آخرین اخبار

13. بهمن 1398 - 6:06   |   کد مطلب: 26231
روایتی خواندنی از صاحب بزرگترین کتابخانه شخصی در غرب کشور؛
نگاهی به یک مبارز انقلابی با 6 هزار جلد کتاب/آگاهی سرمنشاء هرانقلاب است
یک مبارز انقلابی که سال های بسیاری برای پیروزی نهضت امام خمینی(ره) فعالیت کرده، این روزها صاحب بزرگترین کتابخانه شخصی غرب کشور است و تنها آگاهی و بالا بردن فرهنگ مطالعه مفید در جامعه را سرمنشاء رشد و ترقی می داند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ نزدیک بهمن ماه هستیم، بهمنی که یادآور رشادت های انقلابیونی است که پیروزمندانه نهضت خمینی(ره) را به در سال 57 به پیروزی رساندند.

از این رو به گفت و گو با یکی از انقلابیون تویسرکانی که مسئول انتشار و توزیع اعلامیه های امام و کتاب های اسلامی در بین مردم این شهرستان بود می پردازیم.

«سعید فراهانی» بازنشسته اداره ارشاد تویسرکان است که همه او را به نام حاج سعید می شناسند.

حاج سعید مبارزات خود را در دوران راهنمایی و دبیرستان یعنی از 1343 به بعد و همزمان با تبعید امام خمینی(ره) آغاز می کند.

اوایل دستگاه تکثیر یا همان کپی در تویسرکان وجود نداشت و یا اگر بود تنها در یک یا دو اداره، از این رو با همکاری هیئت نوجوانان علمی و فرهنگی تویسرکان اعلامیه های امام را با هر سختی به دست می آوردند و با دست خط خودشان از روی آن تا هزار تا هم می نوشتند و سپس از هر روشی برای توزیع آن استفاده می کردند.

حتی کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره) و حسین وارث آدم و یا کتاب های استاد مطهری را به صورت مخفیانه به دست می آورند و از روی آن بارها و بارها می نوشتند.

او از حرص و ولع نوجوانان و جوانان برای دست یابی به کتاب های اسلامی و دینی حرف ها به میان می آورد، آنجا که حتی حاضر به شکنجه شدن در زندان های طاغوت بودند اما برای لحظه ای از دستیابی به آگاهی عقب نشینی نمی کردند.

امکانات محدود و نبود دستگاه کپی هم مانعی برای آنان نبود و حتی شده شب ها تا صبح بیدار بودند تا بتوانند با نوشتن از روی کتاب های مختلف سطح معلومات هم سن و سالان خود را بالا ببرند.

می گوید: قبل از انقلاب یعنی سال 1351 سرباز یکی از پادگان های تهران بوده است و خانواده او مدتی در آنجا زندگی می کردند، شرایط سختی بود، خوب یادش می آید روزی را که با همان لباس سربازی و کتابی در جیب وارد خانه می شود، به ناگاه چهار ساواکی را می بیند که تمام وسایل خانه را به هم ریخته اند و دو برادرش را با بی رحمی تمام کتک زده اند و کشان کشان به سمت کمیته مشترک ساواک و شهربانی می برند.

از سختی آن روزها و به شهادت رسیدن دوستانش کمتر می گوید و همه را به خوشی های پیروزی انقلاب اسلامی ختم می کند.

فراهانی بعد از آنکه لیسانس ادبیات خود را می گیرد در سال های 1354 تا 1370 به عنوان کتابدار کتابخانه سرابی در تویسرکان مشغول فعالیت می شود و بعد از آن چندسالی را به عنوان رییس اداره ارشاد تویسرکان در راستای اعتلای فرهنگ تویسرکان بیش از پیش گام بر می دارد.

بعد از ازدواج و صاحب فرزند شدن با همسر خود اعلامیه ها را از طریق مخفی کردن در لای قنداق کودکشان توزیع می کردند.

در سال های قبل از انقلاب یعنی بین 1354 تا 1357 هم اعلامیه ها را در لا به لای کتاب های کتابخانه قرار می داده و از این طریق به دست مردم و به ویژه جوانان می رسانده و این روزها می گوید: آن روزها که امکانات کم بود همه به دنبال خواندن کتاب می رفتند و با یک حس مطالبه گری در جستجوی کتاب بودند و اما این روزها کتابخوانی کمرنگ تر شده است.

فراهانی می افزاید: امروز امکانات هست، هر کتابی هم بخواهند در دسترس وجود دارد اما شاید مشغول شدن به فضای مجازی بسیاری را از کتب خواندن دور ساخته است، شاید در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطالب مفیدی هم منتشر شود هم این مطالب آن گونه نیست که در اذهان یک نوجوان و یا جوان نقش ببندد و بتواند چراغی برای سعادت آینده او روشن کند.

او تأکید می کند: که جوانان بروند تاریخ را مطالعه کنند که چگونن انقلاب اسلامی شکل گرفته است و چگونه به دست رمقام معظم رهبری رسیده است، اگر نحوه چگونگی مسیر انقلاب را حداقل در کتاب ها بخوانند خیلی از شبهات برایشان روشن می شود، چرا که ما فرهنگ غنی و آداب و رسوم کهنی داریم که با اسلام گره خورده است.

فراهانی تصریح کرد: همین هجمه های فرهنگی که رهبر انقلاب بارها ما را از خطرات آن آگاه کرده است تنها با بالا بردن سطح آگاهی و بصیرت شکست می خورد و ما نباید اجازه بدهیم دشمنان نظام  بی هویتی را در جامعه وارد کنند، چرا که اگر بی فرهنگی در جامعه حاکم شود از آن طرف امنیت، آسایش و حرمت ها کم کم از بین می رود.

او اکنون که بازنشسته است و صاحب چهار فرزند، در یک کتاب فروشی مشغول به فعالیت است، می گوید بیش از پنج هزار و 400 جلد کتاب در کتابخانه شخصی خود دارد و تنها خواسته اش از جوانان این است که این روزها قدر آزادی و انقلاب و به ویژه ولایت را بدانند که به این سادگی به دست نیامده و برای این انقلاب مردان و زنان بسیاری شکنجه شدند و خون پاکش به زمین ریخته شده است.

او با کتاب هایش انس گرفته است و راه سعادت بشر را دانستن می داند و عمل به دستورات الهی و با استناد به آیات قرآنی ادامه می دهد: اگر انسان عمل نیکو انجام دهد روزی آن عمل به خودش باز می گردد و اگر ظلمی انجام دهد یقیناً آن ظلم را به نفس خود کرده است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان