آخرین اخبار

10. دى 1401 - 19:24   |   کد مطلب: 40613
کارگردان "سلیمان بیک" از رزمنامه قاسم می گوید؛
جمع شدن فرماندهان کشورهای مقاومت حتی روسیه حول محور سلیمانی
کارگردان مستند "سلیمان بیک" از ناگفته های حاج قاسم وسط معرکه در زمین گیر کردن داعش می گوید؛ آنجا که فرماندهان کشورهای مقاومت حتی روسیه حول محور او جمع می شدند، همه ناخوادگاه می دانستند سردار دل ها شبیه هیچ کسی نبود او خودش بود؛ خالص و بی ریا، شجاع و جان فدا.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ در حدیثی از انسیه حورا(س) آمده؛ " هر کس عبادت خالص خود را به سوی خداوند بالا فرستد (و پیشکش آستان او کند)، خدا هم بهترین مصلحت خود را بر او فرو می فرستد."
بروز و ظهور این حدیث را در عمل می توان در شخصیت وارسته شهید سلیمانی یافت، بی شک این مرد خدا، گوشت و پوست و جان و دلش با آموزه های دینی عجین شده بود که آن گونه در خون خود رقصید و غلتید و به دیدار یار شتافت.
* دلدادگی حاج قاسم به حضرت فاطمه زهراء(س) بیش از حد تصور
می گویند دلدادگی حاج قاسم به حضرت فاطمه زهراء(س) بیش از حد تصور بود، چنانچه در یکی از سخنرانی های خود عنوان کرد؛ "هرجا که در جنگ عرصه بر ما تنگ می شود هروقت در سختی های جنگ، فشارها بر ما حادث میشد و وقتی که هیچکاری ازمون بر نمیومد، پناهگاهی جز زهرا «س» نداشتیم."
و این گونه حاج قاسم سردار دل ها شد.هر کسی به هر نحوی با شهید سلیمانی دیدار داشته او را متفاوت از سایرین یافته و همه توصیفشان از سردار به یک نقطه ختم می شود، تواضع و خلوص سردار آن سفیر بی سر.
* کارگردان "سلیمان بیک" از رزمنامه قاسم می گوید؛
و اینک بر آن شدیم تا روایتی متفاوت از روزهای با سردار بودن را در کلام مستند ساز کشورمان «محمد صدری» برای خوانندگان خوب رودآور به رشته تحریر در آوریم.
صدری کارگردان و مستند ساز ایرانی در دوران دفاع مقدس و در جنگ های مختلف جبهه مقاومت، روایت های بسیاری از وقایع مهم در کشورهای مختلف به تصویر کشیده.او همچنین نویسنده کتاب "روزهای زخمی" است، کتابی که در آن با زیبایی هر چه تمام، دقیق و با جزئیات گزارش جنگ  در عراق و شام ازسال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ را نشان داده است.
مستند او در همراهی با سردار سلیمانی با نام "سلیمان بیک" هم فیلمی درباره آزادسازی شهر "آمرلی" عراق از چنگال داعشی های خونخوار است که در آن رشادت های حاج قاسم را با هنروری تمام به نمایش گذاشته است.
*حاج قاسم مرد کارزار بود
رودآور: در بحبوحه جنگ های سخت، سردار سلیمانی را چگونه یافتید؟
صدری:
می گویند شنیدن کی بُوَد ماندن دیدن.این را می توان در رفتار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یافت. تا کسی با او نشست و برخاست نداشت به حقیقت وجودی آن شهید وارسته دست نمی یافت.
او انسانی بسیار متواضع، دوست داشتنی و مردم دار بود.بیشتر در کنار نیروها زندگی می کرد و رفتاری دوستانه و صمیمی با آنان داشت  تا در ستاد فرماندهی نزد فرماندهان باشد.اهل نشستن در اتاق و دستور دادن به این و آن نبود، تفاوت خاص او همین همیشه در میدان بودنش است و حرفی نمی زد مگر به  آن عمل کند.
*روزهای با سردار بودن
رودآور: از روزهای با حاج قاسم برایمان بگویید و ساخت مستند "سلیمان بیک":
صدری
: در دو سه عملیات در سوریه و عراق همراه شهید سلیمانی بودم و مستند "سلیمان بیک" که به آزادسازی "شهر آمرلی" در عراق از دست جنایتکاران و سفاکان داعشی ختم شد، هم در رکاب سردار بودیم.
سلیمان بیک در واقع نام یکی از شهرک ها و محورهای اصلی منطقه عملیاتی علیه داعش برای آزاد سازی آمرلی بود و از آنجا که این اسم به نوعی تشابه با اسم حاج قاسم داشت، نام مستند را"سلیمان بیک" انتخاب کردیم.
*وسط معرکه بودن، شاهکار شخصیتی سردار
در آن  روزها سردار خودش وسط معرکه بود و نیروهای عراقی را سازماندهی می کرد. همه از او حرف شنوی داشتند و در عملیات ها و رزمگاه ها حرف اول و آخر را او می زد.این مسئله هم برای هم حیرت آور بود و هم باعث افتخار.
* فرماندهان کشورهای مقاومت حتی روسیه حول محور سلیمانی جمع می شدند
در سوریه هم اوضاع به همین منوال بود، تا جایی که در جمع فرماندهان متعدد از کشورهای مختلف به مانند سوریه، عراق، افغانستان و حتی روسیه نقش محوری داشت و همه حول محور سردار جمع می شدند.
*نقش محوری شهید سلیمانی در نابودی داعش
 او با شخصیت وارسته و ویژگی های اخلاقی بارز خود، نقش محوری در عملیات های متعدد علیه داعش داشت.باید بگویم که اگر داعش نابود و شرش از سوریه و عراق کَنده شد، تنها به دلیل حضور شهید سلیمانی در خط مقدم بود.
رودآور: در وجود سردار چه چیزی سبب شد تا او در مرکز میدان قرار گیرد و همه این روزها از رزمنامه قاسم و رشادت هایش بگویند؟
*پایه اصلی جبهه مقاومت با تلاش حاج قاسم بنا شد/توانمندی های فردی و نظامی سردار سلیمانی منحصر به فرد بود

صدری: حاج قاسم شخصیتی منحصر به فرد داشت. هم جنبه اخلاقی و هم توانایی های فردی و نظامی سردار این محوریت را برای او رقم زده بود.همه پذیرفته بودند که سردار سلیمانی در مبارزه با داعش نقش محوری دارد تا جایی که باید گفت پایه و اساس محور مقاومت را شهید سلیمانی تشکیل داد، به آن هویت بخشید و سازماندهی و تثبیت کرد.این گونه محور قرار گرفتن بی تردید هم یک برنامه ریزی علمی می خواهد و هم توانایی های فردی با خصوصیات اخلاقی شاخص.
رودآور: آیا پس از شهادت سردار دل ها، مستندی راجع به او نیز توسط شما ساخته شده؟
صدری:
بله.مستندی به نام "شهر بی دفاع" که در آن به نحوه آزاد شدن شهر "اربیل" عراق از دست داعشی ها اشاره شده است.
*داعش از شنیدن نام حاج قسم به لرزه می افتاد/قیام قاسم برای آزاد سازی اربیل از چنگال داعش
رودآور: از این مستند و نقش سردار در آزاد سازی اربیل هم برایمان بگویید:
صدری:
داستان این گونه است که شهر اربیل در اقلیم کردستان در خرداد ماه سال 1393 در آستانه سقوط قرار داشت و داعش به پشت دروازه های شهر رسیده بود.در آن زمان خبر جنایت های داعش، خونریزی ها و وحشی گری هایش، همه مردمان منطقه را مرعوب کرده بود.
در آن روزها "بارزانی" شبانه با سردار سلیمانی تماس گرفته و از او درخواست کمک می کند. از آنجا که هر جا ندای مظلومیت بلند می شد سردار برای کمک سر از پا نمی شناخت در این مسئله نیز او که چشم دیدن به گلوله بسته شدن مردمان بی پناه اربیل  به دست داعشی های تکفیری را نداشت، یک روز پس از تماس بارزانی با تعداد اندکی از نیروها به پا خاست و خود را به اربیل رساند.همین موضوع و شنیدن نام این سردار ایرانی سبب شد؛ داعشی ها از آن منطقه عقب نشینی کنند.
این گونه دل به دریا زدن ها آن هم وسط معرکه شهامت بسیار می خواهد. تصور نکنید که داعش یک گروه مسلح با چند نفر جزئی بود، آن وحشی صفتان روی حیوانات درنده را هم در کشت و کشتار و خونریزی سفید کرده بودند.
* مستند "شهر بی دفاع" در انتظار برای پخش
سردار آن روز مهم، به مانند همیشه شجاعت و از خودگذشتگی خود را نه برای آزادی شیعه و نه برای یک ایرانی، بلکه برای مردمان بی پناه اربیل نشان داد.بدان معنا که از سر انسانیت و صدق و صفای درونی برای نجات بشریت گام بر داشت.
آن حماسه سازی سردار سبب شد که بعد از شهادتش به "اربیل" بروم و با مردم اقلیم کردستان عراق مصاحبه های بسیاری انجام داده و هر آنچه راجع به آزادی سازی شهر بود جمع آوری کنم. در حال حاضر دو سالی می شود که مستند "شهر بی دفاع" به پایان رسیده و تحویل داده شده و ما همچنان منتظر پخش آن هستیم.
*حاج قاسم شبیه هیچ کسی نبود، او جان فدا بود
رودآور: سردار را شبیه که یافتید؟
صدری:
من در دوران زندگی کاری خود مستندهای بسیاری در جنگ های مختلف ساخته و از نزدیک با بسیاری از فرماندهان دیدار و گفت و گو داشته ام، اما باید بگویم سردار سلیمانی شبیه هیچ کسی نبود او خودش بود؛ خالص و بی ریا، شجاع و جان فدا.
شخصیت کاریزماتیکی داشت، نمی دانم از سر تواضعش بود یا چیز دیگری، اما ناخوادگاه با رفتار و کردارش شجاع دلانه همه را تحت تأثیر قرار می داد و دارای جاذبه ویژه ای بود.
شاید اگر هر کسی دیگری در جایگاه  و پست مقام شهید سلیمانی بود رفتاری متفاوت داشت. برخی آدم ها زمانی که محبوبیت، شهرت و یا قدرت پیدا می کنند شخصیتشان تغییر می کند، اما سردار این گونه نبود.
به گزارش رودآور؛ در طول تاریخ هیچ گاه قلم نتوانسته رشادت های مردان مرد جان و فدایان اسلام را به رشته تحریر درآورد و همان گونه که صدری این مستندساز ایرانی درباره شهید سلیمانی نقل کرده؛ شنیدن کی بُوَد مانند دیدن.
انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان