آخرین اخبار

24. شهريور 1396 - 22:44   |   کد مطلب: 30486
هر روزه حجم عظیمی از اطلاعات به واسطه فضای مجازی در حال جا به جا شدن است و این اطلاعات پیش از آن که به دست گیرنده برسد بر روی سروری در خارج از کشور ذخیره می شود و هر آن امکان به خطر افتادن امنیت فردی و ملی وجود دارد، مطابق با نظر کارشناسان حوزه فضای مجازی رفتن به سمت مهیا ساختن شبکه ملی اطلاعات، الزاماتی می خواهد که استقلال فضای مجازی می تواند چراغ روشنی برای این مسیر باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ به تازگی استقلال فضای مجازی توسط وزیر ارتباطات مطرح شده که می تواند به عنوان اقدامی اساسی مسیر ایجاد شبکه ملی اطلاعات را هموارتر کند.

جهرمی سابق بر این گفته بود که؛ "دکترین ما دکترین مقام معظم رهبری است، ایشان می فرمایند فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید. تهدید آن قدر قوی است که می تواند فضای مجازی را تبدیل کند به قتل گاه جوانان و فرصت آنقدر موثر است که می تواند یک کلام حق ما را به گوش جهان برساند.

وی با تاکید بر اینکه نگاه فرصت محور به فضای مجازی دارد، تصریح کرد: کسی موافق بستن فضای مجازی نیست چرا که این کارعاقلانه نیست، البته تهدیدات بزرگ است  چرا که هجوم تهدیدات زیاد بوده که ضعف ما را مشهود می کند، همدلی و همکاری  ضعف ما را می پوشاند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با متهم کردن یکدیگر آیا می توانیم در برابر دشمن و تهدیدات ایستادگی کنیم، چهار سال وزارت ارتباطات در این عرصه به تنهایی ایستاد، چوب خورد و کار کرد و اعتراضی نکرد، به آماری رسمی که وزیر اطلاعات از محتوای موجود در اینترنت  مراجعه کنید، حتی یک محتوای مستهجن برای ما زیاد است اما آیا برای اینکه فضا را کنترل کنیم اولین عملکرد بستن است."

استقلال فضای مجازی؛ هموار کننده مسیر ایجاد شبکه ملی اطلاعات

و اما در این میان باید گفت مطابق با نظر کارشناسان حوزه فضای مجازی رفتن به سمت مهیا ساختن شبکه ملی اطلاعات، الزاماتی می خواهد که استقلال فضای مجازی می تواند چراغ روشنی برای این مسیر باشد.برای بررسی عمق بیشتر این مطلب با یکی از کارشناسان برتر فضای مجازی استان همدان به گفت و گو نشستیم.

«محمد یعقوبی» مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان در گفت و گو با خبرنگار گفت: در یکی دو سال اخیر مسئولان متولی در حوزه فضای مجازی حرف های بسیاری زده اند و این روزها هم که می گویند در حال تصمیم گیری هستند تا زمینه سازی های لازم برای ایجاد شبکه ملی انجام شود.

تمام زیرساخت های ایجاد شبکه ملی اطلاعات مهیا است

وی اظهار کرد: با توجه به شواهد و اطلاعات به دست آمده در حال حاضر تمام زیرساخت های این مهم، فراهم شده و مهندسان و کارشناسان فنی و نیروی انسانی قوی در کشور داریم و می بایست تاکنون ایجاد شبکه ملی عملیاتی می شد اما اینکه چرا تاکنون این اقدام انجام نشده هم خود جای سوال دارد.

دولت به عنوان مجری اصلی، سریعتر جمع بندی نهایی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات را انجام دهد

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان افزود: در این زمینه باید خود دولت وارد میدان شود و این نیست که بگویم تنها یک شرکتی بیاید کاری انجام دهد و برود، دولت به عنوان مجری طرح باید اقدامات لازم را انجام دهد و آنجایی هم که نیاز باشد با نظارت خود اختیاراتی به شرکت های معتبر و سازمان ها و ارگانی های ذی صلاح بدهد تا هرچه سریعتر مبحث ایجاد شبکه ملی به سرانجام رسد.

یعقوبی در ادامه به بیان مزیت های ایجاد شبکه ملی پرداخت و عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمان برقراری هر نوع ارتباطی در فضای مجازی تمامی اطلاعات و داده ها در ابتدا به سرور اصلی می رود و بعد به دست گیرنده می رسد، با این حجم عظیم جابه جایی اطلاعات امکان هر نوع سوء استفاده از سوی صاحبان سرورها که در خارج از کشور هستند فراهم می شود.

شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها ابزاری در دست ادارات برای انتقال حجم عظیم اطلاعات/جابه جایی اطلاعات سازمان بر روی سرورخارجی به صلاح نیست

وی اظهار کرد: متأسفانه از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف اطلاعات بسیاری در کشور جا به جا می شود و این روزها حتی تنها تلگرام ابزاری مهم برای تبادل بسیاری از اطلاعات از سوی عمده ادارات تلقی می شود، به گونه ای که حجم بالایی از اطلاعات جا به جا شده هر روزه بر روی سرورهایی خارجی ذخیر می شود و بعد به دست گیرنده می رسد که به صلاح کشور نیست.

سرورهای داخلی امنیت بیشتری خواهند داشت

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان تصریح کرد: این اتفاق در حالی است که اگر زیرساخت های فضای مجازی در داخل کشور باشد به طور یقین علاوه بر تأمین امنیت، از نظر کنترل مسائلی که این روزها زمینه ساز ازهم گسیختگی خانواده ها شده است، هم می توان بهره های بسیار برد.

تلگرام، عامل اصلی طلاق دراستان همدان

یعقوبی اظهار کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده این روزها تلگرام یکی از عوامل اصلی طلاق در استان همدان است، یعنی سابق بر این شاید عمده طلاق ها به دلیل اعتیاد و بیکاری همسر روی می داد در حالی که این امروزه تلگرام خود یکی از عوامل زمینه ساز طلاق در خانواده ها شده است، چرا که سرور آن دست ما نیست و ما نمی توانیم آن را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: اما اگر اطلاعات بر روی سرور داخلی باشد و اطلاعات در داخل کشور ذخیره شود از نظر حفظ اطلاعات، امنیت بیشتری داشته و قابل کنترل و نظارت بیشتری از سوی دولت است و با نظارت جامع دولت بر شبکه های اجتماعی مسائلی از جمله زمینه سازهای انحرافات اخلاقی و طلاق های عاطفی هم به شدت کاهش می یابد.

محاسن ایجاد شبکه ملی اطلاعات بسیار بیشتر از معایب آن است/همیشه، قدم اول هر کاری دشوار است

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان عنوان کرد: محاسن ایجاد شبکه ملی اطلاعات بسیار بیشتر از معایب آن است و حالا ممکن است در ابتدای عملیاتی شدن مانند هر طرح دیگری مشکلاتی هم پیش روی آید، سرعت تبادل داده ها کاهش یافته و یا کند شود و البته این قبیل مشکلات طبیعی است ولی بعدها که کار روی ریل بیافتد، به تدریج مشکلات هم حل می شود.

یعقوبی افزود: در حال حاضر فضای مجازی بسیار نابسامان و از کنترل دولت خارج است و اگر شبکه ملی هرجه سریعتر راه اندازی شود، دولت با نظارت بهتری می تواند برنامه های خود را پیش ببرد.

به گزارش رودآور؛ به طور ساده می توان گفت هر روزه حجم عظیمی از اطلاعات حقیقی و حقوقی عموم مردم به واسطه فضای مجازی در حال جا به جا شدن است و این اطلاعات پیش از آن که به دست گیرنده اصلی برسد بر روی سروری در خارج از کشور ذخیره می شود و با توجه به در دسترس نبودن این سرورها از نظارت دولت خارج است، هر آن امکان به خطر افتادن امنیت فردی و ملی وجود دارد و این تنها یکی از کوچکترین مسائلی است که بر ضرورت هرچه سریعتر ایجاد شدن شبکه ملی اطلاعات تأکید دارد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان