آخرین اخبار

30. شهريور 1396 - 11:56   |   کد مطلب: 30608
آمار زندانیان مواد مخدر استان همدان طی نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافته که این امر کارشناسان امر را به فکر چاره‌جویی انداخته است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر؛ سالانه در جامعه جهانی در اثر اعتیاد به مواد مخدر، ده‌ها هزار انسان جان خود را از دست می‌دهند و خسارات هنگفتی به جامعه جهانی وارد می‌آید.

ایران نیز به علت قرار گرفتن بر سر راه ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به سایر کشورهای دنیا، سهم نابرابری از خسارات ناشی از مواد مخدر را متحمل می‌شود و سالانه میلیاردها تومان صرف مبارزه با قاچاقچیان، خرده‌فروشان داخلی و همچنین معتادان و حمایت از خانواده‌های درگیر می‌شود.

در این میان نگاهی به آمار زندانیان و روند افزایش شمار زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر، نشان‌دهنده بحران درخور تأملی است که کارشناسان امر و مسئولین مربوطه را به فکر چاره‌جویی انداخته است.

بیشتر زندانیان همدان را معتادان و مجرمین مواد مخدر تشکیل می‌دهند

بر اساس بررسی‌ها بیشتر زندانیان همدان را معتادان و مجرمین مواد مخدر تشکیل می‌دهند که یا در ارتباط با جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان‌اند و یا به دلیل ارتکاب جرائمی که ناشی از مواد مخدر بوده در زندان به سر می‌برند .

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، میزان جرائم مربوط به مواد مخدر در همدان امسال سیر صعودی داشته و آنچه در این میان مسلم است آنکه وقوع جرائم مواد مخدر علل و عوامل گوناگونی دارد و تنها یک علت را در برنمی‌گیرد.

عللی مانند فقر و بیکاری، دسترسی به مواد مخدر، دوستان ناباب، شرایط نامساعد خانوادگی، ضعف برخورد با مجرمین، کم‌رنگ شدن هنجارهای اخلاقی و اجتماعی همه و همه از عوامل تأثیرگذار در این موضوع هستند.

اگر بتوان گامی اساسی در جهت کاهش و درنهایت پیشگیری از گرایش به مواد برداشت، به‌تبع جرائمی که مرتبط با این مواد به وقوع می‌پیوندد به‌طور محسوس و ملموسی کاهش خواهد یافتباید به اهمیت این مطلب واقف بود که اگر بتوان گامی اساسی در جهت کاهش و درنهایت پیشگیری از گرایش به مواد برداشت، به‌تبع جرائمی که مرتبط با این مواد به وقوع می‌پیوندد به‌طور محسوس و ملموسی کاهش خواهد یافت.

معاون دادستان استان همدان در این خصوص بابیان اینکه همدان در حال حاضر به‌عنوان استانی ناامن برای قاچاقچیان مواد مخدر قلمداد می‌شود، ادامه داد: طی ۶ ماه نخست امسال از ۶ هزار و ۹۵۱ نفر زندانی استان همدان، ۲ هزار و ۳۷۵ نفر مرتبط با مواد مخدر بوده که نسبت به جرائم دیگر ۳۴ درصد مختص به جرائم مواد مخدر بوده است.

علی ترکاشوند با اشاره به اینکه شمار زندانیان مربوط به مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد، بیان کرد: در ۶ ماهه امسال از ۲۶۴ زندانی زن ۱۴۳ نفر به جرائم مواد مخدر مربوط هستند یعنی ۵۴ درصد از این زندانیان متصل به جرائم مواد مخدر و اعتیاد هستند.

عملکرد دولت نسبت به مبارزه با مواد مخدر قابل انتقاد است

معاون دادستان استان همدان بابیان اینکه رویکرد دولت نسبت به مبارزه با مواد مخدر خوب بوده اما عملکرد آن قابل انتقاد است، عنوان کرد: امسال ورود به پرونده‌های ما به دستگاه قضا ۱.۹۸ درصد کاهش داشته و در حال حاضر معتاد متجاهر در استان همدان وجود ندارد.

در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استان همدان بابیان اینکه همدان در امر با مبارزه با مواد مخدر از استان‌های برتر کشور است، از شناسایی ۴۲ هزار معتاد در همدان خبر داد.

محمدابراهیم الهی تبار با اشاره به فعالیت کمپ‌های ماده ۱۵ و ماده ۱۶ در همدان در خصوص شیوع اعتیاد در استان همدان نیز گفت: شیوع اعتیاد بنا بر آمار متوسط کشوری ۲.۶ درصد از هر ۱۰ هزار نفر است که این آمار در استان همدان به ۲.۴ درصد رسیده و پایین‌تر از نرخ کشوری است.

وی با تأکید بر اینکه آمارها تائید کننده آن نیست که معضل اعتیاد در استان همدان وجود ندارد، ادامه داد: نگاه اجتماعی به مسئله اعتیاد از رخدادهای مهم در سالهای اخیر است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان اضافه کرد: یکی از مشکلات جامعه معتادان بی‌بضاعت بود که با زیرپوشش بیمه قرار گرفتن این طیف، درمان اعتیاد آن‌ها بدون هیچ‌گونه مشکلی در حال انجام است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز بابیان اینکه ۳۲ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کشور فعال است، گفت: بر اساس ارزیابی دبیرخانه این شورا، وضعیت استان همدان ازلحاظ کمی خوب نیست.

اعتبارات پاسخگوی مبارزه با بحران خانمان‌سوز اعتیاد نیست

سید رسول حسینی عنوان کرد: سال گذشته ۸۸۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان اعتبارات استانی و کشوری برای دستگاه‌های اجرایی مدنظر قرار گرفت که متأسفانه این مبلغ پاسخگوی مبارزه با این بحران خانمان‌سوز نیست.

وی بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در ریشه‌کن کردن اعتیاد همکاری کنند، افزود: این موضوع یک آسیب اجتماعی در جامعه است که باید برای مبارزه با آن تلاش کرد.

وی موضوع مواد مخدر را در کنار بحران تهدیدات هسته‌ای، ‌ محیط‌زیست و بحران آب یکی از چهار بحران جهانی دانست و ادامه داد: اعتیاد به‌عنوان یکی از تهدیدات جامعه جهانی، تمام آحاد مردم به‌ویژه نسل مردم را تهدید می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان تأکید کرد: وجود یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان به‌عنوان هلال‌های طلایی تولید مواد مخدر، کشور را تحت تأثیر آثار سوء تولید مواد مخدر این دو کشور قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر تولیدشده در کشورهای آسیای جنوب شرقی قرارگرفته که منبع درآمد باندهای مافیایی است، یادآور شد: این موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی باعث شده تهدیدات عمده‌ای جامعه و نسل جوان ما را مورد تهدید قرار دهد.

حسینی با تأکید بر اینکه اقدامات گسترده و متعددی در مبارزه با مواد مخدر و تهدیدات آن صورت گرفته است، اظهار کرد:  انسداد مرزها، به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی به‌ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر و مهم‌تر از این‌ها شهادت ۴ هزار نفر از جوانان در حوزه مواد مخدر از اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی اقدامات انجام‌شده را در راستای حفاظت از مرزها، خانواده‌ها و جوانان دانست و گفت: کشفیات گسترده در سطح کشور و استان همدان مؤید اقدامات گسترده نظام و دولت تدبیر و امید در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

آموزش پیشگیری از اعتیاد ویژه مبلغان و مداحان در استان همدان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز بابیان اینکه ماهیت فعالیت‌های فرهنگی، ماهیتی پیشگیرانه در امر مبارزه با مواد مخدر است، اظهار داشت: در بخش تفاهم‌نامه ستاد مواد مخدر با تبلیغات اسلامی سه عنوان آموزش پیشگیری از اعتیاد ویژه مبلغان و مداحان در استان همدان برگزارشده است.

حجت‌الاسلام علی دشتکی گفت: درمجموع در سه موضوع آموزشی برای ۲ هزار و ۱۶۷ نفر از مبلغان دوره‌ها برگزارشده است.

وی بابیان اینکه آنچه خارج از تفاهم‌نامه انجام‌شده ۱۷ مورد بوده است، افزود: فعالیت در کمپ‌های بازپروری با حضور برخی از مبلغان به‌صورت پایلوت با موفقیت انجام‌شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در مناسبت‌های سال ۱۲ دوره اعزام مبلغ داریم، ادامه داد: در ماه رمضان و محرم یکی از اولویت‌های فعالیت تبلیغی مبلغان بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر است به‌طوری‌که ماه رمضان امسال ۴ هزار مورد فعالیت تبلیغی انجام‌شده است .

وی بابیان اینکه در شش‌ماهه امسال به ۱۶۰ نفر از سوی مبلغان در خصوص آگاهی‌بخشی خطرات اعتیاد آموزش داده‌شده است، از برگزاری ۵۰ گفتمان در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در استان همدان امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار مختلف جامعه بهره‌ برد.

درست است که شرایط و میزان ابتلا به مواد مخدر در استان همدان نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است اما به این وضعیت نباید قانع باشیم و باید میزان ابتلا را به صفر برسانیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان