آخرین اخبار

16. مرداد 1401 - 20:18   |   کد مطلب: 40485
این روزها عزاداران سیدالشهداء(ع) با یک کار گروهی و هماهنگی خاص، محبت و حلقه اتصالشان در گرو دلدادگی به حسین زهراء(ع) به یکدیگر بیشتر و بیشتر شده، چه دارا و چه ندار همه برای تهیه و توزیع غذای نذری فعالیت دارند و بر سر سفره حسین(ع) مهمانند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در ایام جانسوز محرم در هر کوی و برزنی بوی غذای نذری به مشام می رسد.هر کسی گوشه ای از کار را گرفته و با عنوان خادم الحسین(ع) به ارباب بی کفن خود و یاران باوفایش ادای احترام می کند.

توزیع نذری، سنت دیرینه ای است که به طور عمده در مراسم های مذهبی با همکاری و یک کار گروهی انجام می شود.

درباره این سنت پسنده در آیات روح بخش 7 تا 9 قرآن سوره مبارک انسان نیز آمده؛ "آنان به نذر وفا می‏کنند و از روزی که شرش فراگیر است می‏ترسند. و غذای خود را با آن که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر می‏دهند.، می گویند ما برای رضای خدا به شما طعام می ‏دهیم و از شما پاداش و تشکّری نمی‏ خواهیم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر روزی عبوس و سخت، می‏ ترسیم."

و اما در تویسرکان، این سنت معنوی به مانند دیگر نقاط کشور در شهرها و روستاهای شهرستان همچنان به قوت خود باقی است، هر کسی به اندازه وسع و توانش به ادای نذر می پردازد و کمتر کسی است که به صرف یک وعده غذای نذری دعوت نشده باشد.

در روستاهای کرزان، جعفریه، مالیچه، میانده و بسیاری دیگر از روستاها اهالی گرد هم جمع می شوند و هر خانواده بخشی هرچند کوچک از ملزومات تهیه غذای نذری را فراهم می کند و به صورت منسجم این غذاها در شب و روز تاسوعا و عاشورا بین تمامی اهالی توزیع می شود.

و این گونه با یک کار گروهی و هماهنگی خاص، محبت و حلقه اتصالشان در گرو دلدادگی به حسین زهراء(ع) به یکدیگر بیشتر و بیشتر می شود.چه دارا و چه ندار همه بر سر سفره حسین(ع) مهمانند و همان دارا هم متوازعانه رفتار می کند تا جایی که می گوید؛ شسستن ظرف ها با من.

اصلاً زیر بیرق سیدالشهداء(ع)؛ مکتب حسینی، مکتب یک دل شدن و یکرنگی است و این همان هویت واژگان "حب الحسین یجمعنا" را تجلی بخشیده است.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان