آخرین اخبار

10. فروردين 1395 - 13:50   |   کد مطلب: 22366
خانه اقتداری با چهار حیاط مرکزی، یادگاری از دوره قاجار است و در خیابان دکتر شریعتی، کوی حمام، کوچه مظفر السلطان تویسرکان واقع شده و این اثر در سال 81 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار رودآور، خانه آرضا محمودی( دکتر اقتداری) در صد و پنجاه سال پیش در دوران قاجار در بافت قدیمی شهر تویسرکان احداث گردیده است.

سبک بنا از نوع حیات مرکزی است یعنی بنا از چهار حیات مرکزی تشکیل شده که هرکدام حکم واحد را دارند

نوع مصالح مصرفی بدین شکل است که در نماها ار آجر در دیوارها از خشت و در پایه ها از سنگ و در سقف ها از چوب استفاده شده است.

این بنا مشتمل بر دو طبقه فوقانی و تهتانی است که سقف طبقه همکف با طاقنماهای ضربی مزین شده است که در حقیقت جز تزئینات اصلی بناست در سقف طبقه فوقانی از تیر چوبی استفاده شده در داخل سقف اتاقها با لمبه کوبی با تقسیم بندیهای هندسی و متناسب استفاده شده راه دست رسی به این مجموعه تاریخی فرهنگی از دالانی سر پوشیده که بنا را به دو قسمت تقسیم مي كند امکان پذیر است این دالان به عرض چهار متر و ارتفاع سه از معبر اصلی یعنی شهید یعقوبی امکان پذیر است.

در طبقه فوقانی در بقشاهی از سقف دالان برای احداث ساختمان استفاده شده است مالک بنا شخصی به اسم آقا رضا محمودی بوده که جهت اسکان چهار فرزند خود این بنا را ساخته و سپس به دیگران واگذار کرد.

این مجموعه دارای قناتی اختصاصی بوده که روش کانال سر پوشیده به کلیه حیاط مرکزیها انتقال و حوض آنها را پر می کرده و در لطافت محیط و فضای سبز خانه ها تاثیر بسزایی داشته است.

این بنا با مساحتی حدود یک هزار و 300 متر ساخته شده این بنا یکی از معدود بناهایی است که از الگوهای ناب معماری در منطقه غرب محسوب می شود و توانایی تبدیل شدن به موزه غرب کشور را دارد.

خانه اقتداری با چهار حیاط مرکزی،  یادگاری از دوره قاجار است و در خیابان دکتر شریعتی، کوی حمام، کوچه مظفر السلطان تویسرکان واقع شده و این اثر در سال 81 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این اثر در فهرست آثار ملی کشور در هفتم مهر ماه سال 81 به شماره 6141 به ثبت رسیده است.

در حال حاضر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان در این خانه مسقر است و همچنین گاه گاهی نیز به عنوان نمایشگاهی برای معرفی صنایع دستی تویسرکان در ایام تعطیلات از آن استفاده می شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان