آخرین اخبار

4. آذر 1400 - 14:01   |   کد مطلب: 40262
کانون بسیج مهندسین کشاورزی در تویسرکان از سال 1395 کار خود را با طرح همگام با کشاورز آغاز کرد و هم اکنون با عنوان "طرح جهش تولید در دیمزارها" در نهضت تولید قدم برداشته، تا با همراهی مهندسین جهادگر در حوزه های کشاورزی و دامداری، گام مؤثری به سوی امنیت غذایی پایدار و خودکفایی در تولید گوشت قرمز برداشته شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ دستیابی به امنیت غذایی پایدار از اولویت های دولت ها و البته مهمترین چالش حوزه کشاورزی در دوران های مختلف بوده و هست و اگر کشاورزان و باغداران برای تهیه مواد غذایی اصول علمی را رعایت کنند بی تردید برقراری این امنیت به طور کامل شدنی است.

از سویی می توان کشاورزی و باغداری را حتی یک هنر دانست، چرا که فعالان این عرصه اگر با ذوق و اشتیاق به دنبال تولید محصول مطمئنی حرکت کنند، در حقیقت امنیت فکری درباره تأمین غذا نیز به جامعه تزریق می شود.

و اما خشکسالی سال های اخیر سبب نگرانی کشاورزان شده و در این میان چه باید انجام داد و چگونه باید به سمت علوم روز دنیا و کشت های کم آب بر و یا تقویت زمین و خاکی رفت که محصول نهایی در آنجا به عمل می آید؟

در این باره مدتی است که طرح "جهش تولید در دیمزارها" پیش روی جهاد کشاورزی است که در شهرستان تویسرکان با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی در دست اجرا است.

* "جهش تولید در دیمزارها" رو در روی تنش های آبی

«مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: باید تنش های آبی منطقه را در نظر داشت و با برنامه و آموزش کشاورزان در حوزه کشاورزی قدم برداشت.

وی اجرای کشاورزی حفاظتی، حفظ بقایا و پوشش گیاهی خاک و نیز رعایت تناوب کشت را از عوامل اصلی مطرح شده در این طرح برشمرد و اظهار کرد: اگر این موارد به خوبی عملیاتی شود، افزایش بهره وری در این زمین ها را شاهد خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: به طور مثال بهره گیری از گاوآهن برای شخم زدن صحیح نیست، چرا که بیش از 25 سانتیمتر خاک را پشت و رو کرده و زمینه ساز تبخیر رطوبت آن می شود، این در حالی است که حفظ رطوبت خاک تأثیر بسزایی در راندمان بهتر تولید محصولات کشاورزی دارد.

اکبری تصریح کرد: بنابراین با در نظر گرفتن مسائلی از این قبیل و رفتن به سمت جایگزین شدن روش های علمی و مناسب می توان به افزایش محصول کشاورزی امیدوارتر شد.

* بسیج علمدار اجابت فرمان رهبر

همچنین «مریم لیاقت» مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، درباره دستیابی به امنیت غذایی پایدار، گفت: جایگاه ویژه کشاورزی و منابع طبیعی را باید در اندیشه اقتصادی رهبر انقلاب (مدظله) هم بدانیم آنجا که فرمودند؛ "امروز مسئله خودکفایی در مواد غذایی و رونق بخشیدن به کشاورزی و دامداری کشور یکی از فوری ترین واجبات نظام جمهوری اسلامی است."

* دیمزارهای خشک جان می گیرند

وی اظهار کرد: بنابراین در لبیک به فرمان مقام عظمای ولایت درباره نهضت جهش تولید، کانون بسیج مهندسین کشاورزی از سال 1395 کار خود را به طور جدی با طرح همگام با کشاورز و هم اکنون با نام "طرح جهش تولید در دیمزارها" با به کارگیری هشت مهندس بسیجی در گرایش های مختلف کشاورزی آغاز کرد.

مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی تویسرکان افزود: در حال حاضر تعداد کارشناسان به 32 نفر می رسد که این مهندسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو و کلزا همراه با کشاورزان هستند و  مشاوره های لازم را به آنان ارائه می دهند.

لیاقت عنوان کرد: بسیجح مهندسین درهفته بسیج برنامه ها و تلاش های خود را مضاعف کرده تا جایی که با همکاری جهاد کشاورزی با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه محصولات دیم، کالیبراسیون عمیق کار دیم، بذر مال کردن و اصول باغداری گردو در روستاهای متعدد در کنار کشاورزان است.

*گام مؤثر بسیج در امنیت غذایی پایدار و خودکفایی در تولید گوشت قرمز

وی ادامه داد: در هفته بسیج سال جاری همچنین در زمینه کمک رسانی به دامداران با برگزاری اردوهای جهادی دامپزشکی به همراه یک تیم دامپزشکی، واکسیناسیون دام های سبک و سنگین در روستاهای متعددی از جمله منجان و جرا انجام شده است.
مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی تویسرکان تأکید کرد: این کارشناسان بسیجی گامی به سوی امنیت غذایی پایدار و خودکفایی  در تولید گوشت قرمز برداشته اند.

به گزارش رودآور؛ امید آن که روز به روز شاهد فعالیت های مستمر بسیجیان به ویژه بسیج مهندسین در حوزه های مختلف کشاورزی باشیم، بی تردید رسیدن به نقطه خودکفایی در هر عرصه ای با تفکر بسیجی و روحیه جهادی شدنی است.

 

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان