آخرین اخبار

16. مهر 1400 - 18:00   |   کد مطلب: 40212
تغییر کاربری اراضی مجاور آرامستان و توسعه شهری به سمت آن صراحتاً خلاف قانون است، تویسرکانی ها از دادستان می خواهند؛ با مجموعه های مدیریت شهری که در سال های گذشته بر خلاف قوانین مصوب شده مجوز صادر کرده اند برخورد کند و از شهردار جدید می خواهند تا هم اشتباهات آن مدیران را تکرار نکند و هم از نظر کارشناسان آمایش سرزمین و ریش سفیدان برای جانمایی آرامستان جدید بهره بگیرد نه نظر منفعت طلبان و ضدمردم ها.

به گزارش خبرنگار رودآور؛  به گفته بزرگان و علما هر تصمیمی که قرار است عملیاتی شود و توسعه آبادانی سرزمینی را به دنبال داشته باشد باید کارشناسانه و منطبق با علم باشد.
* دوران عوام فریبی تمام شده
و اما درباره آرامستان جدید تویسرکان مطالبی است که انتظار می رود منفعت طلبان و ضدمردم ها لااقل این بار دست از سر مردم مظلوم تویسرکان بردارند و با بهره گیری از بوق چی های خود این مردم  نجیب را فریب ندهند.دوران عوام فریبی تمام شده است.
برخی این روزها به آیین نامه بهداشتی آرامستان ها استناد می کنند، در حالی که هنوز سیر تا پیاز آیین نامه را نخوانده و از آن مطلع نیستند.این آیین نامه کاری توسط وزارت بهداشت در سال 88 برای آرامستان ها ابلاغ شده.در واقع قانون مصوب مجلس که از سوی شورای نگهبان تصویب شده و یا قانون مصوب هیئت وزیران نیست.
*بوق چی ها؛ همه آیین نامه را برای مردم بیان کنند
در بحث فاصله ۱۰ کیلومتری که برخی لجوجانه و نه از روی خیرخواهی مردم بر روی آن تکیه می کنند، جای سوال بسیار است، چرا که همین بوق چی ها بخش دیگر آیین نامه را افشا نمی کنند که در آن پیش بینی شده؛ اگر محدودیتی باشد مثل نزدیکی شهرها به یکدیگر و مواردی از این دست، می شود فاصله آرامستان تا شهر از این میزان کمتر باشد.
 موضوع اساسی بعدی دسترسی به آرامستان ها است که در همان آیین نامه صراحتاً قید شده که باید نزدیکترین مسیر دسترسی با حداقل تقاطع باشد.
مهمتر آن که اگر قرار باشد آرامستان جدیدی ساخته شود، طبیعتاً این آیین نامه اجرایی باید در دستور کار قرار گیرد، اما زمانی که توسعه آرامستان فعلی در دستور کار قرار گیرد، این آیین نامه خود به خود قابلیت اجرا ندارد، ضمن آن که می توان با ارائه راهکارهایی مناسب برخی مشکلات نزدیک بودن به شهر را برای این توسعه حل کرد.
*تغییرکاربری های اراضی جوار آرامستان فعلی به مسکونی خلاف قانون بوده
بی پرده بگوییم؛ ما یک آرامستان در تویسرکان داشتیم که در سال های اخیر، برخی آمدند و در کنارش شهرک قائم، مسکن مهر، حوزه علمیه و مرکز فنی و حرفه ای ساختند! آن هم بر خلاف پروتکل ها و دستورالعمل های شهرسازی، چرا که مطابق با قوانین مصوب شده، نباید تغییر کاربری زمین ها برای توسعه شهری به سمت آرامستان باشد.
با این وجود شاهد بودیم در سال های گذشته با عملکردهای غیرکارشناسانه تخلف و تخطی بزرگی در زمان دولت های متعدد با هر سلیقه سیاسی درباره توسعه شهر تویسرکان رخ داده و خلاف قانون برخی مجوز تغییرکاربری به زمین هایی را دادند که در مسیر توسعه نبوده است.
*ضرورت ورود دادستان تویسرکان برای برخورد با متخلفان حوزه توسعه شهری در تویسرکان
 اینجاست که دادستان تویسرکان می تواند با تحقیق و  تفحصص موشکافانه با متخلفان حوزه شهر و شهرسازی و منفعت طلبان که مردم را با حرف های به ظاهر زیبا از سال های گذشته تاکنون فریب داده اند برخورد کند.
*شهردار جدید تویسرکان بداند؛ مجوز تغییر کاربری به زمین های نزدیک آرامستان خلاف قوانین توسعه شهری است
هنوز کاربری زمین های روبروی آرامستان فعلی هم مشخص نیست! چگونه شهرداری تویسرکان در سال های گذشته آمده و در مقابل یک آرامستان زمین هایی را با عنوان تغییر کاربری علمی _ آموزشی تعریف کرده است! و چگونه این روزها هم مجدد می خواهند زمین های روبروی آرامستان فعلی را بر خلاف تمامی قوانین با تغییرکاربری به زمین های مسکونی تبدیل کنند؟!
*آیا برخی به دنبال تبدیل گلزار شهدای تویسرکان به پارک تفریحی هستند؟!
شهردار جدید تویسرکان حواسش جمع می شود، چرا که طبق قانون نمی تواند مجوز تغییر کاربری به زمین های اطراف آرامستان فعلی بدهد و خطای مسئولان سابق را تکرار کند، این خلاف قانون است که توسعه شهری به سمت آرامستان ها باشد، مگر آن که این شهردار بخواهد آرامستان فعلی که در بخشی از آن شهدای بزرگوار آرمیده اند را به پارک تفریحی برای خانه های مسکونی جدید تبدیل کند!
آیا مردم و خانواده های معزز شهدا چنین اجازه ای به او می دهند؟
*شهرداری حق ندارد بر خلاف قانون توسعه شهری را به سمت آرامستان بکشاند/دادستان وارد میدان شود
مجدد باید گفت؛ رعایت قانون یک ضرورت است و شهرداری حق ندارد بر خلاف قوانین مصوب شده، توسعه شهری را به سمت آرامستان بکشاند و نباید امروز مجدد اجازه تغییر کاربری بدهد، انتظار می رود دادستان تویسرکان به آنانی که در سال های گذشته تخلف کرده اند برخورد کند، تا دیگر این اتفاق تکرار نشود.
*توسعه آرامستان فعلی با مدیریتی صحیح، محقق شدنی است
و اما از سویی انتقال آرامستان آنقدر هزینه سنگینی دارد که می شود به جای آن بر روی توسعه مکان فعلی تمرکز کرد و این مسئله را با دیوارکشی، حصاربندی‌مناسب و مدیریت صحیح پیش برد.
زمین های روبروی آرامستان فعلی جزیی از اراضی ملی محسوب می شود می توان از آن برای توسعه آرامستان بهره گرفت.
*ایجاد آرامستان جدید حوالی امامزاده ناصر(ع)؛ خلاف بندهای بسیار آیین نامه آرامستان هاست
اگر هم بخواهیم مطابق با آیین نامه بهداشتی آرامستان ها پیش برویم خواهیم دانست که ایجاد آرامستان جدید در حوالی امامزاده ناصر(ع) عمده مواد این آیین نامه را نقض می کند؛ هم مسیر دسترسی بیش از حد طولانی است و هم در بین راه تقاطع های مختلفی وجود دارد که خلاف مواد آن آیین نامه است.
با توجه به مسئله جنگل کاری و باغات و زمین های کشاورزی اطراف منطقه اعلام شده، در نتیجه محوطه در نظر گرفته شده محدود است و عمر آرامستان جدید اگر در آن حوالی ساخته شود به  30 سال هم نخواهد رسید، این مطلب هم خلاف آیین نامه بهداشتی آرامستان هاست که گفته شده باید افق هر آرامستان جدیدی بیش از 30 سال باشد.
ضمن آن که زمین های حوالی امامزاده ناصر(ع) که برای آرامستان جدید در نظر گرفته اند، سنگلاخی است، شیب تند به سمت رودخانه دارد و بالادست آب های سطحی است، مسیر باد هم به سمت شهرستان خواهد بود و هزاران مشکل دیگر و علاوه بر روستاهای اطراف و به صورت ویژه تر روستای زیوج را تحت تأثیر قرار می دهد تا جایی که آلوده شدن زمین های کشاورزی و آب آن مناطق بسیار محتمل است.
*اعتراضات مردمی در برابر ضدمردم ها
بنابراین با هزار دلیل منطقی انتقال آرامستان به امامزاده ناصر(ع) به طور قطع صحیح و کارشناسانه نخواهد بود و مردم حق شکایت دارند و ضدمردم ها نمی توانند جلوی اعتراصات این مردم را بگیرند.
هر منطقه دیگری هم برای این امر در نظر گرفته شد، به طور عمده مجدد با مشکلات بسیار مواجه می شود، چرا که تویسرکان یک باغ شهر محسوب می شود و با منابع محدود زمین روبرو است و البته باید مسئولان تویسرکانی بومی و غیربومی پاسخ دهند که چرا در سال های اخیر نتوانسته اند مسئله آرامستان را حل کنند و پاسخگوی افکار عموم باشند.
*تعلل مدیریت شهری برای مردگان تویسرکانی جای سؤال دارد!
به طور مثال مدیریت شهری می توانست در سال های گذشته لااقل قبرهای دو طبقه در نظر می گرفت تا به لحاظ زمانی، مدت بهره برداری از آرامستان فعلی را دو برابر می کرد.
اما چه می شود انجام داد که مدیریت شهری در سال های گذشته بسیار ضیف بوده و شورای شهر به جای آن که مسائل اساسی شهر را به شکلی زیربنایی دنبال کند، تنها با چالش روبرو بوده و یا فرمانداری ها بیشتر به دنبال منافع جناحی و یا شاید شخصی خود بودند تا منافع شهری.
*هزینه بسیار آرامستان جدید بر روی دوش قشر متوسط به پایین تویسرکان
به هر تقدیر مسئولان تویسرکانی در آینده ای نزدیک در صورت انتقال آرامستان به زمین های اطراف امامزاده ناصر(ع) با نارضایتی های گسترده ای روبرو می شوند،؛ چرا که تردد در این مسیر با فاصله بسیار برای قشر مستضعف و متوسط به پایین جامعه هزینه بر است.حتی اگر جاده و خودروهایش هم فراهم شود عمده مردم توان مالی ندارند که هر بار بیش از 50 هزار تومان برای رفتن به آرامستان را هزینه کنند.
*تأکید مجموعه خبری رودآور: از نظرات کارشناسان آمایش سرزمین و ریش سفیدان برای جانمایی آرامستان جدید استفاده شود
از این رو تأکید مجموعه خبری رودآور به مانند همیشه بر بهره گیری از یک کار کارشناسی مدون، متقن و علمی است و از کارشناسان آمایش سرزمین دعوت می کنیم که بیایند و کار را به دست بگیرند.
و نکته اساسی بسیار پر اهمیت؛ آن مسئولانی که باید برای جانمایی آرامستان جدید تویسرکان تصمیم گیری کنند خودشان یا اقوامشان در این آرامستان دفن نخواهند شد و به طور عمده غیربومی هستند و نمی توانند تحلیل صحیح و جامعی از وضعیت مردم داشته باشند.
به همین علت پیشنهاد می شود تا متولیان امر، در کنار استفاده از کارشناسان آمایش سرزمین، از بزرگان و ریش سفیدان تویسرکانی هم بهره مند شوند.
*منفعت طلبان، مطالبات مردمی را عامدانه یا جاهلانه پس می زنند
به گزارش رودآور، در خانه اگر کس است یک حرف بس است؛ آنانی که به خواب رفته اند، با یک تنلگر بیدار می شوند، اما آنانی که خود را به خواب زده اند هرگز بیدار نخواهند شد.
عرصه انتخاب آرامستان جدید تویسرکان دم خروس آنانی را نمایان ساخت که تنها حرف از حمایت از مردم می زنند، اما پای عمل که به میان می آید، دنباله رو منفعت طلبان و ضدمردم ها می شوند و افکار عموم و عقاید مردم را عامدانه یا از روی جهالت به بازی گرفته و یا پس می زنند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان