آخرین اخبار

29. دى 1401 - 7:56   |   کد مطلب: 40654
کارآفرین تویسرکانی از لوفا لیف می سازد و معتقد است تولید این گیاه با توجه به کم آب بر بودن و خواص درمانی بسیار، می تواند برای کشور ارزآور شود و اما تنها حمایت می خواهد، مسوولانی که وعده حمایت از تولید داده اید بسم الله این گوی و این میدان.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ عزممان را جزم می کنیم تا در زمستان برفی به روستایی دور دست به نام منجان از توابع تویسرکان برویم و به سراغ یکی از تولیدکنندگان لیف.این کارآفرین برای تهیه لیف، نیازی به الیاف ندارد، بلکه جایگزینی مناسب برای آن برگزیده است آن هم از یک گیاه.

نام این تولید کننده خوش ذوق "علی دهقانی" است. او عنوان می کند: از ابتدای خلقتمان تاکنون از یک کاموا که همه مطمئن هستیم هیچ خاصیتی برای پوست ندارد استفاده کرده ایم اما محصول ما هیچ گونه عارضه پوستی ندارد اما خواص باورنکردنی زیادی دارد.

ماجرا چیست و این گیاه چه می تواند باشد با این همه خاصیت؟ و ادامه گزارش ما می شود گفت و گو با این کارآفرین برتر کشور.

*لوفا خواص درمانی بسیار دارد

می گوید: یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید گیاه لوفا یا لیف است که در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود و امروزه در صنایع بهداشتی، داروسازی و صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد. شناخته شده‌ترین ویژگی این گیاه از گذشته، استفاده از آن برای تولید لیف طبیعی برای شستشوی بدن و ماساژ پوست بوده است.

محصول ما لوفا نام دارد (لایه بردار پوست) صدرصد گیاهی. این محصول از کشور امریکای جنوبی و مصر به ایران آمده، از خانواده کدو و خیار است.هرچند محصول منطقه گرمسیری محسوب می شود، اما ما توانسته ایم آن را در منطقه سردسیر تویسرکان و در هوای آزاد کشت کنیم.

برگ و گل این محصول 24 نوع خواص پزشکی دارد از جمله؛ رفع انسداد كليه، درمان گل‌ مژه، خونریزی مثانه، بحران های کبدی، ديابت و کم خونی.

لوفا پس از رشد تا حدود 70 تا 80 سانتیمتر به صورت طولی رشد کرده که از مغز آن الیاف تولید می‌شود، الیافی بی نظیری که برای لایه بردار پوست بسیار بسیار مناسب است.

ما می توانیم از آن به عنوان لیف استحمام، پدهای بدن و صورت از آن استفاده کنیم، چراکه یکی از خواص آن، برداشتن جوش های پوست و از بین بردن جوش های سرسیاه است.

حتی از این لیف می توان برای از بین بردن لکه های پوستی و سلول های مرده پوست بهره بگیریم تا شادابی و نشاطی دو چندان به پوست ببخشیم.

دهقانی ادامه می دهد: لوفا در هوای آزاد اردیبهشت ماخه کشت می شود، زمانی که دمای زمین به بالای 20 درجه سانتیگراد رسیده، کم کم رشد کرده تا اواخر مهر ماه  که دیگر محصول به رشد نهایی خود رسیده، آن زمان می توان الیاف داخل خیار که به شکل اصلی خودش رسیده را برای تولید لیف به کار برد.

*تولید لوفا اشتغالزا است

این کارآفرین برتر کشور عنوان می کند: در هر هکتار به صورت دایم سالانه هفت تا هشت نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند، سپس پنج نفر کار برداشت، پوست کندن و جدا کردن بذر محصول را انجام می دهند. پس از آن حدود 20 نفر نیز به صورت مداوم برای تهیه 400 هزار لیف مشغول کار می شوند. پنج نفر هم بازاریابی و فروش محصول را بر عهده می گیرند و این کار از صفر تا صدش زمینه بسیار برای اشتغالزایی ایجاد می کند.

*تولید لوفا به دلیل کم آب بری به داد کشاورز می رسد

مضاف بر اینکه تولید آن بسیار سودآور است چرا که در این اوضاع بحران کم آبی، لوفا جزء محصولات کم آب بر محسوب می شود.

مصرف آب این محصول نسبت به محصولاتی همچون چغندر، خیار و یا گوجه  یک چهارم است.از طرفی درآمد این محصول نسبت به کاشت چغندر که بیشترین آب را مصرف می کند مناسبتر است چرا که یک هکتار لوفا برابری می کند با 15 تا 20 هکتار چغندر.

دهقانی می گوید: با این همه خاصیت لوفا همچنان مردم ایران این محصول را نمی شناسند.حتی بهترین اسکاج برای ظروف گران قیمت و حساس را هم می توان با پخش میانی این گیاه تهیه کرد.

*اعطای تسهیلات کم بهره درخواست کارآفرین برتر تویسرکانی

اوخواستار حمایت مسوولان از محصولش است و می افزاید: مسوولان می تواند ما را با اعطای تسهیلات کم بهره و فراهم ساختن شرایط مناسب برای آموزش کاشت و برداشت این آن به سایر کشاورزان یاری رسانند.

اگر تسهیلات کم بهره در اختیار من تولیدکننده قرار دهند قول می دهم به اندازه نیمی از مدیران شهرستانی کارآفرینی داشته باشم.تولید این گیاه در شرایط گلخانه ای سودبخش تر هم است.

*لوفا محصولی مناسب برای صادرات و ارزآوری

از آنجا که لوفا در کشورهای عربی خواهان بسیار دارد، مسوولان حتی می توانند با تدوین برنامه هایی جامع و راه گشا راه صادرات آن را به کشورهای حاشیه خلیج فارس هموار سازند تا کمی از مشکلات اقتصادی برطرف شود.هرچند تاکنون آن حمایتی که مطالبه کردیم از آنان ندیدم.اگر مسوولی تنها به دنبال شعار دادن و کاغذ بازی و وعده وعید دادن باشد بهتر به سراغ ما نیاید.

*سود بسیار تولید لوفا

به عقیده این کارآفرین تویسرکانی اگر کشاورز کشاورز باشد از یک هکتار زمین به راحت چهار میلیارد تومان پول می تواند با کاشت لوفا به دست بیاورد.چغندر در هکتاری 200 میلیون تومان درشرایط عالی بیشتر ثمر نمی دهد که از این میزان 30 میلیون هزینه تولید دارد و 170 میلیون در نهایت اگر خوب به فروش رود برای چغندکار باقی می ماند.بنابراین کاشت یک هکتار لوفا برابری می کند با 20 هکتار چغندر.آیا این برای اقتصاد ما بهتر نیست؟

به گزارش رودآور؛ امید آن که مسوولان بتوانند در حمایت از این تولید کننده لااقل با تسهیلات کم بهره به میدان بیایند و مسوولانی که مدام حرف از حمایت تولیدکننده می زنند بفرمایید این گوی و این میدان تا عیار حرفهایتان سنجیده شود.

انتهای پیام/ز

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان