آخرین اخبار

15. مهر 1399 - 15:35   |   کد مطلب: 38903
یک کارشناس مذهبی گفت: برای اینکه جزو زائران کربلا باشیم، ابتدا باید غسل کنیم و سپس زیارت اربعین بخوانیم.

 

به گزارش رودآور؛ حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مذهبی درگفت‌وگو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به وجه تمایز اباعبدالله (ع) با دیگر انبیاء الهی پرداخت و گفت: یکی از مقاماتی که خداوند مختص سید شهدا (ع) قرار دادند موضوع اربعین سرور و سالار شهیدان است زیرا از ابتدای خلقت، هیچ ولی خدایی اربعین نداشته است؛ بر همین اساس اربعین را می‌توان حاصل تمام زحماتی دانست که امام حسین (ع) برای مجاهدت‌های خود کشیدند.

وی درادامه به جایگاه والای زائر اباعبدالله (ع) در روز اربعین اشاره کرد و افزود: امام صادق (ع) در زیارت اربعین، ریخته شدن خون اباعبدالله را عامل نجات بشریت از جهالت و گمراهی بیان می‌کنند. همچنین اربعین روزی است که به تعبیر امام صادق (ع)، کسی که زائر سیدالشهدا (ع) باشد خداوند در عرش با او بیعت می‌کند و مورد غفران خود قرار می‌دهد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که دستگاه امام حسین (ع) باعث رفع غم و بلا می‌شود، زیرا سرور و سالار شهیدان خود بلا‌های عالم را به جان خریدند تا غم و بلا از شیعیان دفع شود؛ امام کاظم (ع) نیز در همین زمینه فرمودند: وقتی خداوند بلا را نازل می‌کرد ما اهل بیت (ع) آن را به جان می‌خریدیم تا از شیعیان رفع بلا شود؛ لذا می‌بینیم هر کسی که در دستگاه اباعبدالله (ع) عزاداری می‌کند از شدت ناراحتی‌هایش کاسته می‌شود. همچنین در زیارت اربعین عالی‌ترین مقامات را برای زوار سیدالشهدا از جمله آمرزش گناهان مشاهده می‌کنیم.

حجت الاسلام موسویان توضیح داد: در مفهوم زیارت از امام رضا (ع) سوال شد به چه کسی زائر گفته می‌شود؛ علی بن موسی الرضا (ع) در جواب فرمودند: شخصی که حضور داشته باشد «حضور زائر عند مزور» در نتیجه آنچه در زیارات ائمه معصومین (ع) شرط است، داشتن حضور قلب است. این توجه به این موضوع امکان دارد شخص در کربلا باشد، ولی زائر نباشد و از طرفی زائری فرسخ‌ها فاصله داشته باشد، اما با یک سلام زائر واقعی اباعبدالله و اهل بیت (ع) محسوب شود.

وی با توجه به ممنوعیت سفر به کربلا برای عزاداران سرور و سالار شهیدان گفت: امسال به دلایل بیماری، توفیق حضور زوار در کربلا و توفیق دیدن ضریح شش گوشه اباعبدالله (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را نداریم؛ اما دستور و نسخه‌ای از امام صادق (ع) وجود دارد که این دوری را پایان می‌بخشد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:در روایتی امام صادق (ع) به سدیر صیرفی می‌فرمایند: آیا جدم را هر روز زیارت می‌کنی، سدیر عرض کرد توان ندارم که هر روز به کربلا سفر کنم؛ حضرت فرمود: تو در حق جدم جفا کردی. سدیر گفت: باید چه کار کنم تا از جفا کنندگان نباشم. حضرت در جواب به او فرمودند: به سمت حرم جدم سه مرتبه بگو «صل الله علیک یا اباعبدالله (ع)» تا از زیارت کنندگان جدم باشی.

حجت الاسلام موسویان در پایان، بهترین نسخه برای زیارت اباعبدالله (ع) در اربعین را مطرح کرد و گفت: بهترین کاری که در روز اربعین می‌توان انجام داد تا جزو زائران کربلا باشیم این است که ابتدا غسل زیارت اباعبدالله (ع) را انجام دهیم و با توجه به محضر سید الشهدا (ع) زیارت اربعین بخوانیم که با این کار قطعاً جزو زوار واقعی سیدالشهدا خواهیم بود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان