آخرین اخبار

18. آذر 1394 - 12:07   |   کد مطلب: 20675
مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان با بیان اینکه بیشترین نیات با موضوعات مختلف وقف در استان همدان متعلق به شهرستان تویسرکان است، گفت: بزرگترین اقدامی که می توان انجام داد؛ وقف درباره علم و پژوهش است، چرا که علم و پژوهش در هیچ برهه ای از زمان متوقف نشده و نمی شود.

«علی افشاری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف، گفت: می توان با قاطعیت عنوان کرد که بیشترین نیات با موضوعات مختلف وقف در استان همدان متعلق به شهرستان تویسرکان است.

وی اظهار کرد: این مطلب نشان از دید گسترده و نظر عمیق تویسرکانی ها به حوزه وقف دارد، چرا که موضوعات مختلف با نیات متنوع وقف با توجه به شرایط روز و اوضاع اجتماعی انجام گرفته است تا گِره ای از مشکلات جامعه باز شود.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان افزود: با مطالعه وقف نامه ها می توان به روز بودن وقف ها و تنوع در آن را مشاهده کرد، که نشان می دهد شهرستان تویسرکان برخوردار از زمینه فرهنگی بالایی در این حوزه وقف است و می توان از این ظرفیت برای حل بسیاری از مشکلات و موضوعات اجتماعی استفاده کند و حتی این فرهنگ یعنی وقف با موضوعات متنوع را به خارج از شهرستان نیز اشاعه دهد.

افشاری عنوان کرد: امروزه در راستای نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه متناسب با نیازهای پویای جامعه، بزرگترین اقدامی که می توان انجام داد؛ وقف درباره علم و پژوهش است، چرا که علم و پژوهش در هیچ برهه ای از زمان متوقف نشده و نمی شود.

وی تصریح کرد: گاهی موضوعات وقفی با گذشت زمان برای پاسخگویی به نیازهای جامعه کفایت نمی کنند در حالی که وقف درخصوص توسعه علم و پژوهش وقفی پویا و به روز است که با گذر زمان نیز دستخوش تغییر نمی شود.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان با توجه به نیازمندی های روز کشور خواستار تبیین وقف با رویکرد استفاده از ظرفیت عظیم آن در توسعه علمی و پژوهشی شد.

افشاری افزود: وقف همانند دیگر امور فرهنگ و اجتماعی برای نهادینه شدن در جامعه نیاز به فرهنگ سازی عمیق دارد و تجربه نشان داده در هر کجا مردم خود به میدان آمدند فرهنگ سازی در آن زمینه اثربخش تر و سریعتر انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط اداره اوقاف تویسرکان، عنوان کرد: در سال جاری و در راستای پیگیری موقوفات در عمل به نیات واقفان؛ هشت نفر به حرم رضوی اعزام شدند و اطعام فقرا و مساکین به مبلغ 260 هزار تومان نیز انجام گرفت.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان افزود: برگزاری مراسم های مذهبی به مبلغ 16 میلون تومان، کمک به حوزه های علمیه در حدود 6 میلیون تومان، صدور 71 حکم هیئت امنای مساجد و اماکن مذهبی، برگزاری برنامه آرامش بهاری، اجرای برنامه سوگواره یاس نبوی و ضیافت الهی، طرح نشاط معنوی، سوگواره بصیرت عاشورایی، مراسم محفل انسی با قرآن کریم با حضور قاری مصری و دیدار آقای محمدی با رهبر معظم انقلاب از دیگر اقداماتی بود که توسط اوقاف شهرستان انجام شده است.

افشاری با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر تربیت 15 میلیون حافظ قرآن، گفت: در این زمینه نیز بیش از یک هزار نفر در کلاس های قرآن اداره اوقاف تویسرکان ثبت نام کردند.

وی به اجرای مسابقات قرآنی در شهرستان اشاره کرد و افزود: 38 دوره کلاس های قرآنی در سال جاری در تویسرکان برگزار شد که تنها در حوزه های مفاهیم، حفظ و قرائت 200 قرآن آموز حضور داشتند.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان گفت: مریم نانکلی رتبه اول در حفظ پنج جزء قرآن کریم و آقای ناصری رتبه دوم مسابقات دعاخوانی استان همدان را توانستند به عنوآن قرآن آموزان تویسرکانی، کسب کنند.

افشاری در ادامه با بیان اینکه در سال جاری دو وقف جدید داشتیم، گفت: شهرستان تویسرکان دارای 280 موقفه انتفاعی ، 260 باب امکان مذهبی و 93 موقوفه منفعتی یعنی دارای درآمد است.

وی عنوان کرد: بیشترین نیات مربوط به روضه خوانی دردهه محرما است و وقف با نیت خیریه 65 مورد، نیات مذهبی 60مورد، و نیات اجتماعی 39 مورد در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان همچنین افزود: در سال جاری اصلاح شبکه آبرسانی امامازاده ناصر(ع) با هزینه بالغ بر 30 میلیون تومان انجام شده است.

 

وی احیاء موقوفات و عمل به نیت واقف را در اولویت نخست اداره اوقاف شهرستان دانست و افزود: دیدار با امام جمعه شهرستان، و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته، غبارروبی گلزار شهدا، برنامه لبیک یا رسول الله به مناسب رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، برپایی نمایشگاه دستاوردهای اوقاف و دو ایستگاه با عنوان "همه با هم واقف باشیم" را بخشی از برنامه های هفته وقف در تویسرمان عنوان کرد.

به گزارش رودآور، هفته وقف از امروز چهارشنبه 18آذر ماه آغاز شده و تا 24 آذرماه ادامه دارد و روزشمار این هفته به قرا ذیل است، روز چهارشنبه، 18 آذرماه که در تقویم به نام روز وقف نامگذاری شده، به نام «وقف، همدلی و همزبانی»، پنجشنبه 19 آذرماه مصادف با رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن (ع) به نام «وقف، قرآن، سنت نبوی، سیره ائمه اطهار (ع)»، جمعه 20 آذرماه به نام «وقف، نهاد ممتاز دینی، اجرای امینانه نیات واقفین»، شنبه 21 آذرماه مصادف با شهادت امام رضا (ع) به نام «وقف، تجلی مودت اهل بیت (ع) با تکریم امامزادگان»، یکشنبه 22 آذرماه مصادف با آغاز ربیع‌الاول و هجرت حضرت رسول (ص) از مکه به مدینه به نام «وقف، علم و فناوری و نقش حوزه و دانشگاه»، دوشنبه 23 آذرماه به نام «وقف، بانوان و مشارکت‌های مردمی» و سه‌شنبه 24 آذرماه به نام «وقف، بهره‌وری موقوفات و اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان