آخرین اخبار

15. بهمن 1401 - 9:32   |   کد مطلب: 40665
روز گذشته چهاردهم بهمن ماه گرگ دو زن و یک مرد همدانی را در دل شهر مجروح کرده و در برابر صفی خانی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان می گوید؛ "که حمله گرگ در این فصل سال امری طبیعی است"، خوب است نگفته این سه نفر بیمه بودند! پس اقدامات پیشگیرانه این اداره کل برای جلوگیری از حمله ور شدن گرگ های وحشی به مردم چه بوده؟

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روز گذشته در رسانه ها از حمله یک قلاده گرگ وحشی به سه شهروند همدانی خبری منتشر شد، تا جایی که این سه نفر مجروح و راهی بیمارستان شدند.حمله ور شدن گرگ در سه منطقه از شهر رخ داده؛ یک؛ به مرد ۳۷ ساله ای در کوچه درفشی واقع در خیابان مهدیه دقیقاً وسط شهر، دو؛ حمله به بانویی در شهرک مدرس خیابان عدالت و سه؛ حمله به بانویی ۴۰ ساله کوچه در آبیاران بلواربعثت.

و اما بشنوید از واکنش قابل تأمل «مهدی صفی خانی» معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان که در این باره به خبرنگار ایرنا گفته: "حمله گرگ در این فصل سال امری طبیعی است و چندی پیش گرگ گرسنه به پنج نفر از اهالی روستای «میحمله علیا» از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار حمله کرد که ۲ نفر آنها مجروح و به بیمارستان منتقل شدند."

سخنان صفی خانی به مانند همیشه سبب گلایه مندی مردم شده، اینکه واکنش معاون یک اداره که می بایست متولی برنامه ها و اقدامات پیگشیرانه برای جلوگیری از چنین حوادث ناگواری باشد، همین است؛ " حمله گرگ در این فصل سال امری طبیعی است!"

سخنان او که از دولت قبل در این اداره بر جای مانده به مانند وزیر راه روحانی است که در واکنش به حادثه ریلی در آن روزها گفته بود؛ "همه مسافران بیمه هستند!"

یکی نیست این معاون را بازخواست کند و بگوید تاکنون چه برنامه هایی برای جلوگیری از حمله ور شدن گرگ به مردم آن هم در دل شهر داشتید؟ همه می دانند که بانوان و کودکان از نظر شرایط جسمی آنچنان که باید قوی نیستند، البته گرگ گرسنه که حمله کند مرد و زن نمی شناسد.اگر این گرگ های وحشی و درنده زمینه ساز اتفاقات ناگوارتر می شدند چه؟ آیا محیط زیست استان می توانست پاسخگو باشد؟ و یا آن زمان نیز صفی خوانی می آمد و می گفت؛ خانواده های داغدار! حمله گرگ در زمستان امری طبیعی است؟!

آیا حمله گرگ در بیابان و در محلی خارج از شهر و دور دست رخ داده که امری طبیعی باشد جناب صفی خوانی؟!

البته این گونه اظهارنظرهای صفی خانی به نظر امری عادی شده و او بدون توجه به افکار عمومی سخنانی بر زبان می آورد چنین و چنان که مردم را تنها گلایه مند و دلسرد می کند.

همدانی ها و به ویژه تویسرکانی ها با چنین برخوردهایی از این اداره کل بیگانه نیستند، چرا که درست در شب عید سال 1398 ؛ 24 رأس از وحوش منطقه حفاظت شده خانگرمز که در بین این وحوش سه رأس ماده نیز بود، در بی خبری فرماندار وقت تویسرکان به لشگردر ملایر انتقال داده شد و هنوز هم که هنوز پس از گذشت سه سال مردم از علت آن فاجعه مطلع نشده اند، می گوییم فاجعه چرا که از آن زمان تاکنون پاسخی نشنیده ایم اینکه آیا انتقال وحوش در فصل زاد و ولدشان شک به گله آنان وارد نمی کند؟ و مواردی این چنینی؟

آن زمان نیز مدیران حفاطت محیط زیست استان اطلاعات نادرستی به مردم دادند، در ابتدا انکار کردند و بعد پس از افشاگری های خبرنگار رودآور در نخستین مصاحبه های خود؛ تنها مدعی انتقال 20 رأس از وحوش خانگرمز بودند وحوشی که می گفتند همه آن ها "نر" هستند، اما بعد از فاش شدن اسناد و مدارک از سوی همین مجموعه خبری؛ مجدد اعتراف کردند که بله 21 رأس از آن وحوش که در بینشان دو رأس ماده نیز بود، به لشگردر ملایر انتقال داده اند.

با این وجود در محافل آن روزها از انتقال 24 یا 25 رأس از کل و بزهای خانگرمز به ملایر حرف ها زده شد و در این باره هنوز ماجرا شفاف سازی نشده.

صفی خانی گویا به این گونه جواب دادن ها ابهام برانگیز به مردم به جای شفاف سازی عادت کرده و بهتر است برای بازخواست چنین مدیرانی مدعی العموم وارد شود.

بهمن ماه سال 1398، هم که خبری در سایت رودآور مبنی بر کاهش 40 درصدی وحوش خانگرمز یعنی نابودی حدود 100 رأس از وحوش این منطقه منتشر شد،صفی خانی در گفت و گو با خبرنگار این مجموعه خبری "کاهش قابل توجه وحوش خانگرمز را تأیید کرد، اما هیچ گاه حاضر به ارائه آمار نشد و بهم ریختگی جمعیتی وحوش منطقه را یک عامل ناشناخته دانست." و تنها این مجموعه خبری به دنبال کشف این عامل ناشناخته وارد میدان شد.

مگر می شود دوستان ما در محیط زیست به جای دلایل علمی از عامل ناشناخته حرف بزنند؟ این حرف برای مردم قابل قبول است؟ البته شد و صفی خانی آن حرف را زده بود و آن زمان در دولت روحانی کسی او را بازخواست نکرد.امید آن که در دولت جدید پاسخگو شود.

شاید آن کاهش جمعیتی 40 درصدی وحوش خانگرمز باز می گشت به شک وارد شده به گله پس از نقل و انتقال وحوش در عید همان سال و آنان نمی خواستند صدایش در بیاید. خدا داند.تا زمانی که مسئولی خود را پاسخگوی افکار عمومی نداند این گونه قضاوت کردن ها از سوی مخاطبین هم دور از انتظار نیست.

امید آن که محیط زیست استان برای جلوگیری از حمله ور شدن مجدد گرگ ها به مردم اقداماتی انجام داده و آن را برای شفاف سازی اطلاع رسانی کنند.مجموعه خبری رودآور منتظر پاسخگویی مدیران این اداره کل خواهد ماند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان