهره گرفته و از شاکیان خصوصی خودشان رضایت بگیرند.
انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان