آخرین اخبار

23. آبان 1396 - 8:48   |   کد مطلب: 31521
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه تنها 10 درصدخسارت وارد شده به باغات گردو براثر کرم خراط است، گفت: عمده باغاتی دچار این آفت شدند که رها شده هستند و از سوء مدیریت رسیدگی باغداران از جمله عدم بهره گیری از آبیاری بی موقع و هرس نشدن شاخه های خشک رنج می برند.

به گزارش خبرنگار رودآور، به دنبال قطع کردن تعدادی از درختان گردو در تویسرکان توسط صاحبان درختان و باغداران و گلایه مندی برخی از آنا مبنی بر وجودآفت  کرم خراط و فروش کود گران به آنان به گفت و گو با مسئولان متولی نشستیم.

در این باره «مسعود اکبری» مدیر جهاد کشاوری تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: در این شهرستان حدود پنج هزارو 500 هکتار باغ گردو موجود است و در این میان تنها در حدد 10 درصد از باغات دچار آفت کرم خراط شدند.

عدم رسیدگی به باغات، عامل اصلی کرم خراط

وی اظهار کرد: این 10 درصد از باغات هم به طور عمده باغات رها شده ای هستند که به درستی از سوی باغداران به آنان رسیدگی نشده است، از جمله اینکه باغ مورد نظر به موقع کود دهی و سم پاشی نشده و همچنین آبیاری به موقع انجام نگرفته است.

در امان ماندن 99 درصد از باغات گردو از کرم خراط به دلیل رسیدگی باغداران

مدیر جهاد کشاوری تویسرکان افزود: باغاتی که توسط باغدارانشان رسیدگی نشده و هرس به موقع سرشاخه ها هم انجام نشده دچار این آفت شده اند و البته گاهی هم مربوط به ژنتیک درخت است، با این حال بیش از 99 درصد درختان و باغاتی که رسیدگی داشته اند از آسیب کرم خراط در امان مانده اند.

بهره گیری از یک بالابر برای سرشاخه زنی درختان مرتفع گردو

اکبری به تراکم بیش از استاندارد درختان گردو در باغات این شهرستان اشاره و تصریح کرد: به همین دلیل درختان گردوی تویسرکان ارتفاع بیشتری به نسبت سایر نقاط دارند چرا که درختان برای بهره گیری از نور خورشید به سمت بالا رشد می کنند.

وی از وجود بالابری ساخته شده توسط یک تویسرکانی در راستای گردوتکانی خبر داد و عنوان کرد: باغداران از همین بالابر که به راحتی قابل حمل و نقل است هم می توانند استفاده کنند و سرشاخه های آفت زده را هرس کنند چرا که این بالابر تا ارتفاع 20 متری هم می تواند فردی هرچند مسن را جا به جا کند.

وجود 100هزار درخت گردو در تویسرکان

مدیر جهاد کشاوری تویسرکان در ادامه افزود: در پنج هزارو 500 هکتار باغ گردو در این شهرستان در حدود 100 هزار درخت گردو وجود دارد و کارشناسان جهاد کشاورزی نمی توانند تک تک این تعداددرختان را بررسی کنند، از این رو دوره های آموزشی عمومی و کلاس های متعدی برای آشناساختن باغداران در راستای جلوگیری و مقابله با آفت خراط برگزار شده است.

اکبری با گلایه مندی از تعدادی از باغداران و کشاورزانی که به باغات خود رسیدگی نمی کنند، گفت: با توجه به اینکه تولید محصول گردوی تویسرکان در سال جاری خوب گزارش شده است، انتظار می رود که باغداران مبلغی از درآمدهای خودرا برای رسیدگی به درختان و باغات خود هزینه کنند.

تنها 10 درصدخسارت وارد شده به باغات گردو براثر کرم خراط است

وی با بیان اینکه تنها 10 درصدخسارت وارد شده به باغات گردو بر اثر کرم خراط بوده و مابقی خسارات به طور عمده مرتبط با سرمازدگی است، گفت: عمده باغاتی دچار این آفت شدند که رها شده هستند و از سوء مدیریت رسیدگی باغداران از جمله عدم بهره گیری از آبیاری بی موقع و هرس نشدن شاخه های خشک رنج می برند.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان اظهار کرد: گاهی شده باغداران و یا حتی زراعت کاران با وجود داشتن چاه آب نخستین آبیاری را در زمان مشخص شده و مورد نیاز انجام نمی دهند ومنتظر باران می مانند و این گونه درختان و زمین کشاورزی آنان مستعد پذیرش آفت می شود.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان