آخرین اخبار

28. دى 1395 - 23:56   |   کد مطلب: 26260
نهمین نشست خبری دکتر روحانی در نخستین سالگرد اجرای برجام بازتاب های مختلفی را در خبرگزاری های مختلف جهان داشته است.

به گزارش رودآور به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ نهمین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، در نخستین سالگرد اجرای برجام با خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران، بازتاب های مختلفی را در خبرگزاری های مختلف جهان داشته است:

خبرگزاری رویترز با انتخاب این تیتر روحانی: درباره آینده توافق هسته ای خوشبین هستم  سخنان ریاست جمهوری اسلامی ایران را چنین بازتاب داد :

حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد درباره آینده توافق هسته ای خوشبین است و دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا نمی تواند آن را تغییر دهد یا لغو کند. 

روحانی در سالگرد لغو تحریم های بین المللی علیه ایران در کنفرانسی خبری افزود : رئیس جمهور منتخب آمریکا نشان داده است از توافق هسته ای راضی نیست و آن را بدترین توافقی خوانده که تاکنون به امضا رسیده است. این تنها شعار است . گمان نمی کنم وی هنگامی که وارد کاخ سفید شود، بتواند کار زیادی انجام دهد. 

وی در سخنانی که به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد اعلام کرد : درباره آینده توافق هسته ای خوشبینم. این موافقتنامه برای آمریکا خوب است اما او ( ترامپ ) این مسئله را درک نمی کند. 

خبرگزاری رویترز در خبری دیگر با این تیتر روحانی: صحبت از مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای بی معنی است بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور را چنین بازتاب داده است :

 حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد صحبت از مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای " بی معنی " است و مخالفت ترامپ تنها " شعار " است.

در ادامه نشست خبری رئیس جمهوری اسلامی ایران با خبرنگاران داخلی و خارجی خبرگزاری رویترز صحبت های دکتر روحانی درباره رابطه با عربستان سعودی را با این تیتر  مخابره نمود: روحانی: دست کم 10 کشور پیشنهاد میانجیگری بین عربستان سعودی و ایران را مطرح کرده اند. 

خبرگزاری رویترز گزارش داد : حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اعلام کرد دست کم 10 کشور پیشنهاد میانجیگری برای حل خصومت روزافزون بین عربستان سعودی و ایران را مطرح کرده اند و تهران مناسبات با ریاض را در صورتی ازسرخواهد گرفت که عربستان سعودی سیاست های خود را در منطقه تغییر دهد. 

روحانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد عراق و کویت برای کمک به حل تنش بین این دو کشور رقیب در منطقه افزود : کشورهای بسیاری وجود دارند . شما از عراق و کویت نام بردید. در حال حاضر هشت تا 10 کشور وجود دارند که مقامات آنها درباره این مسئله با ما گفتگو کرده اند. 

وی در کنفرانسی خبری که به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد خاطر نشان کرد ایران به دنبال حذف عربستان سعودی از سیاست های منطقه نیست و به ریاض پیشنهاد کمک خواهد کرد منوط به اینکه این کشور تصمیم درستی بگیرد ، به مداخله نظامی خود در یمن پایان دهد و مداخله در امور بحرین را نیز متوقف کند .

نهمین نشست خبری ریاست جمهوری اسلامی ایران در خبرگزاری فرانسه نیز با این تیتر بازتاب داده  شده است : روحانی : ایران از «مذاکره مجدد » درباره توافق هسته ای خودداری خواهد کرد

خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داد : حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در تهران اعلام کرد ایران در صورت درخواست دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای « مذاکره مجدد » درباره توافق هسته ای ، از چنین کاری خودداری خواهد کرد. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با این تیتر: روحانی صحبتهای ترامپ درباره برجام را شعار خواند به بازتاب سخنان رئیس جمهور کشورمان پرداخت  و گزارش داد: حسن روحانی صحبت از مذاکره مجدد در مورد توافق هسته ای را با رشته کردن یک پیراهن مقایسه کرد و صحبت های دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه برجام را بیشتر شعار دانست.

آسوشیتدپرس همچنین نشست خبری ریاست جمهوری اسلامی ایران را با تاکید بر سخنان وی در خصوص لزوم پایان یافتن بحران سوریه با این تیتر بازتاب داد : روحانی ابراز امیدواری کرد مذاکرات آستانه به پایان یافتن بحران سوریه کمک کند

آسوشیتدپرس در گزارشی از تهران نوشت :حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه گفت امیدوار است مذاکرات برنامه ریزی شده برای هفته آینده بتواند آغازی برای روند پایان دادن به جنگ در سوریه باشد.

روحانی در مصاحبه با خبرنگاران افزود : ما از توافق در مورد آتش بس در سوریه خوشحالیم. این به نوبه خود یک گام مثبت است. ما باید برای حفظ این آتش بس تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: مهم است که دولت سوریه با مخالفان به موافقتنامه ای دست یابد اما تنها مردم سوریه هستند که می توانند رئیس جمهور خودشان را انتخاب کنند. کناره گیری بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) در دستور کار مذاکرات آینده نخواهد بود.

همچنین خبرگزاری دوغان ترکیه با برجسته کردن سخنان رئیس جمهور ایران در مصاحبه عصر روز سه شنبه نوشت: روحانی از حل مساله جنگ چندساله سوریه به همراه ترکیه و روسیه خبر داد.

نشست خبری ریاست جمهوری اسلامی ایران در پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو فرانسه نیز بازتاب داده شده است :

 

فیگارو به نقل از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اعلام کرد ایران حاضر نیست یک بار دیگر درباره برنامه هسته ای اش پای میز مذاکره بنشیند.

 

پایگاه اینترنتی روزنامه لوفیگارو در مطلبی آن بخش از کنفرانس مطبوعاتی حسن روحانی را بازتاب داد که در آن هشدار داد اگر دونالد ترامپ، نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار مذاکره دوباره درباره پرونده هسته ای شود، ایران دیگر حاضر به انجام این کار نخواهد شد.

 

فیگارو افزود: رئیس جمهور ایران تاکید کرد پرونده توافقنامه هسته ای بسته شده و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسیده و به یک سند بین المللی تبدیل شده است.

 

فیگارو به نقل از حسن روحانی نوشت: این توافقنامه ای چند جانبه است و معنی ندارد که درباره آن دوباره مذاکره صورت گیرد.

 

اظهارات رئیس جمهور در شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا نیز بازتاب داشت:

 

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: رئیس جمهور ایران می گوید ترامپ نه می تواند توافق هسته ای ایران را لغو کند و نه می تواند آن را تغییر دهد.او گفت این توافق تمام شده است و هیچ فرد یا طرفی نمی تواند آن را لغو کند. او افزود این توافقی چندجانبه است.

 

شبکه سی ان ان در ادامه با آرون دیوید میلر تحلیلگر مسائل بین المللی خود در مورد اظهارات رئیس جمهور ایران مصاحبه کرد.

 

مجری از میلر پرسید: اول از همه می خواهم بپرسم نظر شما در مورد این اظهارنظر روحانی که می گوید ترامپ فقط حرف می زند، چیست؟

 

وی در پاسخ به این پرسش گفت: درست است، رئیس جمهور منتخب طی 15 ماه گذشته تقریباً چنین مسیری را در پیش گرفته است و اگر صادقانه بخواهیم بگوییم جان لوئیس و دیگران هم همین اظهارنظر را داشته اند. این دوره (15 ماهه) دوره ای ناخوشایند بوده است. من تاکنون شاهد انتقال قدرت از دموکرات ها به جمهوریخواهان، از جمهوریخواهان به دموکرات ها، از دموکرات ها به دموکرات ها و از جمهوریخواهان به جمهوریخواهان بوده ام و تا کنون با چنین چیزی روبرو نشده ام. 

معمولاً رئیس جمهورهای منتخب سیاست خارجی را خوب می دانند که این در مورد بوش پدر صدق می کند؛ یا اینکه آنها زمانی که رئیس جمهور می شوند، خیلی سیاست خارجی را نمی شناسند که این در مورد بیل کلینتون صدق می کند اما کسانی که با امور جهانی آشنا نیستند معمولاً صبر می کنند و با مشاوران خود مشورت می کنند اما ما اکنون با یک رئیس جمهور منتخب سروکار داریم که غیرمتعارف است و من فکر می کنم به اینکه غیرقابل پیش بینی است افتخار می کند. در واقع تنها چیزی که در مورد دونالد ترامپ قابل پیش بینی است، «پیش بینی ناپذیری» اوست.

 

شبکه تلویزیونی سی ان ان در یک بخش خبری دیگر با کریستین امان پور گفتگو کرد .امان پور در خصوص اظهارات روحانی گفت: حسن روحانی تا حدی درست می گوید که توافق هسته ای ایران یک توافق بین المللی است و توافقی بین ایران و آمریکا نیست. این توافق میان ایران و آمریکا و سایر قدرت های جهانی از جمله روسیه و چین است. بنابراین، خطرات زیادی وجود دارد. من دیروز به طور اختصاصی با جان کری وزیر امور خارجه گفتگو کردم و وی گفت: ببینید، این توافقنامه مؤثر افتاده است و ایران به تعهدات خود بر اساس این توافقنامه پایبند است و تلاش برای پاره کردن یا لغو کردن آن خطر رویارویی را به همراه خواهد داشت. بنابراین، این یک هشدار آشکار در مورد این توافق است. این یک توافق بین المللی است و البته آمریکا می تواند در مورد نقش خود در اجرای این توافق بازنگری کند، اما لغو آن بعید است.

 

رسانه های روسیه نیز نشست خبری رئیس جمهوری اسلام ایران در سالگرد اجرایی شدن برجام را پوشش دادند. خبرگزاری اینترفاکس در این خصوص نوشت: رئیس جمهوری ایران بازبینی در برجام پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا را ناممکن خواند.

این رسانه روسی افزود: روحانی سخن گفتن در مورد تلاش برای بازبینی توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را بی معنی خواند. وی ادامه داد: رئیس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که از برجام خوشش نمی آید و آن را بدترین توافق خوانده که در واقع تبلیغات است و فکر نمی کنم زمانی که وارد کاخ سفید شد بتواند اقدام بیشتری انجام دهد.

اینترفاکس در ادامه با اشاره به سخنان روحانی نوشت: رئیس جمهوری ایران در مورد آینده برجام خوش بین و معتقد است که این توافق به نفع آمریکا هم است اما ترامپ این را نمی فهمد.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: نشست‌ خبری روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه با حضور اصحاب رسانه در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش رسانه روسی، رئیس جمهوری ایران با اشاره به سالگرد اجرای برجام گفت: همه تحریم های هسته ای پس از اجرای توافق تهران و 1+5 برداشته شده است.

اسپوتنیک ادامه داده است: روحانی با اشاره به وعده داده شده برای لغو تحریم ها گفت که همه تحریم‌ها علیه ایران از 27 دی 94 برداشته شد.

وی افزود: برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق بود و به دنیا اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

از سوی دیگر تارنمای روسی «وستنیک قفقاز» به نقل از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری نوشت: برجام که از ماه ژانویه سال گذشته به اجرا در آمد، دستاورد بزرگی بود.

در گزارش آمده است: روحانی لغو تمام تحریم های هسته ای در مورد ایران پس از اجرای برجام را بسیار مهم خواند. وستنیک قفقاز به نقل از رئیس جمهوری ایران نوشت: بخش نفت و گاز ایران شامل هیچ تحریمی نیست و این مساله برای کشور بسیار مهم است.

این تارنمای روسی به نقل از روحانی نوشت: آمریکا در اجرای برجام مانع ایجاد می کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پذیرفته که برنامه هسته ای ایران هیچ گونه شک و تردیدی برنمی انگیزد.

سخنان روحانی در سالگرد اجرای برجام در چندین رسانه دیگر روسی از جمله شبکه های تلویزیونی و رادیویی بازتاب یافته است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان