آخرین اخبار

26. تير 1396 - 23:56   |   کد مطلب: 29557
نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر شورای نگهبان نبود عرصه برای جولان خائنان به نظام فراهم می شد، گفت: در ابتدای انقلاب که شورای نگهبان نبود مسعود رجوی کاندیدای رییس جمهوری می شود و حتی در انتخابات شرکت می کند، بنی صدر هم کاندیدای رییس جمهوری می شود و حتی رییس جمهور شده و کشور را تا مرزنابودی کشاند و لیبرال ها در ابتدای انقلاب که چه جولانی هایی دادند.

به گزارش خبرنگار رودآور، به مناسبت سی‌وهشتمین سال تاسیس بر آن شدیم تا به معرفی این نهاد بپردازیم، اسفند ۵۸ بود که امام خمینی (ره) شش فقیه شورای نگهبان را انتخاب کرد و این شورا اولین جلسه خود را در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ تشکیل داد. حالا 38 سال از تـسیس مهمترین نهاد ناظر بر قانون اساسی و انتخابات می‌گذرد. شورایی ۱۲ نفره که نامش از ابتدا تاکنون با نام احمد جنتی گره خورده است.

با آغاز به کار این نهاد در تیرماه 59 به طور رسمی، فعالیت شورای انقلاب به پایان رسید.

گفته می شود که در تمام کشورهایی که سیستم حاکمیتی آن‌ها براساس انتخابات شکل می‌گیرد، نهادهای نظارتی برای برگزاری انتخابات و اجرای صحیح قانون اساسی وجود دارد. اما ممکن است عنوان این نهادها در کشورهای مختلف تفاوت داشته باشد.

 در ایران و به واسطه تجربه انقلاب مشروطه که در قانون پیش‌بینی اصل طراز انجام شده بود، شورای نگهبان برای نگهبانی از اسلامیت نظام و اجرای کامل قانون اساسی، ایجاد شد و مطابق با قانون "نهاد شورای نگهبان تابع هیچ یک از قوا نیست".

 نهادهای نظارتی در هر کشوری وجود دارد و هر نظامی نامی خاص برای آن انتخاب می کنند

از این رو «حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: در عمده کشورها یکسری فیلترهایی برای افرادی که می خواهند وارد انتخابات شوند و یا در وزارتخانه یا سازمانی مسئولیتی بگیرند وجود دارد.

وی اظهار کرد: در ایران به پیشنهاد امام در ابتدای انقلاب شورای نگهبان تأسیس می شود و جایگاه رفیعی برایش در نظر گرفته شده است که متشکل از 12 نفر، 6 نفر مجتهد و فقیه و 6 نفر حقوقدان، که فقها را در هر زمانی رهبر کشور معرفی می کنند و 6 نفر حقوقدان را هم به پیشنهاد رییس قوه قضائیه باید یک و نیم برابر آنچه که نیاز است معرفی شوند، یعنی 9 نفر یا دو برابر معرفی شوند و پس از آن نمایندگان مجلس از میان آنان 6 نفر را مشخص می کنند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عملکرد شورای نگهبان از ابتدای انقلاب، عملکرد قابل تقدیری است، و اگر نبود شورای نگهبان هم اینک کشور در دام های بسیاری افتاده بود.

اگر شورای نگهبان نبود عرصه برای جولان هائنان به نظام فراهم می شد

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب که شورای نگهبان نبود مسعود رجوی کاندیدای رییس جمهوری می شود و حتی در انتخابات شرکت می کند، بنی صدر هم کاندیدای رییس جمهوری می شود و حتی رییس جمهور شده و کشور را تا مرزنابودی کشاند و لیبرال ها در ابتدای انقلاب که چه جولانی هایی دادند.

وی تأکید اکرد: بنابراین اگر شورای نگهبان اگر فردی را تأیید یا رد صلاحیت می کند با کسی دشمنی ندارد یعنی رفتار و عملکرد خود من سبب می شود چرا که به بسیار شفاف و روشن مشخص میک نند که این فرد به این دلیل تأیید می شود یا تأیید نمی شود.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در امامه افزود: یکی از این مهمترین و اساسی ترین ارکان های نام مقدس جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان است  و وظیفه مهم آن هم این است که قوانینی را که مجلس تصویب کرده بررسی کند که آیا با قانون بالادستی نظام مطابقت دارد یا خیر و یا اینکه و با قوانین شرع مقدس منافاتی دارد یا نه.

حجت‌الاسلام موسوی لارگانی  تصریح کرد: اگر این گونه بررسی ها نبود به طور قطع زمینه برای تصویب بسیاری از قوانین در مجلس فراهم می شدکه نباید و مشکلاتی را برای کشور ایجاد می کرد.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان