آخرین اخبار

30. ارديبهشت 1394 - 12:36   |   کد مطلب: 18275
سپیده غزلانی کارشناس تغذیه با اشاره توصیه های تغذیه ای در خصوص بیماری دیابت گفت : بهتر است دیابتی ها در سبد غذایی خود از نان سبوس دار استفاده کنند.

به گزارش رودآور به نقل از شبنم ها، سپیده غزلانی با بیان اینکه گاهی اوقات بسیاری از انسانها به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و... در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگون و از جمله دیابت هستند افزود: تغذیه نامناسب برای افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، نقش مهم و موثری دارد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که  بیماران دیابتی و یا افرادی که در معرض چنین بیماری قرار دارند و  باید نسبت به رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند گفت: اولین قدم برای انتخاب رژیم سالم، خوردن انواع مواد غذایی و به مقدار متعادل است.

وی در ادامه افزود: دیابتی ها باید از مصرف قند و شکر، عسل،مربا،نوشابه،آب میوه های صنعتی (رانی و....)،نقل و نبات، پولکی، کیک و کلوچه، شکلات و شیرینی، نان باگتنان سفید،  نان تست و... خودداری کنند.

غزلانی گفت: این افراد باید حد المقدور از نان سبوسدار مصرف نمایید که این نان می تواند  لواش سبوسدار و یا تافتون و بربری باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه این افراد می توانند پودر سبوس گندم را به غذاهای مصرفی خود اضافه نمایید گفت: بهتر است افراد دیابتی برنج را به مقدار کم و در ترکیب با  حبوبات مصرف نمایید و در صورت مصرف سیب زمینی ، سرخ شده باید از مقداربرنج مصرفی کسر نمایید(یک سیب زمینی متوسط 90 گرمی مساوی است با 5 قاشق غذاخوری سرصاف برنج پخته).

وی افزود: این افراد روزانه باید  2-3 لیوان شیر یا ماست کم چرب و یا  2-3 واحد میوه مصرف نمایید.(ترجیحاً هر میان وعده 1 واحد میوه مصرف شود)

غزلانی درخصوص مصرف سبزیجات نیز توصیه هایی  را بیان کرد و گفت: مصرف سبزیجات برای این افراد آزاد  می باشد: و خوردن  (خیار،  گوجه فرنگی، کاهو،  کلم، قارچ، فلفل دلمه ای،  کدو، بادمجان، سبزی خوردن و...) برای آنان ممنوعیتی ندارد؛ اما  در مصرف هویج پخته، چغندر(لبو)، نخودفرنگی، باقلا، کدو حلوایی زیاده روی کنند.

  وی افزود :مصرف انواع روغن های گیاهی و مغزها در صورت نداشتن اضافه وزن آزاد  برا ای افراد می باشد؛ اما از مصرف لبنیات پرچربی و گوشتهای پرچربی (گوسفند چرب، دنبه و...) خودداری کنند و حداقل هفته ای 2 بار ماهی بخارپز یا آب پز (تفت داده شده با مقدار کم روغن ) یا کبابی مصرف کنند.

 این کارشناش تغذیه نقش ورزش و پیاده روی روزانه را در سلامت تمام  افراد ضروری دانست و افزود: با توجه به شرایط زندگی های امروزی و ماشینی شدن بیشتر کار ها  ورزش می تواند در سلامت افراد نقش مهم و اساسی داشته باشد.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان